Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie kan venster op het landschap verbeteren

Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit voor 29 oktober. De Groene Koepel wil met het congres bereiken dat de recreatiebranche anders tegen het landschap aankijkt. Dit sluit weer aan op het themajaar Ode aan het landschap in 2021.

Op donderdag 29 oktober organiseert De Groene Koepel het tweede Congres Natuurlijk Ondernemen in Het Koelhuis in Zutphen, dé industriële evenementenlocatie van Oost-Nederland. Het congres dat gericht is op de recreatiebranche staat in het teken van ‘Uw venster op het landschap’. Het nodigt uit om met andere ogen naar het landschap te kijken, want het verhaal dat daarachter verscholen ligt is er een om gedeeld te worden.

Duurzame toekomst voor recreatie

De Groene Koepel blijft vooruitkijken, ook in tijden waarin ook de recreatiebranche wordt getroffen door de coronacrisis. De organisatie blijft zich hardmaken voor een duurzame toekomst voor haar ondernemers. Het congres Natuurlijk Ondernemen staat in het teken van cultuurhistorie, landschapskunst en storytelling, een verdiepend programma met praktische handvaten. Verschillende sprekers ontsluiten vanuit hun eigen perspectief het verhaal dat achter het landschap schuilgaat: met een kunstenaarsblik, door marketingogen of vanuit een natuurbeheerdersrol. 

Bart Krull, presentator van de wekelijkse Tegenlicht Meet-Up in Pakhuis de Zwijger, leidt met zijn vragen en scherpe blik de dag in goede banen.


Landschapskunst en -fotografie vertaalslag nog niet gemaakt

Een speciale rol op het congres is weggelegd voor landschapskunst, Nederland is er wereldberoemd om. De landschappen van Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, en Piet Mondriaan zijn in ons collectieve geheugen gegrift. 

"De vertaalslag van landschapskunst naar de verblijfsrecreatiebranche is nog niet eerder gemaakt” aldus Marieken Nieuwdorp, directeur van De Groene Koepel. "Het belooft een heel bijzondere dag te worden”. Dr. Maartje van den Heuvel, conservator aan de Universiteit van Leiden, laat als hoofdgast van het congres zien hoe karakteristieken uit de kunst de internationaal beroemde identiteit van ons landschap bepalen. In de maanden voorafgaand aan het congres vindt er een fotowedstrijd plaats, waar iedereen zijn of haar eigen meesterwerk over het landschap mag insturen. De tien winnende inzendingen krijgen een plek op de landschapskunstentoonstelling op het congres.


Ode aan het landschap themajaar 2021

Het congres Natuurlijk Ondernemen sluit aan bij het themajaar ‘Ode aan het Nederlandse landschap’ dat het NBTC in 2021 host. 

"Er zijn maar weinig plekken ter wereld waar het landschap zo divers is als in Nederland. Ons cultuurlandschap is grotendeels door mensenhanden gevormd.” verteld Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing.  "Het is het meest tastbare, toegankelijke erfgoed dat we hebben, met een enorme vertelkracht. De hoogste tijd om dat te vieren tijdens het themajaar Ode aan het landschap in 2021.”

Kijk op www.congresnatuurlijkondernemen.nl voor meer informatie over het programma, de sprekers, kaartverkoop en de fotowedstrijd.
Trefwoorden: recreatie, landschap, natuur, themajaar, ode, fotografie

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/21
Campanile werkt met Too Good To Go tegen voedselverspilling
De hotels van Campanile in Nederland en België gaan samen met de succesvolle anti-verspillingsapp Too Good To Go actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Maaltijden die aan het eind van de dag in de hotels over dreigen te blijven, worden vanaf nu verpakt in zogeheten Magic Boxen.
04/03/21
TUI introduceert nieuw label: Fair Travel
TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit.
29/01/21
Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed
NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van...
22/01/21
673 duurzame accommodaties voor recreatie, vakantie en zakelijke markt ontvangen het Green Key certificaat 2021
Vandaag worden door het keurmerk Green Key 673 certificaten verstrekt aan ondernemers in de toeristi...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
24/12/20
Helpt de COVID-19 crisis tegen klimaatverandering?
De COVID-19 crisis heeft grote gevolgen voor de carbon footprint van de Nederlandse vakantieganger in 2020. In hoofdstuk 10 van deel 2 van het Trendrapport 2020 is een gedetailleerd overzicht van de carbon footprint van de Nederlandse vakantieganger in 2019 te vinden. Daaruit blijkt zonneklaar dat reisafstand de belangrijkste parameter is voor de carbon footprint.
17/12/20
Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?
Uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 is de stemming meegenomen van het Nederlands publiek van afgelopen zomer. Consumenten bestempelen de periode als ‘pittig’. De positieve zijde is dat vaak het begrip ‘saamhorigheid’ wordt gemeld. Kun je daar meer mee in recreatief beleid of in je bedrijf?
16/12/20
Is de reiziger bereid om te betalen voor klimaatcompensatie?
Melise Rikels, studente Tourism Management van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden, heeft op vrijdag 11 december de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2020 gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme.