Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet. Toeristisch Ondernemend Zeeland heeft daarom staatssecretaris Mona Keijzer gevraagd om maatregelen die aansluiten bij de unieke situatie van de recreatie. Daarover hebben we in ons coronadossier bericht.


Het onderzoek is een initiatief van Toeristisch Ondernemend Zeeland en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Het onderzoek vond plaats tussen zondag 29 maart en maandag 30 maart 2020.In 24 uur tijd hebben 543 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan 320 logiesbedrijven, 172 horecabedrijven en 51 overige bedrijven.


Voor 131 miljoen aan investeringen uitgesteld

220 miljoen omzetderving tot 10 mei is veel geld maar nog ernstiger is dat de kosten, na aftrek van de NOW-regeling, in die periode met 76 miljoen euro doorlopen. Daarbovenop komen nog eens de terugbetalingen van aanbetaalde boekingen die bedrijven nog eens voor 22,9 miljoen euro in liquiditeit terugzetten. In deze cijfers is de schade voor de toeleveranciers nog niet opgenomen. Toeristische bedrijven zeggen dat als gevolg van de coronacrisis 131 miljoen euro aan investeringen wordt uitgesteld.


841 miljoen euro omzetverlies

Om de schade goed in beeld te brengen hebben de onderzoekers eerst de verwachte jaaromzet in beeld gebracht. Die komt voor een regulier 2020 uit op 1,27 miljard euro. Daarvan is 607 miljoen euro voor logiesaccommodaties en 541 miljoen euro voor de horeca. Als de maatregelen worden doorgezet tot 1 juni dan bedraagt het omzetverlies voor de Zeeuwse toeristische sector 325 miljoen euro, 105 miljoen euro meer dan tot 10 mei. Die omzetschade loopt op tot 841 miljoen euro als het hele zomerseizoen (tot 1 september) verloren gaat. Dan verliezen bedrijven tussen de 63% en 66% van de jaaromzet.


Tabel 1: Omzetderving


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


110 miljoen euro moet worden terugbetaald

De Zeeuwse toeristische bedrijven moeten bij de huidige maatregelen 22,9 miljoen euro aan vooruitbetaalde boekingen compenseren. Bij een sluiting tot 1 september loopt dat op naar 110,6 miljoen euro. Vooral logiesaccommdaties moeten veel geld terugbetalen.


Tabel 2: Terugbetalingen


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Regelingen bieden weinig soelaas

De maatregelen van het kabinet om personeelskosten grotendeels over te nemen, geven maar beperkt soelaas omdat de personeelskosten bij logiesbedrijven maar 16% van alle kosten is en bij horecabedrijven 25%. Ook deelname aan de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is een mooi signaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Voor de 1.500 bedrijven die daar nu voor in aanmerking komen zou dat neerkomen op 6 miljoen euro. Bij een omzetschade van 220 miljoen euro is dat zeer gering en staat in geen verhouding tot de werkelijke schade.


Tabel 3: Economische schade voor bedrijven


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Van alle ingestelde maatregelen komt in Zeeland ruim 60% van de bedrijven in aanmerking voor uitstel van betaling van belastingen. Dat is daarmee veruit de meest relevante regeling. Op ruime afstand volgt de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid waar 45% gebruik van kan maken en de TOGS met iets meer dan 40%. BMKB is voor ruim 20% relevant.


Schade kan niet worden ingelopen

Ook als bedrijven weer open mogen, verwacht toch ruim 70% dan een lagere omzet door het wegblijven van gasten. Slechts een minderheid verwacht een inhaalslag doordat andere bezoekersgroepen komen of uitgestelde bezoeken. Veel bedrijven melden dat het inhalen van omzet niet mogelijk is, doordat ze gasten moeten compenseren, laag consumentenvertrouwen en een geschaad imago van Zeeland omdat is opgeroepen dat ze niet welkom zijn.

Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/wiki/index.php/Event_00139
Trefwoorden: zeeland, toerisme, recreatie, crisis, economische schade, bedrijven

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...