Geplaatst op: 31-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda staat met haar burgemeester Paul Depla voorop als het gaat om creatief na te denken en samen met ondernemers te acteren op het opnieuw mogelijk maken van een meer bourgondische levensstijl. Bij de heropening van de horeca stond de stad voorop om met een pilot als eerste open te gaan. Toch realiseert de stad zich dat het wel eens aan de grenzen van de capaciteit aan kan lopen. Daarom heeft Breda Marketing de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.  

‘Breda geeft je de ruimte’ is gericht op bewoners, ondernemers en bezoekers. Met de campagne belicht Breda Marketing de kracht van ruimte en nodigt mensen uit vaker te kiezen voor de bijzondere plekken en verrassende mogelijkheden in Breda en de regio. De campagne omvat een (her)ontdekkingsreis naar aantrekkelijke plekken voor cultuur, recreatie, (meerdaags) verblijf, studie, winkelen, horeca of bijvoorbeeld ondernemen.

Deuren open

Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren openzet voor meer bezoek en activiteit in de stad en de regio. De verwachting is dat de campagne in hoge mate zal bijdragen aan bijvoorbeeld vakantieboekingen, nu het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land doorbrengt. 

Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, zegt over de campagne: "Nu het land steeds meer van het slot gaat, vinden we het belangrijk dat we de stad en de regio de ruimte geven hier optimaal van te profiteren. Dat is goed voor de economie en voor de leefbaarheid. De versoepeling van de lockdown-maatregelen en de enorme behoefte onder mensen om er samen eindelijk weer op uit te kunnen, creëren een geweldig momentum om mensen te laten zien wat we te bieden hebben. We zetten hiervoor graag onze deuren open, eens temeer omdat we hier ook letterlijk de ruimte kunnen bieden voor de anderhalve-meter-samenleving waarin we vooralsnog leven.”

Ruimte voor locals

De eerste activiteiten starten half juni 2020. Onderdeel van de campagne is de nauwe samenwerking met bewoners en lokale ondernemers. Zij worden uitgenodigd hun favoriete hotspots en initiatieven in de stad en de regio in de schijnwerpers te zetten. Breda Marketing zorgt voor zichtbaarheid via online en social media kanalen en campagne-uitingen. 

Taskforce Toerisme

Onder de noemer ‘Taskforce Toerisme’ heeft Breda Marketing samen met partners uit de vrijetijdseconomie een herstelplan voor het toerisme ingediend bij de gemeente. Wethouder Boaz Adank van de gemeente zegt hierover: "Het herstelplan van de TaskForce Toerisme is onderdeel van het noodmaatregelenpakket van de gemeente Breda voor de middellange termijn. Juist in moeilijke tijden maken we graag ruimte voor creatieve en innovatieve initiatieven die de stad versterken.” De campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ komt voort uit het herstelplan en sluit aan op de landelijke en provinciale campagne gericht op het versterken van het toerisme.  Door de samenwerking op te zoeken met VisitBrabant wordt bovendien het bereik vergroot. 

Initiatieven die de komende tijd door de Taskforce worden opgezet en uitgevoerd zijn onder meer het vergroten van de online boekingsmogelijkheden voor het gevarieerde vrijetijdsaanbod, een plan voor het versterken van de Bredase markt voor vergaderen en zakelijk toerisme en de lancering van een ‘local guides-team. Deze local guides zoeken bezoekers online en fysiek op om hen – in samenwerking met hotels, retail en horeca – te informeren en te inspireren voor de grote variëteit aan mogelijkheden en de ruimte die de stad biedt. Dit vervangt de functie van het VVV-kantoor in de stad waar nog geen bezoekers kunnen worden ontvangen omdat de winkel te klein is.
Trefwoorden: dm's, vvv, marketing, stedelijk toerisme, noord-brabant , toerisme, dagrecreatie, horeca

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
24/09/20
Tapperuse heeft nieuwe eigenaar en slaat een andere weg in
Het voormalige Tapperuse is gekocht door Convious dat een e-commerce platform voor de vrijetijdsmarkt. Het bedrijf heeft Tap (Tick and Pay) zoals de app nu heet, toegevoegd aan haar portfolio.
23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
22/09/20
Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.
22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's