Geplaatst op: 14-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat staat er economisch gezien op het spel in horeca en verblijfsrecreatie?

Wat staat er economisch gezien op het spel in horeca en verblijfsrecreatie?
Afbeelding van Csaba Nagy via Pixabay

De corona crisis treft horeca en verblijfsrecreatie ongemeen hard. Dat laten we op ons Kennisplatform zien in verhalen van ondernemers. Maar wat betekent het vrijwel geheel sluiten van deze sector voor werknemers, de bedrijven en de Nederlandse economie? Het CBS heeft alle relevante cijfers op een rijtje gezet.


Hoeveel bedrijven zijn er in horeca en verblijfsrecreatie?

In het eerste kwartaal 2020 waren er binnen de horeca (inclusief verblijfsrecreatie) 61.775 bedrijven. Dat waren vrijwel allemaal (99,9%) mkb-bedrijven met maximaal 250 werkzame personen. Bijna de helft daarvan (22.435 bedrijven) waren bedrijven met 1 werkzaam persoon. 52.025 bedrijven telden tot 50 werkzame personen. Van alle horecabedrijven was 85% actief als eet- en drinkgelegenheid, 15% als logiesverstrekker.


Waar zijn horecabedrijven gevestigd?

In 2020 waren er in totaal 68.655 horecavestigingen in Nederland. Het grootste aantal vestigingen was in Noord-Holland (15.435 vestigingen) en Zuid-Holland (12.685 vestigingen). Het grootste aantal vestigingen van logiesverstrekkers vinden we in Noord-Holland (2.260 vestigingen) en Gelderland (1.420 vestigingen).


Wat is de netto omzet van de bedrijven?

In 2017 bedroeg de netto omzet van de horeca in Nederland 26.213 miljoen euro. In de provincie Noord-Holland werd de hoogste netto omzet gehaald met 7.479 miljoen euro, gevolgd door Zuid-Holland met 4 .59 miljoen euro en Noord-Brabant met 3.373 miljoen euro. De netto omzet van de logiesverstrekking in Nederland bedroeg in 2017 7.573 miljoen euro. De netto omzet was het hoogst in de provincie Noord-Holland met 2.493 miljoen euro, Zuid-Holland met 1.034 miljoen euro en Gelderland met 836 miljoen euro.


Wat is de bruto toegevoegde waarde van de bedrijven?

De bruto toegevoegde waarde voor de horeca bedroeg in 2018 in totaal bijna 15 miljard euro. Daarvan waren de eet- en drinkgelegenheden verantwoordelijk voor het grootste gedeelte (10.544 miljoen euro). De logiesverstrekkingen hadden een toegevoegde waarde van 4.314 miljoen euro.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2020/15/feiten-en-cijfers-over-de-horeca
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, vestigingen, economische betekenis

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...