Geplaatst op: 20-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
MarketingOost brengt toeristische locaties in beeld die de komende maanden naar verwachting veel bezoekers trekken. De organisatie werkt aan een ‘heatmap’ voor overheden en ondernemers, zodat die weten waar mogelijke knelpunten liggen. 

"Op die manier leiden we samen bezoekersstromen gastvrij in goede banen”, zegt directeur Evelyn Borgsteijn van MarketingOost. De organisatie werkt ook aan een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de sector.

Heatmap

Volgens Borgsteijn is de toepassing van een heatmap nieuw in de Nederlandse toeristensector. "Dit instrument geeft inzicht in de geografische spreiding van recreatie en toerisme in Overijssel. We voegen informatie samen over capaciteit van accommodaties en bijvoorbeeld natuurgebieden en fiets- en wandelroutes in de buurt. Drukke plekken kleuren op de heatmap rood. Dat zijn locaties met bijvoorbeeld veel verblijfsaccommodaties of meerdere fietsknooppunten.” 

De heatmap is nu nog gebaseerd op historische data en wordt dagelijks aan de verwachting aangepast. In een later stadium wordt ook de weersvoorspelling ingebracht. Uiteindelijk wil Marketing Oost op basis van de werkelijke situatie realtime de heatmap samenstellen. Op dit moment wordt samen met stakeholders nagedacht over het meetbaar maken van de drukte op locaties. 



Minder drukke locaties in de virtuele spotlights

Marketing Oost past op basis van de te verwachten drukte ook de propositie op de eigen website aan. Dan worden minder populaire routes en locaties gepresenteerd. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld het promoten van minder bekende routes een ware boost aan die routes geeft. Dat betekent dat mensen zich wel degelijk laten verleiden tot het bezoeken van minder bekende locaties. 

Marketing Oost wil de opgedane ervaringen met de heatmap graag delen met andere dmo’s. Inmiddels is Toerisme VAN ook druk met heatmaps voor de Veluwe en andere drukke locaties in haar werkgebied. 

Dashboard met trends en ontwikkelingen

MarketingOost lanceert ook een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de toeristensector. Dat toont overzichtelijk belangrijke cijfers, zoals het aantal boekingen en annuleringen bij campings en vakantieparken, de omzet van de sector en macro-economische indicatoren als consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen. "We actualiseren voortdurend de cijfers, zodat we steeds een goed beeld hebben van de situatie in de branche. Bovendien kunnen we die vergelijken met eerdere jaren en de ontwikkelingen in de rest van Nederland. Onze campagnes stemmen we daar vervolgens op af”, legt Borgsteijn uit. De beschikbare gegevens zijn belangrijke bouwstenen voor  het ontwikkelen van verschillende scenario’s waaraan de Taskforce Gastvrij Overijssel werkt.
Link: https://overijssel.maps.arcgis.com/apps/Styler/index.html?appid=1a53e47d0f8c4ebb9844d0b4c88e4913
Trefwoorden: Overijssel, drukte, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...