Geplaatst op: 14-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Karin Veldhuizen Watersportcamping Heeg: We gaan voor het allerbeste jaar ooit

Karin Veldhuizen Watersportcamping Heeg: We gaan voor het allerbeste jaar ooit

Ondernemers in onze sector maken ongekende tijden door. Veel bedrijven zijn gesloten of minimaal open. De gasten blijven weg en het regent annuleringen. In een serie artikelen spreken we met ondernemers die in deze moeilijke tijden er het beste van proberen te maken. Vandaag Karin Veldhuizen van de Friese Watersportcamping Heeg.


Karin vertelt dat de camping bijna helemaal is gesloten: "Van de 200 eenheden die we hebben zijn er 11 open, dat zijn de verhuurchalets en een paar seizoengasten die aan de voorwaarden van de Veiligheidsregio voldoen. Voor de rest zijn we helemaal dicht. Dat is dus heel raar.” Karin is blij dat ze niet zelf deze beslissing heeft moeten nemen: "Ik ben blij dat ik niet de burgemeester was die dat moest bepalen want er zijn in deze alleen maar verliezers. Natuurlijk heeft deze crisis grote impact op ons en onze gasten maar je kunt nooit geld boven gezondheid prefereren. Als ik zelf de beslissing had moeten nemen, hoop ik dat ik net zo slim was geweest om het precies zo te doen.”


"Verpest het niet voor elkaar, ik sta hier en jij blijft daar!"


Voor Karin is het grootste risico dat iemand op de camping corona oploopt. "Dat moet je aan alle kanten voorkomen. Op de receptie hebben we bijvoorbeeld een coronascherm om de receptiemedewerkers te beschermen. In het voortuintje hebben we een bord met de tekst: Verpest het niet voor elkaar, ik sta hier en jij blijft daar! Om met een grapje duidelijk te maken dat je afstand moet houden tot elkaar. We hebben ook een kastje gemaakt ‘In case of coronacrises’ met een mondkapje en handgel erin.” Want ze houden in Heeg wel van dingen met een knipoogje maar willen wel laten zien dat het belangrijk is. 




"Voorkomen die hier iemand een besmetting op kan lopen"


Verder hebben ze op Watersportcamping Heeg de verhuurchalets extra goed schoongemaakt en zijn voor de gasten desinfecterende doekjes weggelegd. "Het zijn allemaal kleine dingetjes die je doet om te voorkomen die hier iemand een besmetting op kan lopen.” Haar zorgen voor het welzijn van de gasten komt voort uit de belofte van Karin aan haar gasten: "Onze belofte is dat iemand met meer energie naar huis gaat dan hij of zij is gekomen. Maar als je hier corona oploopt ga je zeker niet met meer energie weg.”


Het bedrijf op minimale capaciteit openhouden, doet Karin niet voor het rendement: "Open blijven valt op de korte termijn niet uit te leggen. Want op dit moment is openblijven duurder dan sluiten. Maar mensen waarderen het wel dat je alles doet wat redelijkerwijs nog te doen valt. Dat betaalt zich hopelijk op de lange termijn terug.”





"We gaan voor het allerbeste jaar ooit" 


Toch wil Karin niet alleen maar lopen doemdenken en heeft ze voor haar bedrijf drie scenario’s ontwikkeld: "Of het wordt ons allerbeste jaar ooit, het kan met een sisser aflopen of het wordt een dramajaar.” Het kan in de visie van Karin nog steeds alle kanten op. "Je moet met al die drie scenario’s rekening houden.” Dat beste jaar ooit kan volgens Karin nog steeds omdat heel veel mensen hun vakantieplannen hebben uitgesteld: "Daarnaast denk ik dat Nederlanders dit jaar niet te ver weg willen en graag op vakantie in Nederland gaan. Dan wordt het ons allerbeste jaar ooit.” En plannen voor een mooie zomer worden nu al voorzichtig gesmeed. Zo kijkt Karin of ze met partijen een mini Culturele Hoofdstad kan organiseren om de gasten te laten zien dat ze meer dan welkom zijn.


Maar als de camping in de zomer niet open kan, wordt het ook voor Watersportcamping Heeg heel spannend. Karin: "Dat zie je nu al aan de boekingen, vanaf 1 maart hebben in totaal drie boekingen gehad. We lopen nu al meer dan 50 duizend euro achter op vorig jaar. Dat gaat heel hard. Daar komt nog eens bij dat de winstmarges in de recreatiesector heel anders zijn dan in bijvoorbeeld de mode. Dat gaan we zonder allerlei maatregelen niet zomaar overleven.”


"Uiteindelijk is door zo’n crisis alles kapot te krijgen"


Positief is het goede contact met de accountmanager van de bank en de zeer goed uitgepakte vitaliteitsscan voor het bedrijf van de provincie Friesland. "Maar uiteindelijk is door zo’n crisis alles kapot te krijgen, ook zo’n vitaal bedrijf”, vertelt Karin die ook in deze sombere tijden nog lichtpuntjes ontdekt: "Als je ziet hoe snel de luchtkwaliteit opknapt omdat wij ons in drie weken tijd radicaal anders zijn gaan gedragen. Dat vind ik dat erg hoopvol. Ik zie ook dat mensen veel liever voor elkaar zijn gaan worden. Ik ben zelf ook attenter geworden. Zo heb ik een tante -die ik normaal alleen met kerstmis een kaartje stuur- deze week ook een kaartje gestuurd. Of neem de seizoengasten; die heb ik allemaal persoonlijk gebeld om te vertellen dat ze niet of wel mochten komen. Het is mooi dat we in deze tijden meer naar elkaar gaan omzien.”


"Het is de vraag of we van hotspot naar hotspot moeten rennen"


Karin hoopt ook dat we ook lessen uit deze crisis trekken. "Ik hoop dat we beter gaan samenleven met de natuur. En dat we de systeemfouten in onze maatschappij aanpakken. We leven hier met veel te veel dieren en mensen op elkaar. Het is nu de corona maar het had ook met de Q-koorts of de vogelgriep helemaal fout kunnen gaan.” We hebben volgens Karin een crisis nodig om te laten zien wat echt belangrijk is, wat onzin is en er niet toe doet. Ook ons reisgedrag mag wel eens tegen het licht worden gehouden: "Ik zeg niet dat ik tegen reizen ben, want ik ben er ook dol op, maar het is de vraag of we van hotspot naar hotspot moeten rennen. Dat is niet per se nodig om mooie magische momenten mee te maken, die kunnen we ook hier om de hoek beleven.”


Toch staat Karin op de camping met het team in de harde werkelijkheid. Een team dat ze ook in deze tijd bij elkaar moet houden: "Tot nu toe heb ik alle medewerkers in dienst gehouden want wij gaan voor het beste jaar ever. Die vinden het allemaal heel spannend en zijn ook onzeker. Dan moet ik laten zien ‘ja het kan ook verkeerd gaan’ maar het kan ook ‘een fantastisch jaar’ worden.” Ondanks die grote verantwoordelijkheid ligt Karin niet wakker van de zorgen: "Iets waar je helemaal geen invloed op hebt, moet je proberen te laten gaan, want dat heeft helemaal geen zin. Dat zijn alleen maar energielekken. Probeer te denken en te handelen naar je scenario’s en dans met de waan van de dag”


"Val met blije gedachten in slaap"


Aan collega-ondernemers wil Karin meegeven dat je ook mentaal en fysiek sterk moet blijven: "Het is nu echt topsport en we zijn een marathon aan het lopen. Zorg dus dat je in goede conditie blijft door goed te eten en voldoende nachtrust te nemen. En val met blije gedachten in slaap.”



Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, campings, kampeerterreinen, buitensport, crisis

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...