Geplaatst op: 08-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen

Consument verwacht dat vliegen in prijs stijgt

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere tijd die het is voor reizigers, zet bijna de helft van de Nederlanders (48%) hun vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder ruim 6300 mensen. Uit het onderzoek blijkt ook hoe mensen naar het vervoer per vliegtuig kijken en de elasticiteit van de ticketprijs. 

48% zet het vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden.Nog eens 25% van de ondervraagden zet een deel van het vakantiegeld opzij voor vakantie en besteedt de rest aan iets anders, 12,5% van hen zet het geld apart als spaargeld.  

Zelfde vakantieplan of veranderd?

Van alle ondervraagden geeft een ruime meerderheid van de mensen (55%) aan dat ze nog altijd dezelfde plannen met hun vakantiegeld hebben als vóór de coronacrisis. Iets meer dan een derde van de mensen (34%) had voor de crisis andere plannen met het vakantiegeld dan waar ze het uiteindelijk voor gaan gebruiken.   

Vliegen wordt duurder denkt de reiziger

Het geld apart zetten voor een reis wanneer we wél weer mogen vliegen lijkt hard nodig. Maar liefst driekwart van de ondervraagden verwacht dat vliegen na de crisis namelijk duurder wordt. 40% van de mensen zou dat heel vervelend vinden, 30% staat daar neutraal tegenover. Een eventuele stijging van de prijzen vindt 23% van de mensen echter niet zo erg: ‘omdat ze vliegen eigenlijk al te goedkoop vonden’.  

Elasticiteit prijs vliegticket

Interessant voor luchtvaartmaatschappijen is dat in het onderzoek is doorgevraagd naar wat mensen dan extra willen betalen voor een vlucht. Wanneer we dan extra moeten gaan betalen voor een vlucht, is men bereid om:

1. Maximaal 10% meer te betalen (37%) 
2. Maximaal 20% meer te betalen (23%) 
3. Helemaal niet bereid om extra te betalen (21%) 
4. Maximaal 30% meer te betalen (9%)
5. Meer dan 50% extra te betalen en dan langer te sparen, omdat hij/zij reizen dusdanig belangrijk vindt (6%) 
6. Maximaal 50% meer te betalen (3%) 
7. Maximaal 40% meer te betalen (1%) 
Trefwoorden: vliegen, reizen, ticket, ticketprijs, elasticiteit

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Meer tijd voor recreatievaart voor doorgang Groningse sluizen
De recreatievaart kan een impuls krijgen door het langer bedienen van bruggen en sluizen in de provi...
04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
11/05/20
Toeristische basisstructuur redden met private investeerders
RBT Rivierenland heeft een bijzonder plan ontwikkeld om de toeristische basisinfrastructuur te redden. Geen overheid die moet inspringen maar particuliere investeerders die worden gevraagd bij te springen.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.