Geplaatst op: 23-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis
Afbeelding van Jan den Ouden via Pixabay

Door de corornacrisis loopt de Nederlandse economie vanwege wegvallend inkomend toerisme minstens 4,6 miljard euro mis. Zet de crisis tot en met de zomer door dan loopt de schade op tot 9,6 miljard euro. Die conclusie trekt PleisureWorld NRIT uit de nieuwste cijfers van het CBS rond inkomend reisverkeer.


In het tweede kwartaal van 2019 hebben buitenlandse reizigers 4,6 miljard euro in ons land uitgegeven. Inkomsten die naar alle waarschijnlijkheid niet meer gerealiseerd gaan worden. Daar staat overigens wel tegenover dat Nederlanders ook niet op vakantie naar het buitenland kunnen en dat ‘bespaart’ dan weer 5,0 miljard euro aan geld dat Nederlanders anders in het buitenland uitgeven. Loopt de crisis tot in de zomer door dan praten we over 9,6 miljard euro aan gemiste inkomsten. Nederlanders geven in die twee kwartalen in het buitenland 12,6 miljard euro minder uit.


Het betreft hier gegevens uit de Reisverkeersbalans van het CBS waar zowel toeristisch als zakelijk verkeer wordt meegenomen. Verleggen we de focus alleen zogenaamd privéreisverkeer dan is de schade voor het Nederlands toerisme over het tweede en derde kwartaal 7,2 miljard aan gemiste inkomsten.


Buitenlandse reizigers geven ruim 17 miljard in Nederland uit

Kijken we terug over heel 2919 dan blijkt dat buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers 17,3 miljard euro aan diensten en goederen tijdens verblijf in of bezoek aan Nederland hebben uitgegeven. Omgekeerd gaven Nederlandse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers in het buitenland circa 20,0 miljard euro uit aan diensten en goederen


Nederland verhandelt de meeste reisdiensten met landen binnen Europa en dit is ook het geval voor het reisverkeer. Bijna 88 procent van de bestedingen door buitenlandse reizigers in Nederland is voor rekening van reizigers uit Europa. Zelf besteden Nederlanders meer dan drie kwart van de reisbestedingen op een Europese bestemming.


Reisverkeer belangrijk voor Nederlandse dienstenhandel

In de totale internationale handel in diensten behoort het reisverkeer tot de vijf belangrijkste dienstensoorten in 2019. Het reisverkeer heeft een aandeel van meer dan 7 procent in de Nederlandse uitvoer van diensten naar het buitenland (17 miljard euro), en het reisverkeer maakt 9 procent uit van de Nederlandse invoer van diensten uit het buitenland (20 miljard euro).


Naast het reisverkeer zijn de belangrijkste andere dienstensoorten voor de Nederlandse export zakelijke diensten, intellectueel eigendom (royalty’s), vervoersdiensten en telecommunicatie- en computerdiensten. Deze vijf dienstensoorten zijn samen goed voor maar liefst 89,0 procent van de totale dienstenexport. Bij de Nederlandse import zijn dezelfde vijf dienstensoorten dominant en gaat het om een gezamenlijk aandeel van 88,9 procent.


Meeste bestedingen uit Europa

Verreweg de meeste reisbestedingen in 2019 kwamen van reizigers uit Duitsland en ook in de top tien van nationaliteiten die het meest besteedden, staan voornamelijk Europeanen. Uitzonderingen zijn de Verenigde Staten (plaats vijf) en China (plaats negen). De uitgaven aan diensten en goederen door de toeristen en zakelijke reizigers uit de top tien landen waren in 2019 goed voor 14,4 miljard euro.





Ieder jaar nemen de bestedingen van buitenlanders in Nederland toe: sinds 2014 zijn de uitgaven van buitenlanders in Nederland gegroeid met meer dan 56 procent.


Veel Nederlandse reisbestedingen naar Duitsland

Nederlanders geven al jaren steeds meer uit aan bestedingen in het buitenland, zowel privé als zakelijk. Uitgaven op bestemmingen verder van huis zijn sterker toegenomen dan uitgaven tijdens verblijf of bezoek in Europa. Duitsland is het land waar Nederlandse reizigers in 2019 het meeste geld uitgaven, net als in de voorgaande jaren. De top tien landen waar Nederlanders in 2019 geld uitgaven aan diensten en goederen tijdens hun verblijf of bezoek bevinden zich vrijwel allemaal in Europa. De enige uitzondering is de Verenigde Staten (plaats vijf).




Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/13/buitenlandse-reizigers-gaven-17-miljard-euro-uit-in-nederland-in-2019
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, zakelijk toerisme, economische betekenis

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
21/10/20
46% meer boekingen voor bungalowparken in herfstvakantie 2020
Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar.
21/10/20
Boekingen voor reizen lopen weer terug: -61%
Met de nieuwe (reis)restricties en oplopende besmettingen in Europa raakt de vakantiemarkt weer dieper in het slop. Dat zien we ook aan de boekingen in de reisbranche die verder terugvallen.
21/10/20
Toverland annuleert Halloween Nights
Door continue negatieve berichtgeving in de media ziet Toverland zich gedwongen de Halloween Nights te annuleren.
21/10/20
Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het lade...
20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.