Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders
In de Gelderse regio Rivierenland is toerisme een belangrijke sector. Ook hier komen, dankzij de coronacrisis, bedrijven in de problemen. Om ervoor te zorgen dat de toeristisch basisinfrastructuur overeind blijft, wordt aan vermogende regionale investeerders gevraagd om (tijdelijk) een bedrijf te helpen met een financiële- en bedrijfsmatige ondersteuning. Daarnaast liggen er plannen om de toeristische budgetten van overheden efficiënter in te zetten voor de periode van herstel. 

Wat is het probleem?

Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau Toerisme (RBT) schetst de problematiek in de regio: "Veel recreatie- en horecabedrijven zijn verplicht gesloten of draaien met een zeer lage bezetting. Wij ontvangen nu al signalen dat bedrijven in Rivierenland om gaan vallen. En dat worden er alleen maar meer als de beperkende maatregelen langer gaan duren. De afgelopen jaren hebben we in Rivierenland de toeristisch recreatieve sector langzaam maar zeker zien groeien. Er is een mooie infrastructuur aan het ontstaan van dag- en verblijfsrecreatie, die elkaar ondersteunen. Het zou eeuwig zonde zijn als er, dankzij deze crisis, weer een groot deel van de bedrijven van het toneel gaat verdwijnen.”

Een crisisplan op drie sporen

De Bruin heeft een innovatief plan bedacht om de toeristische sector in de regio Rivierenland slim door de crisis heen te loodsen. Richting de huidige subsidiënten heeft hij een geruststellende boodschap: "Nee, we gaan niet om meer geld vragen. Gemeenten en andere overheden dragen al bij om de plannen te realiseren. We vragen wel om mee te denken om het geld wat anders te besteden. Dat is in deze bijzondere tijd toch niet onlogisch?”Het behoud- en herstelplan voor toeristisch Rivierenland is georganiseerd rond drie sporen:         

Spoor 1: Voorkomen dat bedrijven omvallen 
De toeristische infrastructuur wordt bepaald door het netwerk van bedrijven, die vaak sterk onderling verweven zijn. Dit eerste spoor is ook het startpunt geweest voor de regionale aanpak. Accountants in de regio krijgen een belangrijke rol binnen dit breed opgezette plan. Zij herkennen vaak als eerste de bedrijven die dreigen om te vallen. Die kunnen worden voorgedragen voor een ondersteuningsroute. Daarvoor wordt o.a. private investeerders gevraagd om (eventueel tijdelijk) financieel deel te nemen in de onderneming. De Bruin: "In Rivierenland wonen relatief veel vermogende mensen waarvan ik signalen krijg dat zij graag bereid zijn om hun kapitaal en kennis voor dit project in te zetten.” Ook gemeenten of kredietverstekkers worden betrokken bij dit plan om bedrijven op de been te houden. 

De sporen 2 en 3 spelen in op de initiatieven die in spoor 1 werden genomen. Hiermee worden bestaande plannen in de regio aangepast aan de nieuw ontstane situatie. Door initiatieven te koppelen ontstaat een breder draagvlak en kan efficiënter worden omgegaan met de financiële mogelijkheden. De sporen 2 en 3 worden geïnitieerd met de gemeenten in Rivierenland en bedrijfsleven.

Spoor 2: Ondersteuning van sterke bedrijven met goede ideeën
Tijdens de crisis komen veel ontwikkelprocessen stil te liggen. Daar zitten ook een aantal bedrijven bij die bezig zijn om met vernieuwende ideeën de toeristisch recreatieve markt in Rivierenland verder te ontwikkelen. Kansrijke projecten met een grote spin-off, of een duurzame doelstelling, verdienen het om juist in deze tijd extra ondersteuning te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door een versnelde ontheffing van het bestemmingsplan, gedogen, of verbinding met andere marktpartijen te faciliteren… etc..

Spoor 3: Vliegende start van de sector na de coronacrisis
Zodra de sector weer gaat draaien moeten zaken worden oppakt die bijdragen aan een spoedig herstel van de sector. Gemeenten, provincie en andere belanghebbenden hebben al middelen beschikbaar gesteld voor toeristische doelstellingen in het gebied. Gezien de nieuwe ontstane situatie, na de coronacrisis, is het logisch om deze doelstellingen te heroverwegen. Zo kunnen bestaande budgetten voor andere zaken worden ingezet om daarmee het meest optimale effect te bereiken. Hier ligt een gedegen kans voor de regio! 

De verwachting is dat het binnenlandse toerisme na de Coronacrisis als eerste weer op gang komt, maar dat mensen nog schuw zullen zijn voor locaties met massa’s mensen. De Bruin ziet hierin juist een kans voor de regio: "Onze regio biedt rust en ruimte voor recreanten om in de anderhalve meter economie veilig op vakantie te gaan. Het is de kunst om ons hierop goed voor te bereiden en verbindingen te maken tussen ondernemingen die bijvoorbeeld verwijzen naar mooie en veilige binnensteden in de regio.” De gemeenten in Rivierenland zijn bij dit spoor 3 leidend.

Provincie Gelderland reageert enthousiast

Richard de Bruin heeft de plannen inmiddels voorgelegd bij de provincie Gelderland, die daar zeer positief tegenover staan.  Dit ook omdat de regio zelf het initiatief neemt en dat daarbij nadrukkelijk de samenwerking wordt opgezocht tussen de gemeentelijke overheden, RBT Rivierenland en het bedrijfsleven.Provincie en RBT Rivierenland hebben samen de oplossing gevonden om het budget dat nodig is voor de verdere uitvoering en ontwikkeling van de plannen te vinden. De financiering wordt gevonden binnen zoveel mogelijk bestaande plannen, die nu grotendeels worden omgebogen naar de crisissituatie. Beide partijen hopen hiermee een bijdrage te kunnen doen om de toeristische- recreatieve sector te ondersteunen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland, rivierenland

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/20
Kortlopende CAO tussen HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen
HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen hebben een nieuwe cao afgesloten vo...
11/08/20
Hof van Salland is beste Nederlandse vakantiepark
Vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn is door Zoover uitgeroepen tot beste vakantiepark van Nederland. Het park werd door de gasten op Zoover met een 9,8 beoordeeld.
11/08/20
Formele goedkeuring in België voor overname Corendon door Sunweb
Reisorganisatie Sunweb Group heeft formele goedkeuring gekregen van de Belgische Mededingingsautorit...
10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...