Geplaatst op: 09-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Marieken Nieuwdorp draagt stokje over bij de Groene Koepel

Marieken Nieuwdorp draagt stokje over bij de Groene Koepel
Foto's Jorn van Eck

Marieken Nieuwdorp neemt eind van het jaar afscheid van de Groene Koepel. Na 12 jaar in de frontlinie van het natuurlijk verblijven te hebben gestaan, gaat zij in het oosten van Nederland nu zelf genieten. In een interview, dat zeker geen afscheid is, blikt ze terug maar kijkt vooral vooruit. Natuurlijk bespreken we ook hoe de Natuurkampeerterreinen en Trekkershutten de coronacrisis doormaken.


Stichting De Groene Koepel, te gast in de natuur is een Nederlandse organisatie die zich inzet voor een duurzame ontwikkeling van groene verblijfsrecreatie in Nederland en omringende landen. De Groene Koepel is de marketing- en belangenbehartigingsorganisatie voor de drie keurmerken: Natuurkampeerterreinen, GroepsNatuurkampeerterreinen en Trekkershutten. Daarnaast staan zij met het DGK Lab als kennis- en ontwikkelcentrum aan de basis van verschillende innovaties in de natuurlijke verblijfsrecreatie.


Nieuwdorp heeft in de 12 jaar, dat ze als directeur aan het roer mocht staan, de Groene Koepel opgebouwd en breder neergezet. Haar afscheid vindt plaats op een logisch moment: "De organisatie staat en we worden door consumenten goed gevonden. Het is goed als iemand anders een volgende stap gaat maken”, blikt ze nuchter terug.


Tegen de stroom in gegroeid

Het meest trots is Nieuwdorp op het feit dat de organisatie door consumenten die in de natuur willen recreëren, gevonden wordt. "Dat de Natuurkampeerterreinen het goed doen en tegen de stroom in gegroeid zijn”, vat ze samen. Dat is niet vanzelf gegaan en heeft heel veel te maken met het stevig vasthouden aan de kernwaarden: natuur, duurzaamheid, cultuurhistorie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Op natuur en duurzaamheid hebben we ons gigantisch geprofileerd en dat heeft gewerkt. Je ziet dat grotere campings dat nu ook gaan doen en daarom proberen wij weer stapjes te maken om ons nog weer verder te onderscheiden.”




Wat de Groene Koepel anders maakt dan andere brancheorganisaties is dat ze naast belangenbehartiger ook de marketing- en boekingsmachine voor de aangesloten ondernemers zijn. Nieuwdorp heeft daarom een gezond rendementsperspectief voor haar ondernemers nooit uit het oog verloren: "De Natuurkampeerterreinen draaien qua marketing volledig op ons. Dat vergt ook een bepaalde vertrouwensband die we hebben opgebouwd.” Wat ook heeft bijgedragen aan het succes is de goede sfeer die om de organisatie hangt."We zijn een prettige organisatie en hebben een fijne sfeer met z’n allen. Wat ook heel mooi is dat we naast betaalde krachten op kantoor ook met vrijwilligers werken. Dat geeft een organisatie uitstraling en dat weten de kampeerders weer te waarderen.”


Een innovatiehart

Haar opvolger moet in de optiek van Nieuwdorp een echt innovatiehart hebben: "Mijn drive is continu geweest dat we voorop moeten lopen. Ik heb een DGK-Lab neergezet en dat moet nu verder worden uitgebouwd. Daar kun je weer het nodige mee bereiken.” Uit het innovatielab zijn tal van initiatieven ontsproten maar het eetbaar landschap is toch wel een bijzonder kindje voor Nieuwdorp: "Ik wilde de natuur op de Natuurkampeerterreinen meer onder de aandacht brengen en zo is het project rond het eetbaar landschap ontstaan.” Bijzonder is dat aan dat project geen dikke rapporten met onderzoeken ten grondslag lagen: "Je hebt zoveel feeling met de terreinen en de sector dat je een dergelijk initiatief ook kunt wagen”, vertelt Nieuwdorp. "We gingen het idee naar de ondernemers communiceren, startten met cursussen en zo is het balletje gaan rollen. Dit voorjaar heeft een afstudeerder van de BUaz haar afstudeeronderzoek gericht op het verder uitbouwen en vermarkten van het eetbaar landschap.” Over duurzaamheid is Nieuwdorp duidelijk: "Op alles wat je rond duurzaamheid in vijf jaar kunt terugverdienen, moet je investeren. Daar zijn we al een paar jaar mee bezig en daarin wil ik de hele sector meekrijgen.”




Verkoop Groene Boekjes leeft sterk op

Bij de start van de coronacrisis was het voor veel ondernemers aangesloten bij de Groene Koepel wel even schrikken: "Financieel kregen ze niks binnen. Wij zijn toen in de belangenbehartiging gedoken, voor bijvoorbeeld de TOGS-regeling. We hebben brieven naar het ministerie gestuurd en uiteindelijk is ook voor onze ondernemers deze regeling losgekomen.” Ook de eigen organisatie werd geraakt: "We verkochten geen enkel Groen Boekje meer (de Groene Campinggids met 145 Natuurkampeerterreinen met de verplichte Natuurkampeerkaart) en de inkomsten gingen naar beneden. Maar je ziet dat het nu enorm aantrekt. Eerst zaten we op 50 duizend euro minder omzet, dat is nu nog maar 10 duizend euro. Het is de laatste maand gigantisch aangetrokken.” Volgens Nieuwdorp is dat een duidelijk teken dat het helemaal op gang gaat komen.


"Je ziet dat mensen aan een bepaalde modus beginnen te wennen. Ze willen toch even weg en zoeken daar een oplossing voor”, stelt Nieuwdorp. "Er wordt weer volop gekampeerd en onze ondernemers zijn super inventief. Dat heeft ook te maken met het feit dat we een sportieve groep kampeerders hebben. Ondernemers maken reclame voor zelfvoorzienend kamperen en gasten komen met koepeltentjes en een emmer het terrein op. Er zijn ook campers en caravans die alles aan boord hebben maar zelfs tentkampeerders komen. Dat vind ik geweldig. Ze hebben een douchezak bij zich en lossen het zelf op.”




Gaat het niet linksom, dan kan het rechtsom

Voor eenieder in de branche heeft ze ook nog een advies: "Blijf er vooral positief instaan en pak de kansen die je ziet komen. Want er zijn best veel mogelijkheden zoals je ziet bij onze ondernemers. Als het niet linksom kan, doen ze het rechtsom. Dan maar geen sanitair en kopen ze een paar tentjes met porta-potti’s en als het niet meer nodig is, ruimen ze de boel weer op.” Op de site van de Natuurkampeerterreinen kunnen gasten precies zien welke terreinen er open zijn want er zijn ook terreinen die pas 1 juli opengaan. "De terreinen die open zijn, hebben het druk en het zomerseizoen loopt nu vol.”

Een andere poot van de Groene Koepel betreft de Trekkershutten en ook daar is positief nieuws te melden. Nieuwdorp: "De Trekkershutten zijn eerst dicht geweest, maar sinds we zijn gaan communiceren ‘boek een trekkershut met sanitair’ loopt het als een tierelier. Al met al is het websitebezoek een stuk hoger dan vorig jaar.”


Lastig puntje zijn de GroepsNatuurkampeerterreinen die in deze tijd van sociale afstand het niet makkelijk hebben. "Sommigen hebben zich omgebouwd tot een gewoon Natuurkampeerterrein”, vertelt Nieuwdorp. "Anderen beginnen wel vanaf 1 juli groepen te ontvangen. Maar dat kunnen groepen tot maximaal 100 mensen zijn.”




Op de bonnefooi verdwijnt grotendeels

Toch gaan ook voor natuurkamperen de tijden veranderen. Vooral het op de bonnefooi op pad gaan, wordt lastig: "Ik denk dat er meer gereserveerd gaat worden. Bij Staatsbosbeheer moet nu alles van tevoren worden geboekt”, vertelt Nieuwdorp die dat particuliere terreinen ook adviseert. "Want je kunt nu niet 100% vol boeken. We zeggen tegen de fietsers die in de ochtend op pad gaan om alvast de volgende camping te bellen zodat ze er rekening mee kunnen houden. Ook digitaal betalen bij de ondernemers gaat er komen.” Nieuwdorp ziet bij het natuurlijk verblijven verschuivingen in het gedrag: "Er is meer kort verblijf dan anders en we zien ineens meer nieuwe gasten.”


In relatie tot het nieuwe normaal ziet Nieuwdorp alleen maar kansen: "Onze terreinen hebben sowieso natuurlijke, ruime plekken. Ik hoop dat er wat meer dichter bij huis gekampeerd wordt. Als ik nu naar boven kijk zie ik geen vliegtuigstrepen en dat is heel positief.” Nieuwdorp denkt dat die bewustwording verder doorzet. "Daar spelen wij al jaren op in. Ik hoop dat meer bewuste mensen, gezinnen met jonge kinderen hun kinderen echt wat mee willen geven. Dat past heel erg bij de Natuurkampeerterreinen en zie je ook steeds meer bij de Trekkershutten.”


Nieuwdorp denkt overigens niet dat er meer privésanitair in gebouwtjes op de kampeervelden komt: "Dan krijgen we echt bebouwing op de kampeerterreinen en dat willen we niet. Dan krijg je een hele andere uitstraling. Als er niet gekampeerd wordt, moet het Natuurkampeerterrein gewoon in het landschap opgaan. Ik kan me wel voorstellen dat er bij het sanitairgebouw andersoortig sanitair gaat komen. Dat ze daarover na gaan denken.”


Gematigd positief over 2020

Over het hele jaar 2020 is Nieuwdorp gematigd positief: "Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt. Pasen was natuurlijk helemaal niks en de terreinen die pas in juli open kunnen, missen een deel van de jaaromzet. De rest heeft Hemelvaart en Pinksteren op ongeveer 70% gedraaid. Ik denk niet dat het voor de Natuurkampeerterreinen een totaal verloren seizoen wordt. Als ze nog wat langer het seizoen door kunnen draaien, kan het nog meevallen.”




Knabbelen aan de positie van de Groene Koepel

En dan tot slot nog een lastig puntje: het concurrerende initiatief Natuurhuisje.nl. Heeft ze daar slapeloze nachten van gehad, want dit concurreert toch sterk met de trekkershutten? Nieuwdorp is daar realistisch over: "Ik denk dat onze Trekkershutten zeker ‘last’ hebben van een initiatief als Natuurhuisje.nl. Ze hadden een vrij suffig imago maar je ziet dat het daar steeds verder is vernieuwd. Dat zien de mensen ook. We hebben een paar nieuwe hutten in de kop van Groningen, die lopen als een tierelier. Ze zijn nu al compleet volgeboekt.” Maar eerlijk is ze ook: "Als ik de naam Natuurhuisje had verzonnen was dat wel slim geweest om die erbij te hebben.”


Ook aan de positie van Natuurkampeerterreinen wordt geknabbeld. Nu weer met kamperen in de achtertuin van een medelander: "Ik denk dat dat niet erg groot gaat worden”, verwacht Nieuwdorp. "Ik zou niet graag bij iemand in de tuin kamperen. Je voelt je dan toch bekeken.”




Nieuwdorp sluit af met aan te geven dat De Groene Koepel nu staat, dat haar keurmerken in de groene verblijfsrecreatie goed zichtbaar zijn en dat er nu verdere stappen worden gezet om zich verder te profileren als innovatieve organisatie die oplossingen biedt richting een duurzaam en gezond rendementsperspectief voor de aangesloten ondernemers en organisaties.

Link: https://www.degroenekoepel.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, natuur, natuurkampeerterreinen, trekkershutten, brancheorganisaties

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/20
Kortlopende CAO tussen HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen
HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen hebben een nieuwe cao afgesloten vo...
11/08/20
Hof van Salland is beste Nederlandse vakantiepark
Vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn is door Zoover uitgeroepen tot beste vakantiepark van Nederland. Het park werd door de gasten op Zoover met een 9,8 beoordeeld.
11/08/20
Formele goedkeuring in België voor overname Corendon door Sunweb
Reisorganisatie Sunweb Group heeft formele goedkeuring gekregen van de Belgische Mededingingsautorit...
10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...