Geplaatst op: 30-04-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Hoteliers in Nederland en België verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. 


De binnenlandse markt zal relatief snel herstellen en misschien zelfs sterker uit de strijd komen, maar de internationale markt ziet een langzaam herstel tegemoet. Een groot deel van de gesloten hotels opent inmiddels voorzichtig weer de deuren, maar de omzet in het eerste halfjaar is minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht. Na afloop van de crisis, die volgens de hoteliers nog zeker 6 tot 12 maanden zal duren, wordt rekening gehouden met een langzaam herstel.


Langdurige impact coronacrisis

De hoteliers verwachten dat de impact van de coronacrisis langer zal duren dan de huidige lockdown-maatregelen. Meer dan 70% van de hoteliers verwacht dat de impact langer dan 6 maanden zal duren: 31% houdt rekening met 6-12 maanden, 36% met 12-24 maanden en 4% langer dan 24 maanden.


De impact op de hotelmarkt in 2020 is zeer groot. Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar; volgens 85% zelfs veel slechter. De gevolgen van de coronacrisis zijn daarmee aanzienlijk groter dan de laatste financiële crisis in 2008-2009, vindt meer dan 80% van de hoteliers.


Verwachte impact coronacrisis

Positief

5% verwacht stijging toeristisch individueel segment in 2020

12% gelooft zelfs dat binnenlandse markt er sterker uitkomt

67% verwacht herstel binnen half jaar en twee jaar

Negatief

85% verwacht in 2020 een veel slechtere omzet dan in 2019

80% verwacht grotere gevolgen dan van financiële crisis 2008 – 2009

72% verwacht dat toergroepen veel slechter zullen presteren dan in 2019


Hotels gaan langzaamaan weer open

Van de 200 ondervraagde hotels is medio april bijna 60% nog geheel gesloten, en heeft nog eens 22% een deel van de kamerverdiepingen gesloten. Daarbij heeft slechts 16% ook het hotelrestaurant en/of overige faciliteiten nog geopend. Een aantal hotels is inmiddels weer geopend, velen verwachten in de komende maand weer in business te gaan.


Bars en restaurants zijn in België sinds 12 maart en in Nederland sinds 15 maart gesloten op last van de overheid, maar hotels mogen nog open blijven. In Nederland mogen hotelgasten onder voorwaarden ook nog gebruik maken van het hotelrestaurant. De maatregelen duren in ieder geval tot 19 mei in Nederland en tot 8 juni in België.


Van de hotels die gesloten zijn, verwacht bijna 80% circa 1-3 maanden te zullen zijn gesloten. Slechts 2% houdt rekening met een sluiting van 3-6 maanden; geen van de hoteliers verwacht langer dan 6 maanden gesloten te zijn. Wel geeft bijna 20% aan gesloten te zullen blijven tot het einde van de crisis.


Bezettingsgraden en omzetten meer dan gehalveerd

Meer dan 80% van de ondervraagde hotels verwacht in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald, maar minder sterk. Ruim 50% verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. Vrijwel alle hotels zien dan ook de omzet met meer dan 50% dalen.


Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar de projecties zijn – vooralsnog – minder negatief dan in het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen zijn weer iets minder negatief: 91% verwacht een daling maar slechts 30% verwacht een daling van meer dan 25%.


Grootste impact op internationale markt en groepsreizen

Hoteliers verwachten de grootste impact op de internationale markt. Bijna 97% van de respondenten verwacht dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet. De verwachtingen voor de binnenlandse markt zijn minder negatief, maar nog steeds verwacht meer dan 50% ook hier een daling.


Geen van de zakelijke en toeristische marktsegmenten laat in 2020 naar verwachting een stijging zien. Voor alle segmenten geldt dat minstens 90% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat het segment slechter of veel slechter zal presteren. De meest negatieve impact wordt verwacht op het segment toergroepen: bijna 72% verwacht dat dit segment het veel slechter zal doen. Ook het zakelijke groepssegment zal volgens 67% veel slechter presteren, en het zakelijk individuele segment volgens 55%. Het toeristisch individuele segment wordt het minst negatief gezien. Hier verwacht 5% van de hoteliers een daadwerkelijke stijging.


Ook op de langere termijn zijn de verwachtingen voor het internationale segment het meest negatief, gevolgd door de groepssegmenten. Het meeste wordt verwacht van de binnenlandse markt: slechts 2% verwacht dat deze niet meer zal herstellen van de coronacrisis. Het merendeel is voorzichtig optimistisch over de binnenlandse markt: bijna 50% verwacht een langzaam herstel, en 37% verwacht dat deze markt snel weer op het oude niveau terug zal zijn. Bijna 12% gelooft zelfs dat de binnenlandse markt na afloop van de coronacrisis sterker zal zijn dan voor de crisis.


Voor de buitenlandse markt verwacht 15% geen volledig herstel, en 74% slechts een langzaam herstel. De overige 11% verwacht wel dat de buitenlandse markt volledig zal herstellen, maar geen van de ondervraagden voorziet een verbetering ten opzichte van voor de crisis.


Acties om omzet te verhogen

Veel hoteliers hebben actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales & marketing acties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers.

Een deel van de hoteliers echter kiest ervoor om geen omzetgerichte acties te starten tijdens de lockdown, omdat het ongepast lijkt of omdat het hotel alle activiteiten heeft gestaakt. Ook zijn er hotels die de kamers beschikbaar stellen bij zorginstellingen of als daklozenopvang.


Om kosten te besparen heeft 68% van de deelnemende hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% van de ondervraagden het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.


Horwath HTL Hotel Market Sentiment Survey

De Benelux Hotel Market Sentiment Survey 2020 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van een online survey binnen de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg in de eerste helft van april 2020. Aan het onderzoek hebben 200 hotels in de Benelux meegewerkt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, crisis

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
01/07/20
Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
30/06/20
Hotelketen Fletcher op overnamepad
Het Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart jl. de deuren gesloten in verband met de coronacrisis. H...
29/06/20
Amsterdam verbiedt vakantieverhuur in 3 buurten
Vanaf woensdag 1 juli 2020 mogen bewoners van 3 Amsterdamse wijken hun huis niet meer aan vakantiegangers verhuren. In deze buurten staat de leefbaarheid voor bewoners zó onder druk door het toerisme, dat een verbod op vakantieverhuur noodzakelijk is.
29/06/20
Exclusief voor leden
ING: Faillissementen in horeca gaat meevallen
ING verwacht niet dat in de horeca heel veel extra bedrijven failliet zullen gaan vanwege de coronacrisis. Net als iedereen ziet ook ING dat de horeca bij de meest getroffen sectoren hoort. Waarom dan toch minder faillisementen?
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.
25/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.