Geplaatst op: 28-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tips voor een intelligente open up

Tips voor een intelligente open up

"Na een intelligente lock down moeten we nu naar slowly open up”, stelde Goof Lukken tijdens het door BUas georganiseerde webinar ‘Leisure in de 1,5 meter maatschappij’. Volgens Lukken hebben brancheorganisaties zich met resultaat ingespannen voor financiële vergoedingen voor bedrijven maar verdiepen de gevolgen zich door de lengte van de crisis. Daarbij komt nog eens dat consumenten angstig zijn geworden. Maar hoe kun je een leisurebedrijf inrichten voor de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase draaien? 


Goof Lukken had samen met ondernemer Myrian Ermes heel wat tips voor ondernemers.

  1. Blijf in contact met uw medewerkers. Mooi voorbeeld is de Efteling die medewerkers de kans bood om met de auto door het park te rijden;
  2. Ga pro-actief nadenken over wat er wel kan en blijft niet hangen in onmogelijkheden;
  3. Volg in de media en in uw sociale netwerk best practices van andere bedrijven;
  4. Blijf in contact met uw doelgroep. Zo organiseerde Walibi een race met grote badeenden in de wildwaterbaan en mochten kijkers gokken op de winnaar;
  5. Zet je medewerkers in op onderhoud zodat je park of horeca er na de heropening piekfijn bijligt;
  6. Die heropening moet je nu al minutieus voorbereiden;
  7. Denk vooral in kansen en buiten bestaande kaders. Zo plaatste kampeerterrein de Lievelinge Dixies uit de bouw bij de kampeerplaatsen zodat iedereen de beschikking heeft over privesanitair.

Volgens Lukken wordt het managen van de capaciteit om daarmee de 1,5 meter afstand te garanderen een belangrijk sturingsinstrument. "Bepaal je capaciteit en de activiteiten die je kunt aanbieden. Denk ook na over vervangende activiteiten voor activiteiten die in de 1,5 meter economie niet meer kunnen.”


Veranderplan met nieuw businessmodel

Een veranderplan wordt de komende periode je belangrijkste document. Met dat veranderplan in de hand kunnen ondernemers hun businessmodel opnieuw invullen. Bij dit alles moet veiligheid voor zowel personeel als gasten voorop staan. Protocollen en werkplannen moeten in elk geval deze drie aspecten van de 1,5 meter economie omvatten:

  • hoe ga je 1,5 meter afstand tussen sociale units in je bedrijf organiseren?
  • welke hygienemaatregelen neem je en over welke desinfecterende middelen beschik je?
  • welke beschermingsmiddelen heb je nodig voor je medewerkers?

Om verantwoord open te gaan, is het reguleren van de gastenstroom essentieel. Denk daarbij aan:

  • instroom
  • flow in het park
  • wachtrijen

Een optimale gastenstroom waar je geld aan verdient, kun je regelen door:

  • het maximaal aantal gasten te bepalen;
  • online tickets te verkopen;
  • met timeslots te werken;
  • de wachtrijen goed in te delen;
  • openingstijden te verruimen;
  • bezoek exclusiever te maken;
  • dynamic pricing toe te passen voor drukke en rustige momenten;
  • in restaurants gasten te placeren;
  • en te denken in social units.


10 praktische tips

Ondernemer Myrian Ermes had vervolgens nog een hele hoop praktische tips voor attractieparken en horeca in de 1,5 meter economie:

  1. sla wachtrijen over om voldoende afstand tussen wachtende gasten te creëren;
  2. plaats schermen om tafels om meer capaciteit te organiseren;
  3. maak verschillende looproutes voor personeel en gasten;
  4. gebruik tafels om en om en benut de ongebruikte tafels als uitserveerlocatie;
  5. of maak een centrale uitserveerlocatie;
  6. communiceer met je personeel via oortjes, zo kunnen ook zij op 1,5 meter afstand van elkaar blijven;
  7. je kunt ook voor zelfbediening kiezen met plexiglas tussen personeel en gasten;
  8. plaats signing op de vloer voor een goede routing;
  9. laat gasten met een app of qr-codes bestellen;
  10. en stimuleer contactloos betalen.

Welke diensten voegen de meeste waarde toe?

Grote vraag voor veel bedrijven is het verdienmodel dat bij de 1,5 meter economie al snel niet rendabel is. Daarvoor moeten volgens Ermes bedrijven goed kijken welk aanbod de meeste waarde toevoegt. Dan is een tosti op het menu misschien niet de meest logische keuze. Bedrijven moeten zich ook afvragen hoe ze meer waarde aan hun producten kunnen toevoegen. Ook een hogere omloopsnelheid met meer shifts kan bij een beperkte capaciteit voor meer gasten zorgen. Tevens moet het reduceren van kosten niet uit het oog worden verloren. Meer waarde toevoegen doe je door: 

  • de gemiddelde besteding per gast te verhogen;
  • arrangementen en/of menu’s samen te stellen;
  • het assortiment aan te passen en te verkleinen;
  • aandacht geven aan extra inkomstenstromen met bijvoorbeeld afhalen en/of bezorgen;
  • herhaalbezoek te stimuleren met terugkomacties;
  • en vergeet niet dat bij schaarste de prijs best omhoog kan.

Functionele en commerciële communicatie

Functionele communicatie is volgens Ermes in het handhaven van de 1,5 meter economie een hele belangrijke stap. Plaats daarvoor de huisregels op een prominente plek. Zorg voor signing en afstandsindicatoren op de vloer. Geef een heldere boodschap maar wordt geen politieagent. Zet je functionele communicatie in de huisstijl, dat geeft bezoekers vertrouwen over de afzender.


De commerciële communicatie moet consumenten verleiden tot een bezoek. Stimuleer daarbij reserveren, help de gast met het maken van keuzes, laat ze bij voorkeur digitaal bestellen, voeg bij afhalen waarde toe in de verpakking en vergeet ze niet met een kaartje smakelijk eten te wensen.


Allerbelangrijkste boodschap was toch wel om zelf de regie te pakken!


Wil je het webinar nog eens terugkijken? Dat kan hier

Trefwoorden: horeca, leisure, attractieparken, crisis

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
01/07/20
Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 meter samenleving
Staatssecretaris Mona Keijzer heeft gisteren de richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving in ontvangst genomen.
28/06/20
Toverland start met pop-up camping
Toverland start deze zomer met een pop-up camping met 120 standplaatsen.
22/06/20
Nieuwe coaster voor Efteling
Dit weekend heeft de Efteling de nieuwe coaster Max & Moritz geopend voor publiek. De attractie is speciaal voor families met kinderen vanaf 1 meter groot.
16/06/20
Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend.
15/06/20
Pretpark De Waarbeek stapt over naar all-inclusive formule
Het kleine pretpark De Waarbeek presenteert bij de opening een nieuwe kleine attractie in het thema van het Wilde Westen. Fundamenteler voor het park is de overstap naar een all inclusive aanpak. Dit seizoen wordt er in samenwerking met de Apeldoornse firma Hendriks-Hinzen een nieuwe tijdelijke attractie geplaatst in het park. “We slaan onze handen ineen om onze bezoekers een nieuwe beleving te kunnen bieden” aldus eigenaar Kevin Moespot.
10/06/20
Nieuwe meerjarige, internationale campagne voor de Efteling
Afgelopen weekend lanceerde de Efteling in Nederland haar nieuwe, internationale campagne voor de ko...