Geplaatst op: 01-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?

Wat doe je met marketing en communicatie in tijden van crisis?
Photo by Campaign Creators on Unsplash
Nederlanders verkeren niet in een vakantiestemming en een groot deel van de sector ligt stil. Moet je dan ook je marketingactiviteiten staken? Volgens Lars de Boer van Booking Boosters juist niet. Ook Mark Mulder van RED online marketing adviseert juist nu met je klanten te communiceren.  

Volgens Lars ligt het voor de hand om je campagnes en marketing activiteiten nu volledig te pauzeren. Maar dat adviseert hij ondernemers juist niet: "Wij adviseren ondernemers echter om juist nu te blijven investeren in marketing! Wanneer je ervoor kiest om je marketing volledig te onderbreken, maakt dit de heropstart later veel zwaarder.” Dat wordt onderschreven door Fons van Dyck van Think BBDO die stelt dat consumenten na de crisis opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Voor merken die te lang afwezig blijven geldt nog steeds het spreekwoord ‘ uit het oog, uit het hart’. "Blijf daarom op een gepaste manier zichtbaar”, stelt Lars. "Zodat de opgebouwde relatie niet verloren gaat en men jou na de crisis wederom weet te bereiken.” 

Blijf met je klanten communiceren

Mark ziet dat klanten graag op de hoogte worden gehouden van het handelen van je bedrijf: "Daarvoor is zichtbaarheid online belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten. Het vastzetten van het bericht betekent dat het bericht meer in de spotlight staat.” Volgens Mark moet je als bedrijf ook vertrouwen uitstralen: "Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt of verhalen van mensen op de locaties. Geef ook updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.”  

Een overzicht van zaken die je nu qua communicatie kunt regelen:   
  • Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurd omtrent het virus. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden. Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Asana, Slack Hangouts om elkaar op de hoogte te houden;
  • Houd je website actueel en informeer mensen over het coronavirus en maatregelen. Plaats de veelgestelde vragen online om zo de druk bij de receptie te verlagen;
  • Blijf in contact met je gasten via social media en nieuwsbrieven. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelfs de telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zijn;
  • Haal onzekerheden weg door het communiceren van omboekgaranties en/of vouchers;
  • Pas je communicatie aan op de doelgroep en de huidige situatie;
  • Blijf adverteren op social media en in Google Ads, maar wel met realistische budgetten. Verplaats budget van minder presterende campagnes naar campagnes die nog wel converteren;
  • Richt op de last-minute zoeker en boeker, of verleg juist de focus naar later dit jaar, afhankelijk van je bedrijf;
  • Optimaliseer je huidige campagnes. Hoe hebben je advertenties gepresteerd? Breng verbeteringen aan in je Google Ads campagnes, advertenties en extensies;
  • Zet nieuwe campagnes alvast klaar voor livegang;
  • Verbreed je focus naar website- en zoekmachine optimalisatie (SEO). Kijk kritisch naar bestaande landingspagina’s maar werk ook aan nieuwe content;
  • Hoe staat je aanbod gepresenteerd bij touroperators en affiliate partners?

Kansen voor binnenlands toerisme na de crisis

Lars denkt dat er voor veel recreatiebedrijven in Nederland liggen er ook kansen. "Plannen voor een zomervakantie in het buitenland kunnen door het coronavirus veranderen, waardoor men nu eerder zal kiezen voor een vakantie in eigen land. Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en het online gedrag van de consument. Zorg dat je klaar bent om de boekingen te boosten zodra het zwaartepunt van de crisis voorbij is en men weer begint te boeken!”
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, crisis

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...