Geplaatst op: 28-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tips voor een intelligente open up

Tips voor een intelligente open up

"Na een intelligente lock down moeten we nu naar slowly open up”, stelde Goof Lukken tijdens het door BUas georganiseerde webinar ‘Leisure in de 1,5 meter maatschappij’. Volgens Lukken hebben brancheorganisaties zich met resultaat ingespannen voor financiële vergoedingen voor bedrijven maar verdiepen de gevolgen zich door de lengte van de crisis. Daarbij komt nog eens dat consumenten angstig zijn geworden. Maar hoe kun je een leisurebedrijf inrichten voor de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase draaien? 


Goof Lukken had samen met ondernemer Myrian Ermes heel wat tips voor ondernemers.

  1. Blijf in contact met uw medewerkers. Mooi voorbeeld is de Efteling die medewerkers de kans bood om met de auto door het park te rijden;
  2. Ga pro-actief nadenken over wat er wel kan en blijft niet hangen in onmogelijkheden;
  3. Volg in de media en in uw sociale netwerk best practices van andere bedrijven;
  4. Blijf in contact met uw doelgroep. Zo organiseerde Walibi een race met grote badeenden in de wildwaterbaan en mochten kijkers gokken op de winnaar;
  5. Zet je medewerkers in op onderhoud zodat je park of horeca er na de heropening piekfijn bijligt;
  6. Die heropening moet je nu al minutieus voorbereiden;
  7. Denk vooral in kansen en buiten bestaande kaders. Zo plaatste kampeerterrein de Lievelinge Dixies uit de bouw bij de kampeerplaatsen zodat iedereen de beschikking heeft over privesanitair.

Volgens Lukken wordt het managen van de capaciteit om daarmee de 1,5 meter afstand te garanderen een belangrijk sturingsinstrument. "Bepaal je capaciteit en de activiteiten die je kunt aanbieden. Denk ook na over vervangende activiteiten voor activiteiten die in de 1,5 meter economie niet meer kunnen.”


Veranderplan met nieuw businessmodel

Een veranderplan wordt de komende periode je belangrijkste document. Met dat veranderplan in de hand kunnen ondernemers hun businessmodel opnieuw invullen. Bij dit alles moet veiligheid voor zowel personeel als gasten voorop staan. Protocollen en werkplannen moeten in elk geval deze drie aspecten van de 1,5 meter economie omvatten:

  • hoe ga je 1,5 meter afstand tussen sociale units in je bedrijf organiseren?
  • welke hygienemaatregelen neem je en over welke desinfecterende middelen beschik je?
  • welke beschermingsmiddelen heb je nodig voor je medewerkers?

Om verantwoord open te gaan, is het reguleren van de gastenstroom essentieel. Denk daarbij aan:

  • instroom
  • flow in het park
  • wachtrijen

Een optimale gastenstroom waar je geld aan verdient, kun je regelen door:

  • het maximaal aantal gasten te bepalen;
  • online tickets te verkopen;
  • met timeslots te werken;
  • de wachtrijen goed in te delen;
  • openingstijden te verruimen;
  • bezoek exclusiever te maken;
  • dynamic pricing toe te passen voor drukke en rustige momenten;
  • in restaurants gasten te placeren;
  • en te denken in social units.


10 praktische tips

Ondernemer Myrian Ermes had vervolgens nog een hele hoop praktische tips voor attractieparken en horeca in de 1,5 meter economie:

  1. sla wachtrijen over om voldoende afstand tussen wachtende gasten te creëren;
  2. plaats schermen om tafels om meer capaciteit te organiseren;
  3. maak verschillende looproutes voor personeel en gasten;
  4. gebruik tafels om en om en benut de ongebruikte tafels als uitserveerlocatie;
  5. of maak een centrale uitserveerlocatie;
  6. communiceer met je personeel via oortjes, zo kunnen ook zij op 1,5 meter afstand van elkaar blijven;
  7. je kunt ook voor zelfbediening kiezen met plexiglas tussen personeel en gasten;
  8. plaats signing op de vloer voor een goede routing;
  9. laat gasten met een app of qr-codes bestellen;
  10. en stimuleer contactloos betalen.

Welke diensten voegen de meeste waarde toe?

Grote vraag voor veel bedrijven is het verdienmodel dat bij de 1,5 meter economie al snel niet rendabel is. Daarvoor moeten volgens Ermes bedrijven goed kijken welk aanbod de meeste waarde toevoegt. Dan is een tosti op het menu misschien niet de meest logische keuze. Bedrijven moeten zich ook afvragen hoe ze meer waarde aan hun producten kunnen toevoegen. Ook een hogere omloopsnelheid met meer shifts kan bij een beperkte capaciteit voor meer gasten zorgen. Tevens moet het reduceren van kosten niet uit het oog worden verloren. Meer waarde toevoegen doe je door: 

  • de gemiddelde besteding per gast te verhogen;
  • arrangementen en/of menu’s samen te stellen;
  • het assortiment aan te passen en te verkleinen;
  • aandacht geven aan extra inkomstenstromen met bijvoorbeeld afhalen en/of bezorgen;
  • herhaalbezoek te stimuleren met terugkomacties;
  • en vergeet niet dat bij schaarste de prijs best omhoog kan.

Functionele en commerciële communicatie

Functionele communicatie is volgens Ermes in het handhaven van de 1,5 meter economie een hele belangrijke stap. Plaats daarvoor de huisregels op een prominente plek. Zorg voor signing en afstandsindicatoren op de vloer. Geef een heldere boodschap maar wordt geen politieagent. Zet je functionele communicatie in de huisstijl, dat geeft bezoekers vertrouwen over de afzender.


De commerciële communicatie moet consumenten verleiden tot een bezoek. Stimuleer daarbij reserveren, help de gast met het maken van keuzes, laat ze bij voorkeur digitaal bestellen, voeg bij afhalen waarde toe in de verpakking en vergeet ze niet met een kaartje smakelijk eten te wensen.


Allerbelangrijkste boodschap was toch wel om zelf de regie te pakken!


Wil je het webinar nog eens terugkijken? Dat kan hier

Trefwoorden: horeca, leisure, attractieparken, crisis

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...