Geplaatst op: 20-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
MarketingOost brengt toeristische locaties in beeld die de komende maanden naar verwachting veel bezoekers trekken. De organisatie werkt aan een ‘heatmap’ voor overheden en ondernemers, zodat die weten waar mogelijke knelpunten liggen. 

"Op die manier leiden we samen bezoekersstromen gastvrij in goede banen”, zegt directeur Evelyn Borgsteijn van MarketingOost. De organisatie werkt ook aan een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de sector.

Heatmap

Volgens Borgsteijn is de toepassing van een heatmap nieuw in de Nederlandse toeristensector. "Dit instrument geeft inzicht in de geografische spreiding van recreatie en toerisme in Overijssel. We voegen informatie samen over capaciteit van accommodaties en bijvoorbeeld natuurgebieden en fiets- en wandelroutes in de buurt. Drukke plekken kleuren op de heatmap rood. Dat zijn locaties met bijvoorbeeld veel verblijfsaccommodaties of meerdere fietsknooppunten.” 

De heatmap is nu nog gebaseerd op historische data en wordt dagelijks aan de verwachting aangepast. In een later stadium wordt ook de weersvoorspelling ingebracht. Uiteindelijk wil Marketing Oost op basis van de werkelijke situatie realtime de heatmap samenstellen. Op dit moment wordt samen met stakeholders nagedacht over het meetbaar maken van de drukte op locaties. 



Minder drukke locaties in de virtuele spotlights

Marketing Oost past op basis van de te verwachten drukte ook de propositie op de eigen website aan. Dan worden minder populaire routes en locaties gepresenteerd. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld het promoten van minder bekende routes een ware boost aan die routes geeft. Dat betekent dat mensen zich wel degelijk laten verleiden tot het bezoeken van minder bekende locaties. 

Marketing Oost wil de opgedane ervaringen met de heatmap graag delen met andere dmo’s. Inmiddels is Toerisme VAN ook druk met heatmaps voor de Veluwe en andere drukke locaties in haar werkgebied. 

Dashboard met trends en ontwikkelingen

MarketingOost lanceert ook een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de toeristensector. Dat toont overzichtelijk belangrijke cijfers, zoals het aantal boekingen en annuleringen bij campings en vakantieparken, de omzet van de sector en macro-economische indicatoren als consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen. "We actualiseren voortdurend de cijfers, zodat we steeds een goed beeld hebben van de situatie in de branche. Bovendien kunnen we die vergelijken met eerdere jaren en de ontwikkelingen in de rest van Nederland. Onze campagnes stemmen we daar vervolgens op af”, legt Borgsteijn uit. De beschikbare gegevens zijn belangrijke bouwstenen voor  het ontwikkelen van verschillende scenario’s waaraan de Taskforce Gastvrij Overijssel werkt.
Link: https://overijssel.maps.arcgis.com/apps/Styler/index.html?appid=1a53e47d0f8c4ebb9844d0b4c88e4913
Trefwoorden: Overijssel, drukte, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

06/09/24
Den Haag is Royal in september
De rondvaartboot dobbert in de Hofvijver, de oranje-banieren wapperen en de koninklijke hoeden zijn afgestoft. Alles is gereed om Royal September in te luiden in Den Haag.
06/09/24
130 hectare bijzondere natuur in de Elster Buitenwaarden
Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, Utrechts Landschap, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeente Rhenen hebben gezamenlijk 130 hectare natuur in de Elster Buitenwaarden hersteld. Het gebied is open voor recreanten.
06/09/24
Exclusief voor leden
Stijging inkomen of koopkrachtherstel?
In 2024 zien we een historisch grote stijging van de reële inkomens. De inflatie daalt namelijk flink en de lonen stijgen door is de verwachting van bank ING. De consumptie zal niet makkelijk stijgen. Hoe zit dat?
05/09/24
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo toont fabelwezens
De dieren van Burgers Zoo in Arnhem krijgen tijdelijk concurrentie van heel bijzondere dieren, van fabeldieren.
05/09/24
Schiphol hoeft minder te krimpen
Luchthaven Schiphol hoeft van de Nederlandse regering minder te krimpen dan eerder was aangekondigd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen
05/09/24
Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk.
04/09/24
Symposium voor duurzame vis op Horecava 2025
Een symposium dat zich richt op chefs die willen ontdekken hoe ze op een verantwoorde manier met vis om kunnen gaan.
04/09/24
Scary Prairie en Western Nightmares keren terug naar Slagharen
Na het succes van vorig jaar keren de Halloween-events dit najaar terug in Slagharen met een uitgebreider programma.

||| Agenda |||

10/09/24
10/09/24 t/m 10-09-24: Horwath HTL Hotel Event 2024
Op de Tweede Dinsdag van September (dat is 10 september) organiseert Horwath HTL het Hotel Even...
23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...