Geplaatst op: 23-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

Waterschappen springen bedrijven te hulp

Opdrachtverlening gaat door

Waterschappen springen bedrijven te hulp
De waterschappen hebben een hechte band met recreatie. Zij zorgen onder meer voor schoon water, voor vaarverbindingen en voor het ontwikkelen van natuur bij en langs het water. Daarbij wordt samengewerkt met veel bedrijven. Met ruime maatregelen springen de waterschappen de bedrijven te hulp die klem zitten door de coronacrisis. Dat gaat veel verder dan het tijdelijk niet innen van de waterschapsbelasting. Een mooi voorbeeld van een coulante aanpak in deze moeilijke tijd.

Met een uitgebreid pakket aan maatregelen leveren ook de waterschappen een bijdrage om ondernemers door de coronacrisis te loodsen. Als ondernemers de waterschapsbelastingen niet kunnen betalen vanwege de crisis, krijgen ze uitstel. Dat maken de Unie van Waterschappen, MKB-Nederland en VNO-NCW vandaag bekend.

Verschillende waterschappen zetten bovendien de invordering van belastingen helemaal stil en betalen facturen direct, ruim voor de vervaldatum. Daarnaast zetten waterschappen alles op alles om de opdrachtverlening en vergunningverlening aan bedrijven door te laten gaan, zodat het werk in de grond-, weg- en waterbouw kan doordraaien.

Voorbeeld: hotel uitstel 800 euro

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland: "Wij spreken met iedereen om te kijken wat we met elkaar kunnen doen om ondernemers een steuntje in de rug te geven nu het geld hard veel ondernemingen uit loopt, terwijl er niks binnenkomt. Ook bij de waterschappen vonden we net als eerder bij banken en de pensioenfondsen een gewillig oor. Voor een mkb’er met een hotel gaat dit al gauw weer om 800 euro waterschapsbelasting en elke euro telt nu in de crisis. Veel dank daarvoor en vooral ook voor de snelheid waarmee we deze afspraken hebben kunnen maken. Veel dank aan voorzitter Rogier van der Sande en alle waterschapsbestuurders en hun medewerkers om dit mogelijk te maken.”

Werk gaat door

Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen: "Ondernemers verdienen onze steun in deze moeilijke tijd. Ook omdat veel ondernemers van groot belang zijn voor de uitvoering van de cruciale taken van de waterschappen: waterveiligheid, voldoende water en zeker ook het zuiveren van water. Naast uitstel van betaling van waterschapsbelasting en het sneller betalen van rekeningen is daarnaast misschien wel het belangrijkste dat al het werk zoveel mogelijk kan doorgaan. Waterschappen voelen zich medeverantwoordelijk voor de continuïteit van de GWW-sector die eerder al hard is geraakt door maatregelen rond PFAS en stikstof. Wij zetten alles op alles om het werk door te laten gaan. Hierbij moet de gezondheid van medewerkers en andere betrokkenen natuurlijk altijd voorop staan, maar tot nu toe lukt het waterschappen goed om het werk te continueren.”

De meest voorkomende maatregelen van de waterschappen zijn:


· Er wordt coulant omgegaan met verzoeken om uitstel van betaling. Ondernemers en zzp-ers die aangeven dat ze hun belastingaanslag als gevolg van de crisis niet op tijd kunnen betalen, krijgen bij de meeste waterschappen uitstel van betaling en hoeven de aanslag voorlopig dus niet te betalen. Het uitstel geldt voorlopig voor bepaalde tijd, meestal voor een periode van 3 tot 6 maanden vanaf nu.

· Er worden ook soepele betalingsregelingen getroffen. De opgelegde aanslag wordt dan wel betaald, maar dat kan in een langere periode.

· Veel waterschappen betalen facturen sneller, ruim voor de vervaldatum.

· Daarnaast vindt al het beheer en onderhoud, de uitvoering van projecten en de voorbereiding van nieuwe projecten zoveel als mogelijk doorgang.
Trefwoorden: water, recreatie, covid 19, belasting, opdrachten

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/03/20
Hoe gaan de DMO’s in het land om met de coronacrisis?
Hoe gaan de DMO's in Zeeland, Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen om met de coronacrisis? Deel 2.
29/03/20
Lappendeken aan maatregelen voor verblijfsrecreatie, HISWA-RECRON spreekt van chaos
Het besluit zat er al een tijdje aan te komen: Alle vakantieverblijven in Zeeland gaan op last van d...
29/03/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
27/03/20
Hoe gaan de DMO’s in het land om met de coronacrisis?
Hoe gaan de DMO's in Zeeland, Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen om met de coronacrisis? Deel 1.
27/03/20
Horeca zit niet stil maar leert online
Meer dan 7000 gratis licenties voor online leren zijn er in de afgelopen week afgenomen bij Koninkli...
26/03/20
Verblijfsrecreatie en het coronavirus
Het coronavirus leidt tot uiteenlopende besluiten bij de verblijfsrecreatie. Zo blijft Roompot vooralsnog in aangepaste versie open, terwijl Center Parcs tussen 13 en 16 maart besloot alle parken te sluiten. Baptiste van Outryve van Roompot en Marthijn Tabak van Center Parcs geven een toelichting.
25/03/20
Geert Dijks: situatie in de branche is penibel
De focus van media en beleidsmakers in de coronacrisis ligt voor wat betreft de gastvrijheidssector op de reisbranche en de horeca. Heel begrijpelijk want de horeca is dicht en de reisbranche moest heel veel vakantiegangers repatriëren uit verre landen. Voor de watersport en de verblijfsrecreatie is nauwelijks aandacht. Terwijl deze sector aan de vooravond staat van een verloren voorseizoen en misschien wel een mislukte zomer. Achter de schermen werkt HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, hard aan het ondersteunen van haar leden en de lobby. Dat is hard nodig want directeur Geert Dijks kwalificeert de situatie van de branche als ‘penibel’. Oplossingen zijn er ook want er wordt hard gewerkt aan een voucher met garantiefonds zodat bedrijven niet leeglopen op het terugbetalen van geboekte accommodaties, ligplaatsen en huurboten.
24/03/20
Samen uit de crisis: R&T gratis
In een normale wereld verschijnt vakblad R&T gewoon op papier. De artikelen uit R&T verschij...