Geplaatst op: 08-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen

Consument verwacht dat vliegen in prijs stijgt

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere tijd die het is voor reizigers, zet bijna de helft van de Nederlanders (48%) hun vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder ruim 6300 mensen. Uit het onderzoek blijkt ook hoe mensen naar het vervoer per vliegtuig kijken en de elasticiteit van de ticketprijs. 

48% zet het vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden.Nog eens 25% van de ondervraagden zet een deel van het vakantiegeld opzij voor vakantie en besteedt de rest aan iets anders, 12,5% van hen zet het geld apart als spaargeld.  

Zelfde vakantieplan of veranderd?

Van alle ondervraagden geeft een ruime meerderheid van de mensen (55%) aan dat ze nog altijd dezelfde plannen met hun vakantiegeld hebben als vóór de coronacrisis. Iets meer dan een derde van de mensen (34%) had voor de crisis andere plannen met het vakantiegeld dan waar ze het uiteindelijk voor gaan gebruiken.   

Vliegen wordt duurder denkt de reiziger

Het geld apart zetten voor een reis wanneer we wél weer mogen vliegen lijkt hard nodig. Maar liefst driekwart van de ondervraagden verwacht dat vliegen na de crisis namelijk duurder wordt. 40% van de mensen zou dat heel vervelend vinden, 30% staat daar neutraal tegenover. Een eventuele stijging van de prijzen vindt 23% van de mensen echter niet zo erg: ‘omdat ze vliegen eigenlijk al te goedkoop vonden’.  

Elasticiteit prijs vliegticket

Interessant voor luchtvaartmaatschappijen is dat in het onderzoek is doorgevraagd naar wat mensen dan extra willen betalen voor een vlucht. Wanneer we dan extra moeten gaan betalen voor een vlucht, is men bereid om:

1. Maximaal 10% meer te betalen (37%) 
2. Maximaal 20% meer te betalen (23%) 
3. Helemaal niet bereid om extra te betalen (21%) 
4. Maximaal 30% meer te betalen (9%)
5. Meer dan 50% extra te betalen en dan langer te sparen, omdat hij/zij reizen dusdanig belangrijk vindt (6%) 
6. Maximaal 50% meer te betalen (3%) 
7. Maximaal 40% meer te betalen (1%) 
Trefwoorden: vliegen, reizen, ticket, ticketprijs, elasticiteit

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.
16/09/24
Exclusief voor leden
VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
16/09/24
Exclusief voor leden
Robbie Williams wordt ambassadeur bij TUI Mein Schiff Relax
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
13/09/24
Nooit eerder zo snel vloer Recreatie Vakbeurs volgeboekt
Over twee maanden vindt de 22e editie van Recreatie Vakbeurs plaats op 12, 13 en 14 november 2024. De beursorganisatie is trots op een nieuw record, de beursvloer is volledig volgeboekt. Nooit eerder is dit vakevenement zo snel volgeboekt geweest.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...