Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie kan venster op het landschap verbeteren

Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit voor 29 oktober. De Groene Koepel wil met het congres bereiken dat de recreatiebranche anders tegen het landschap aankijkt. Dit sluit weer aan op het themajaar Ode aan het landschap in 2021.

Op donderdag 29 oktober organiseert De Groene Koepel het tweede Congres Natuurlijk Ondernemen in Het Koelhuis in Zutphen, dé industriële evenementenlocatie van Oost-Nederland. Het congres dat gericht is op de recreatiebranche staat in het teken van ‘Uw venster op het landschap’. Het nodigt uit om met andere ogen naar het landschap te kijken, want het verhaal dat daarachter verscholen ligt is er een om gedeeld te worden.

Duurzame toekomst voor recreatie

De Groene Koepel blijft vooruitkijken, ook in tijden waarin ook de recreatiebranche wordt getroffen door de coronacrisis. De organisatie blijft zich hardmaken voor een duurzame toekomst voor haar ondernemers. Het congres Natuurlijk Ondernemen staat in het teken van cultuurhistorie, landschapskunst en storytelling, een verdiepend programma met praktische handvaten. Verschillende sprekers ontsluiten vanuit hun eigen perspectief het verhaal dat achter het landschap schuilgaat: met een kunstenaarsblik, door marketingogen of vanuit een natuurbeheerdersrol. 

Bart Krull, presentator van de wekelijkse Tegenlicht Meet-Up in Pakhuis de Zwijger, leidt met zijn vragen en scherpe blik de dag in goede banen.


Landschapskunst en -fotografie vertaalslag nog niet gemaakt

Een speciale rol op het congres is weggelegd voor landschapskunst, Nederland is er wereldberoemd om. De landschappen van Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, en Piet Mondriaan zijn in ons collectieve geheugen gegrift. 

"De vertaalslag van landschapskunst naar de verblijfsrecreatiebranche is nog niet eerder gemaakt” aldus Marieken Nieuwdorp, directeur van De Groene Koepel. "Het belooft een heel bijzondere dag te worden”. Dr. Maartje van den Heuvel, conservator aan de Universiteit van Leiden, laat als hoofdgast van het congres zien hoe karakteristieken uit de kunst de internationaal beroemde identiteit van ons landschap bepalen. In de maanden voorafgaand aan het congres vindt er een fotowedstrijd plaats, waar iedereen zijn of haar eigen meesterwerk over het landschap mag insturen. De tien winnende inzendingen krijgen een plek op de landschapskunstentoonstelling op het congres.


Ode aan het landschap themajaar 2021

Het congres Natuurlijk Ondernemen sluit aan bij het themajaar ‘Ode aan het Nederlandse landschap’ dat het NBTC in 2021 host. 

"Er zijn maar weinig plekken ter wereld waar het landschap zo divers is als in Nederland. Ons cultuurlandschap is grotendeels door mensenhanden gevormd.” verteld Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing.  "Het is het meest tastbare, toegankelijke erfgoed dat we hebben, met een enorme vertelkracht. De hoogste tijd om dat te vieren tijdens het themajaar Ode aan het landschap in 2021.”

Kijk op www.congresnatuurlijkondernemen.nl voor meer informatie over het programma, de sprekers, kaartverkoop en de fotowedstrijd.
Trefwoorden: recreatie, landschap, natuur, themajaar, ode, fotografie

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
18/05/20
Archeo Route Limburg uitgebreid met vijf nieuwe locaties
In deze tijd van afstand houden, zijn activiteiten in de open lucht populairder dan ooit. Maar doelloos wandelen of fietsen is best lastig. Mensen willen graag een bestemming, een doel. Dat kan met de Archeoroute Limburg.
18/05/20
Fietsen door de Bomen wint World Landscape Architecture Award
Het project ‘Fietsen door de Bomen’ in Belgisch Limburg blijft maar prijzen winnen. Na een Iconi...