Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis

De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.


Gedeputeerde Roy de Witte: "De provincie wil de sector ondersteunen nu deze het zwaar heeft. Vandaar dat wij in de Taskforce Gastvrij Overijssel hebben nagedacht over de wijze waarop wij in het investeringsprogramma kunnen helpen bij het herstel van deze bedrijfstak. We hopen en verwachten dat hiermee zicht komt op nieuw perspectief voor ondernemers. Maar het zal nog een lange, zware periode worden voordat de sector is hersteld”.


Overijssel gaat de komende jaren 6,7 miljoen euro provinciaal geld investeren in de vrijetijdssector om daarmee 34 miljoen euro aan investeringen mogelijk te maken. Het investeringsprogramma bestaat uit 5 programmalijnen:


I Ondernemers kennisgedreven aan zet

II Verbindend landschap

III Vermarkting en Ontsluiting

IV Recreatieve en toeristische routenetwerken

V Organisatie


Het programma is opgezet met als uitgangspunt dat Overijssel de komende jaren extra focus dient te leggen op kwaliteit, uniciteit én authenticiteit. Samen met de Provincie willen wij kiezen voor Overijssel als een ‘bewuste’ toeristische bestemming, die in balans is met haar omgeving en daarmee duurzaam is.


Aanpassingen

De in het investeringsprogramma gestelde doelen en maatregelen blijven overeind staan, maar worden aangepast. De provincie blijft bedrijven stimuleren te innoveren, waarbij ze nu ook worden ondersteund om in te spelen op de 1,5-metersamenleving. Voor arbeidsmarktvraagstukken zoekt de provincie de verbinding met het ontwikkelfonds van de Regio Zwolle en het Twents fonds voor Vakmanschap. Om bezoekers beter te spreiden wordt de groene gebiedsontwikkeling versnelt doorgezet. Er komt ook een ontwikkelingsvoucher voor campings en vakantieparken om te vergroenen en te extensiveren. Marketing Oost gaat haar voorjaarscampagne aanpassen aan de dan geldende actuele situatie. Dat doet zij binnen haar budget. De provincie staat in beginsel positief tegenover het landelijke hersteloffensief en wil daaraan extra bijdragen.


Situatie in sector is nijpend

Bram Harmsma, wethouder Steenwijkerland/RegioZwolle, namens de wethouders Van Loevezijn (Raalte/Salland), Brand (Dinkelland/RegioTwente) en Uitslag (Dalfsen/Vechtdal): "Als gemeenten merken we dagelijks dat de situatie onder de sector nijpend is. Naast eigen maatregelen met vertegenwoordigers van onze sector, vormt het programma van de provincie een belangrijke en welkome basis voor maatregelen die de sector nu en straks versterken”.


Gastvrij Overijssel zou verder graag zien dat er ruimte komt om het aantal ondernemers te verdubbelen dat mee kan doen aan het programmaonderdeel ‘vergroten innovatiekracht’. Daarnaast zou Gastvrij Overijssel graag zien dat de routenetwerken versneld worden gedigitaliseerd en wordt ingezet op route-apps. Dan is het veel eenvoudiger om toeristen bij grote drukte andere routes te laten volgen.


De extra maatregelen worden nu voorgelegd Provinciale Staten, om te betrekken bij de behandeling van het voorstel "Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming 2020-2023” op 20 mei en 3 juni.


Link: https://overijssel.notubiz.nl/document/8664474/1
Trefwoorden: beleid, Overijssel

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/21
Holland is exit, welkom voor The Netherlands
NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands.
25/01/21
Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus.
25/01/21
Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
25/01/21
Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken
Het doel van de coronamaatregelen is het contact tussen mensen te verkleinen zodat het coronavirus geen kans krijgt. De lockdown lijkt nu ook zichtbaar te zijn bij bungalow- en vakantieparken. Veel minder Nederlanders pakken de auto naar de vakantiehuizen.
22/01/21
673 duurzame accommodaties voor recreatie, vakantie en zakelijke markt ontvangen het Green Key certificaat 2021
Vandaag worden door het keurmerk Green Key 673 certificaten verstrekt aan ondernemers in de toeristi...
22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog peil te brengen. Bouwmaterialen, inrichting en verlichting van accommodaties, het kan allemaal de cirkel in voor hergebruik. Nederland is goed in het scheiden van afval maar de stap naar een circulaire economie blijkt moeilijk. Daarom verbetert Van Veldhoven het beleid op dit gebied.
19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.