Geplaatst op: 01-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?
Photo by Campaign Creators on Unsplash
Nederlanders verkeren niet in een vakantiestemming en een groot deel van de sector ligt stil. Moet je dan ook je marketingactiviteiten staken? Volgens Lars de Boer van Booking Boosters juist niet. Ook Mark Mulder van RED online marketing adviseert juist nu met je klanten te communiceren.  

Volgens Lars ligt het voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Maar dat adviseert hij ondernemers juist niet: "Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder.” Dat wordt onderschreven door Fons van Dyck van Think BBDO die stelt dat consumenten na de crisis opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Voor merken die te lang afwezig blijven geldt nog steeds het spreekwoord ‘ uit het oog, uit het hart’. "Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar”, stelt Lars. "Zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken.” 

Blijf met je klanten communiceren

Mark ziet dat klanten graag op de hoogte worden gehouden van het handelen van je bedrijf: "Daarvoor is zichtbaarheid online belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten. Het vastzetten van het bericht betekent dat het bericht meer in de spotlight staat.” Volgens Mark moet je als bedrijf ook vertrouwen uitstralen: "Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt of verhalen van mensen op de locaties. Geef ook updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.”  

Een overzicht van zaken die je nu qua communicatie kunt regelen:   
  • Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurd omtrent het virus. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden. Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Asana, Slack Hangouts om elkaar op de hoogte te houden;
  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelfs de telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zijn;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Kansen voor binnenlands toerisme na de crisis

Lars denkt dat er voor veel recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. "Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!”
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, crisis

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Breda sluit VVV-winkel
De deuren van de Bredase VVV winkel, onderdeel van Breda Marketing, gaan definitief op slot. De winkel lijdt al geruime tijd verlies en pogingen het tij te keren hebben niet voor een ommekeer gezorgd.
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
20/05/20
VVV Cadeaukaart lanceert cadeauzoeker
Vanaf heden kunnen houders van de VVV Cadeaukaart, naast het zoeken van ‘waar’ je deze kan beste...
07/05/20
Perspectief voor ondernemers
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft vier scenario’s voor de toeristisch-recreatieve sector ontwikkeld. Volgens directeur Herre Dijkema moeten die scenario’s ondernemers perspectief op de toekomst bieden.
20/04/20
Kennismaken met het Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft een digitale corporate brochure uitgebracht om haar stakeholders te informeren over haar strategie, programmalijnen, activiteiten en organisatie.
17/04/20
Eerste VVV Inspiratiepunt Achterhoek opgeleverd in Winterswijk
In Winterswijk is het eerste VVV Inspiratiepunt van de Achterhoek klaar om, zodra de maatregelen dit weer toelaten, haar deuren te openen. In het nieuwe inspiratiepunt kunnen inwoners en toeristen op een visuele manier inspiratie opdoen over Winterswijk en de Achterhoek.
04/04/20
Een streekmerk met marketingpower: goed voor landbouw, horeca en recreatie
Hoe haal je, als regio, het meeste rendement uit streekproducten? In Rivierenland hebben ze daar een uitgewerkt plan voor met als kers op de taart regionale attractie: De Streeckerij