Geplaatst op: 01-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?
Photo by Campaign Creators on Unsplash
Nederlanders verkeren niet in een vakantiestemming en een groot deel van de sector ligt stil. Moet je dan ook je marketingactiviteiten staken? Volgens Lars de Boer van Booking Boosters juist niet. Ook Mark Mulder van RED online marketing adviseert juist nu met je klanten te communiceren.  

Volgens Lars ligt het voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Maar dat adviseert hij ondernemers juist niet: "Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder.” Dat wordt onderschreven door Fons van Dyck van Think BBDO die stelt dat consumenten na de crisis opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Voor merken die te lang afwezig blijven geldt nog steeds het spreekwoord ‘ uit het oog, uit het hart’. "Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar”, stelt Lars. "Zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken.” 

Blijf met je klanten communiceren

Mark ziet dat klanten graag op de hoogte worden gehouden van het handelen van je bedrijf: "Daarvoor is zichtbaarheid online belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten. Het vastzetten van het bericht betekent dat het bericht meer in de spotlight staat.” Volgens Mark moet je als bedrijf ook vertrouwen uitstralen: "Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt of verhalen van mensen op de locaties. Geef ook updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.”  

Een overzicht van zaken die je nu qua communicatie kunt regelen:   
  • Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurd omtrent het virus. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden. Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Asana, Slack Hangouts om elkaar op de hoogte te houden;
  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelfs de telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zijn;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Kansen voor binnenlands toerisme na de crisis

Lars denkt dat er voor veel recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. "Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!”
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, crisis

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...
07/07/20
Eigenzinnige campagne voor Limburg
Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. Met een uitgekiende strategie.