Geplaatst op: 04-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek

Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. Het aantal toeristische overnachtingen groeide, er kwamen meer buitenlandse toeristen en ook het dagtoerisme groeide. In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel. Achterhoek Toerisme werkt met haar stakeholders om de impact van het coronavirus op onze sector te minimaliseren, snel herstel te bevorderen en de crisis hopelijk snel te boven te zijn.

Groei toeristische overnachtingen

Het totaal aantal toeristische overnachtingen in 2019 is ten opzichte van 2017 gegroeid met 10% tot ruim 3,3 miljoen. De meeste overnachtingen vinden plaats in de gemeente Oost Gelre, Winterswijk en Lochem. In alle sectoren is sprake van groei in het aantal overnachtingen. De sterkste groei is te zien in de bungalowsector. Dit komt deels door de transformatie van een aantal campings naar bungalowparken en deels door een betere bezetting. Dit is in lijn met de landelijke trend. Er is een groeiende vraag naar meer luxe en comfort.



Aandeel buitenlandse toeristen wordt groter

Nederland blijft met 72% de belangrijkste herkomstregio voor de Achterhoek. Echter wordt het aandeel buitenlandse toeristen in de Achterhoek steeds groter (in 2019 circa 28%, waar dat in 2017 nog 22% was). Duitsland is met 18% de grootste herkomstmarkt. Duitse gasten verblijven het liefst in bungalows en op campings.

Toename dagtoerisme

In 2019 werden bijna 7.1 miljoen dagbezoeken ondernomen in de Achterhoek. Dat is een stijging van 8% sinds 2017. De belangrijkste dagactiviteiten in de Achterhoek zijn routegebonden recreatie en evenementen elk met 1,3 miljoen tot 1,5 miljoen bezoekers. De grootste toename van het aantal dagbezoekers is te zien in de oeverrecreatie. De warme zomer van 2019 trok 35% meer dagbezoekers naar de recreatieplassen tov 2017.



10% meer bestedingen

De economische betekenis van de vrijetijdssector is tussen 2017 en 2019 met bijna 10% toegenomen tot circa 308 miljoen. De belangrijkste redenen voor de groei zijn met name de toename van de bezetting voor bungalowparken en vakantiewoningen en het nieuwe aanbod in de categorie bungalowparken (transformatie van campings), de toename van het aandeel buitenlandse gasten die vaak meer besteden en de toename van dagbezoek in categorieën met hogere bestedingsniveaus, zoals attracties en musea.



12.240 banen in de R&T sector

De totale werkgelegenheid in de R&T-sector in de Achterhoek bedroeg in 2019 12.240 banen. Daarmee was de werkgelegenheid in 2019 circa 8% hoger dan in 2017. De werkgelegenheid in de R&T-sector groeide sneller dan de totale werkgelegenheid in de Achterhoek (circa 6%). De groei van de R&T-werkgelegenheid in de Achterhoek was sterker dan het landelijke gemiddelde (circa 6% groei). Het aandeel van de R&T-sector in de totale werkgelegenheid, is in de Achterhoek nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (bijna 7%).
Link: https://zakelijk.achterhoek.nl/storage/user_1/files/93ffab558270a51cccc99f45e2ef28e1.pdf
Trefwoorden: toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, bestedingen, werkgelegenheid, Gelderland, achterhoek

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...