Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad

Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Afbeelding van Dimitri Houtteman via Pixabay
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen. 

Volgens Halsema is de binnenstad haar functie als kraamkamer voor vernieuwende activiteiten verloren en maken de hoge huren het voor jonge vernieuwende ondernemers het vrijwel onmogelijk om een nieuwe zaak te beginnen. Daarnaast richten Amsterdammers zich in toenemende mate op de eigen woonomgeving omdat ze vanwege het verschraalde aanbod geen aanleiding meer zien om de binnenstad te bezoeken: "Als Amsterdammers hun binnenstad links laten liggen, omdat ze zich er niet meer thuis voelen, dan gaat er iets fundamenteel mis”, schrijft Halsema.

Gedifferentieerde binnenstad

Volgens de burgemeester onderstreept de coronacrisis en de nu lege binnenstad de urgentie om na te denken over de binnenstad van de toekomst. "De vragen zijn misschien niet anders dan voor de coronacrisis, de uitgangspositie is dat wel.”
Halsema wil dat het centrum van Amsterdam weer een echt centrum voor de stad kan zijn: "Met een vernieuwende programmering van theaters, poppodia en musea. Met winkels en horeca die nieuwe groepen verleiden om naar de binnenstad te komen. Waar de Amsterdammers de sfeer bepalen en bezoekers ook graag komen. Waar een goede balans is tussen wonen, werken en recreëren. Waar de openbare ruimte uitnodigt om te verblijven.” Halsema vindt dat er een gedifferentieerde binnenstad moet komen waar niet alle buurten en straten op elkaar lijken maar juist herkenbaar zijn door verscheidenheid. 

Minder toeristen

Voor wat betreft toerisme wil Amsterdam het aantal toeristen verminderen en toeristen stimuleren die geïnteresseerd zijn in de unieke historie, cultuur en ervaring van de Amsterdamse binnenstad. Voor een leefbare binnenstad moet het voorzieningenniveau meer gericht zijn op bewoners en op mensen die werken in de binnenstad. Het toeristisch aanbod moet worden teruggedrongen. De vakantieverhuur in woningen moet worden teruggedrongen.

Planologische en juridische mogelijkheden onderzocht

Om dat te realiseren wordt onderzocht wat de planologische en juridische mogelijkheden zijn om te sturen op een meer divers horeca- en winkelaanbod. In die vernieuwing wil de gemeente het voortouw nemen maar doet een nadrukkelijke oproep aan bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, culturele instellingen, instituten voor onderwijs en wetenschap om eendrachtig samen te werken. 
Link: https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/944470/raadsbrief_aanpak_binnenstad.pdf
Trefwoorden: toerisme, amsterdam, stedelijk toerisme, beleid

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.
06/07/20
Virtuele tijdreis naar Delftshaven 1620
Binnenkort is het voor het eerst het mogelijk een digitale tijdreis naar het Delfshaven van 1620 te maken. Op 2 augustus komt TimeTransit Delfshaven online
06/07/20
Vakhandel verkoopt recordaantal elektrische fietsen
De verkoop van e-bikes door fietsspeciaalzaken is in mei 2020 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.