Geplaatst op: 16-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Ton Derks BillyBird: Voorbereiden op 1,5 meter economie

Ton Derks BillyBird: Voorbereiden op 1,5 meter economie

Ondernemers in onze sector maken ongekende tijden door. Veel bedrijven zijn gesloten of minimaal open. De gasten blijven weg en het regent annuleringen. In een serie artikelen spreken we met ondernemers die in deze moeilijke tijden er het beste van proberen te maken. Vandaag Ton Derks directeur/eigenaar van de BillyBird Parken Hemelrijk (Volkel/NB) en Drakenrijk (Reuver/L) en openluchtzwembad Het Run (Drunen/NB).


Ton Derks heeft zijn drie parken al een maand dicht. "Dit had voor hem met het prachtige weer een geweldig Paasweekend kunnen zijn. "Ze liggen er in ieder geval netjes bij”, zegt hij onderkoeld aangezien zijn vaste en flexwerkers nu volop in het onderhoud zitten. Voor hen heeft hij een beroep gedaan op de NOW-regeling: "We hebben het eerste voorschot inmiddels ontvangen en krijgen naar schatting 75% van de personeelskosten terug.” En dat steekt als hij zijn branche vergelijkt met tandartsen, fysiotherapeuten en andere medische contactberoepen. "Zij krijgen een omzetvergoeding en wij alleen een personeelskostenvergoeding. Dat is oneerlijk want personeelskosten maken maar 35% van onze kosten uit”, legt hij uit en rekent direct door dat zijn bedrijf 73% van onze kosten zelf moet dragen "Als ik nu de indruk had dat tandartsen het financieel veel slechter hadden als wij, dan kan ik dat nog begrijpen.”




Drie scenario's

Ton heeft voor dit bijzondere jaar drie scenario’s gemaakt. Een net verliesgevend jaar, een behoorlijk verliesgevend jaar en een jaar met een superverlies. "In dat laatste geval heb je echt wel een paar jaar nodig om te herstellen”, stelt hij duidelijk. "Dat we nu geen aflossing aan de bank hoeven te betalen, helpt nu zeker maar we draaien wel een verliesgevend jaar. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij met de opstelling van de bank maar leningen verstrekken is natuurlijk gewoon hun businessmodel.”


Ondanks de ongekende crisis is hij niet bang dat zijn bedrijven door de crisis omvallen. "Daar heb ik nog geen seconde aan gedacht en ook niet wakker van gelegen. Zelfs als we nog een half jaar dicht moeten blijven, overleven we dat.” Maar dan krijgt hij wel een super moeilijk jaar. "Dan zal de overheid ook voor ons met een regeling moeten komen.” Zorgen over de toekomst van Nederland heeft hij wel. "Het is de kunst om een welvarend land over te houden.”




Voorbereiden op 1,5 meter economie

Toch ziet hij licht aan het eind van de tunnel en rekent erop dat zijn parken 29 april open mogen. Hij verwacht Het Run 11 mei weer te openen. Ton is zijn bedrijven daarom helemaal aan het voorbereiden op de 1,5 meter economie:"Die 1,5 meter, daar gaan we voor de hele zomer vanuit. Het is alleen de vraag of de attracties, de binnenspeeltuin en de binnenhoreca open mogen. Wij gaan geen dingen doen die onverantwoord zijn. Als het nodig is om een achtbaan gesloten te houden, doen we dat. Zo simpel zitten we er ook in.” Voor de horeca heeft hij wel een oplossing. "Dan verkopen we dranken en snacks buiten, net als een McDrive. En zetten we het terras en de picknicksets verder uit elkaar”, stelt hij pragmatisch.





Veel lastige vragen

Maar ze hebben bij BillyBird ook niet alle antwoorden. Moeten bijvoorbeeld medewerkers beschermende middelen rondlopen? Ton ziet daar nog wel een paar spreekwoordelijke beren op de weg: "In de horeca staan ze binnen 1,5 meter van elkaar. Dan kunnen ze mondkapjes aantrekken, maar werk maar eens een hele dag met een mondkapje.” Dat zijn volgens Ton lastige vragen die inmiddels wel plexiglas schermen en rolluiken heeft besteld om zijn medewerkers tegen hoestende gasten te beschermen. Ook voor de entreekaartjes heeft hij al een gedeeltelijke oplossing: "Het is de bedoeling dat we de ticketverkoop helemaal via de webshop laten lopen. Dan is de vraag hoe je dat gaat scannen. Dat zijn we nu allemaal aan het voorbereiden. De enige discussie die ik nu nog heb met de gemeente is de vraag of de toiletten open mogen.”


Toch is het op zijn uitgestrekte parken niet allemaal eenvoudig. "Hoe gaan we die 1,5 meter economie op onze parken samen met de gemeente handhaven?”, vraagt hij zich af. Aan de andere kant is hij heel positief over het gedrag dat de Nederlanders de afgelopen weken hebben laten zien: "We doen het als land in mijn optiek heel erg goed. We hebben mensen uitgelegd wat er aan de hand is en duidelijk gemaakt dat we dit alleen kunnen overwinnen als we er samen de schouders onder zetten. Dan doet 99,9% gewoon vrijwillig mee. Dat is echt een voorbeeld voor een volwassen democratie.” Daarnaast heeft Ton ook vertrouwen in het verantwoorde gedrag van zijn eigen gasten. "Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen weer naar buiten kunnen en hun energie kwijtraken. Dan is het de kunst dat ze dat kunnen doen, op een plek waar dat verantwoord is. Als wij zo’n plek hebben dan moeten we dat aanbieden.”




En aan het eind van het gesprek komt hij nadrukkelijk nog eens terug op de tandartsen. Hij vindt dat de recreatiesector gelijkgesteld moet worden aan tandartsen. "Zij krijgen gewoon een vergoeding voor hun omzetverlies. Als wij dat ook krijgen, zijn we meer dan dik tevreden.”

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, crisis

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
18/05/20
Archeo Route Limburg uitgebreid met vijf nieuwe locaties
In deze tijd van afstand houden, zijn activiteiten in de open lucht populairder dan ooit. Maar doelloos wandelen of fietsen is best lastig. Mensen willen graag een bestemming, een doel. Dat kan met de Archeoroute Limburg.
18/05/20
Fietsen door de Bomen wint World Landscape Architecture Award
Het project ‘Fietsen door de Bomen’ in Belgisch Limburg blijft maar prijzen winnen. Na een Iconi...