Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Maxima bezoekt Texel voor steun toeristische sector

Maxima bezoekt Texel voor steun toeristische sector
De vuurtoren van Texel. Foto: Evgeni Tcherkasski via Unsplash
Koningin Máxima heeft donderdag 28 mei een werkbezoek gebracht aan Waddeneiland Texel. Het bezoek richtte zich op de gevolgen van de coronacrisis voor de seizoensgebonden horeca en de toerismebranche op Texel en de andere Waddeneilanden.

Koningin Máxima begon haar bezoek op de veerboot naar Texel met een gesprek over de financiële en logistieke gevolgen van de coronacrisis voor de zogenaamde Waddenveren. Na aankomst op het eiland bezocht zij strandpaviljoen Paal 15. Daar vond een rondetafelgesprek plaats met burgemeester Michiel Uitdehaag van Texel, burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog, tevens voorzitter van het samenwerkingsverband De Wadden, de directeur van de VVV Frank Spooren, een vertegenwoordiger van de huisartsen op het eiland en de manager van het Texels Ondernemers Platform Michel Gregoire. De economie op de Waddeneilanden is voor een groot deel afhankelijk van de inkomsten uit het toerisme. Het gesprek ging over wat er nodig is voor de vormgeving van de zogenaamde 1,5 meter samenleving.

Toerisme raakt alles op Texel

Aansluitend ging Koningin Máxima naar Den Burg. In hotel De Lindeboom sprak zij met enkele ondernemers over de impact van de coronamaatregelen op hun bedrijf en hun verwachtingen voor de toekomst. Aan tafel zaten onder anderen de eigenaren van het strandpaviljoen, een supermarkt, souvenirwinkel, groepsaccommodatie en een winkel voor strand- en kampeerspullen. 

Hoe gaat het met jong talent voor de gastvrijheidseconomie?

Als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap zet Koningin Máxima zich in voor duurzame groei van het MKB. Het Comité heeft onder meer tot taak om bij te dragen aan versterking van een ambitieuze ondernemerscultuur en een betere aansluiting van vraag en aanbod van menselijk kapitaal. In dat kader ging ze in een gesprek met de leiding van de Texel Academy, een student en een begeleider over dit jonge opleidingsinstituut voor horecapersoneel. De Texel Academy is een initiatief van het Texels Ondernemers Platform om personeelstekorten in de horeca op te vangen en de kwaliteit van het personeel te verbeteren. Normaal gesproken komen wekelijks docenten van het Noord-Holland en Friesland College naar de academie om les te geven. Leerlingen van de vaste wal verblijven gedurende het opleidingsjaar grotendeels op een speciale campus op het eiland. De academie biedt een erkend diploma en baangarantie en wordt gefinancierd door horecaondernemers die zich daarnaast als leerbedrijf aanbieden. Inmiddels is er ook een academie op Ameland gevestigd.

Koningin Máxima sloot het bezoek aan Texel af met een korte rondwandeling door het centrum van Den Burg.

Trefwoorden: toerisme, Texel, leisure, horeca, VVV, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
01/07/20
Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
30/06/20
Hotelketen Fletcher op overnamepad
Het Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart jl. de deuren gesloten in verband met de coronacrisis. H...
29/06/20
Amsterdam verbiedt vakantieverhuur in 3 buurten
Vanaf woensdag 1 juli 2020 mogen bewoners van 3 Amsterdamse wijken hun huis niet meer aan vakantiegangers verhuren. In deze buurten staat de leefbaarheid voor bewoners zó onder druk door het toerisme, dat een verbod op vakantieverhuur noodzakelijk is.
29/06/20
Exclusief voor leden
ING: Faillissementen in horeca gaat meevallen
ING verwacht niet dat in de horeca heel veel extra bedrijven failliet zullen gaan vanwege de coronacrisis. Net als iedereen ziet ook ING dat de horeca bij de meest getroffen sectoren hoort. Waarom dan toch minder faillisementen?
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.
25/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.