Geplaatst op: 20-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Overijsselse toeristische sector nu al hard geraakt

Overijsselse toeristische sector nu al hard geraakt
Foto: Marketing Oost

De Overijsselse toeristische sector - goed voor 2,2 miljard euro aan directe bestedingen en ruim 38.000 banen in 2019 - wordt hard geraakt en staat door de coronacrisis zo goed als stil. Ondernemers melden in een enquete van MarketingOost omzetverliezen van 50% tot 80%. De provincie Overijssel bekijkt of een taskforce aanvullende steun aan de sector en haar ondernemers kan bieden. 


Nu al enorme impact

Uit onderzoek is gebleken dat de impact sterk wordt gevoeld. Dit blijkt uit een steekproef onder ondernemers in de Overijsselse vrijetijdssector, dat liep van vrijdag 13 maart tot en met donderdag 19 maart en is uitgezet onder 1.750 aangesloten ondernemers die via mail zijn benaderd. Van alle vrijetijdsondernemers zegt 77% dat het virus een impact heeft gehad op het bedrijf. Dat is in de dagrecreatie (89%) sterker dan in de verblijfsrecreatie (71%). Van alle ondernemers heeft de afgelopen week 29% meer dan 50% omzetverlies gehad, 17% tussen de 31% en 50% en 30% minder dan 30% omzetverlies. Gemiddeld heeft een dagrecreatie bedrijf nu 23.750 aan omzet misgelopen, in de verblijfsrecreatie is dat met 18.250 iets lager. De meest annuleringen zien ondernemers voor Pasen (34% van de ondernemers), gevolgd door Hemelvaart (16%), de meivakantie (15%) en Pinksteren (11%). Voor de zomervakantie komen wel annuleringen binnen maar met 7% een stuk minder.


Tabel 1: Percentage ondernemers dat omzetverlies meldt


Vraag: Kunt u aangeven hoeveel procent (in omzet) van uw boekingen/reserveringen in de afgelopen week is geannuleerd?

Bron: Marketing Oost


Ondernemers maken zich grote zorgen over de financiële gevolgen en weten in veel gevallen niet hoe te reageren op deze onwerkelijke situatie. Men informeert zich via verschillende kanalen, maar vooral de kleinere ondernemer heeft behoefte aan de weg naar de juiste instantie en éénduidige informatie over hoe de overheid ze tegemoet kan komen. Dit vraagt om die nauwe samenwerking zoals nu is ingezet.


Snelheid brengen in pakket hulpmaatregelen

MarketingOost werkt samen met partijen als HISWA-RECRON, VNO-NCW, MKB, Gastvrij Overijssel, provincie Overijssel en de verschillende regio’s om de gevolgen te duiden en eenduidig ondersteuning te bieden. "We willen snelheid brengen in het pakket hulpmaatregelen voor ondernemers op rijks-, provinciaal en lokaal niveau, waarmee ondernemers ondersteund worden zodat na de crisis de, voor onze economie zo belangrijke, vrijetijdssector opnieuw kan floreren”, schrijft de organisatie in een verklaring.


Taskforce: coördinatie encommunicatie

Gedeputeerde Roy de Witte: "Samen met MarketingOost , Gastvrij Overijssel en gemeenten bekijk ik of een taskforce aanvullende steun aan de sector en haar ondernemers kan bieden. Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder MarketingOost vult aan: "Ik heb veel waardering voor de proactieve houding van alle betroken partijen, door samen de schouders eronder te zetten. Het zal een kwestie van lange adem worden, de maatregelen moeten langdurige ondersteuning bieden. De impact is niet in één seizoen goed te maken. Daarom is de sector gebaat bij gecoördineerde communicatie en eenduidige informatieverstrekking richting zowel ondernemers als vanuit ondernemers richting de overheid.”

Link: https://www.kennisplatformoost.nl/wp-content/uploads/2020/03/Rapport-resultaten.pdf
Trefwoorden: toerisme, crisis, corona, Overijssel, onderzoek

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/10/20
Alleen met Vermeer
Je kunt social distancing als een last ervaren maar er ook je kracht van maken. Dat doet het Mauritshuis. Bezoekers kunnen een tijdslot reserveren om alleen het wereldberoemde schilderij Gezicht op Delft van Johannes Vermeer te bekijken.
01/10/20
Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief.
30/09/20
KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord
FNV gaat niet akkoord met het eindbod dat KLM gisteravond aan de bonden presenteerde. Volgens de bon...
30/09/20
ANWB bouwt nieuw hoofdkantoor in Den Haag
Na een uitgebreid selectietraject heeft de ANWB haar oog laten vallen op de locatie van het Koninklijk Conservatorium aan de Juliana van Stolberglaan.
30/09/20
Aanbod Dormio wereldwijd op platforms beschikbaar
Dormio gaat haar aanbod aan vakantiewoningen en hotelkamers internationaal op de markt brengen. Dat doet ze door op een slimme manier haar boekingsengine van Bookzo te koppelen aan channel management technologie van NextPax.
30/09/20
Dolfinarium krijgt tik op de vingers van Visitatiecommissie Dierentuinen
Het Dolfinarium in Harderwijk moet van minister Carola Schouten van Landbouw diverse aanpassingen rond dierenwelzijn realiseren.
30/09/20
28.000 ontslagen bij Disney
Walt Disney gaat 28.000 medewerkers ontslaan. Het gaat om ontslagen in de divisie met diverse grote attractieparken, cruiseschepen en retail. Het bedrijf leidt vanwege de coronacrisis grote verliezen.
30/09/20
Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd
Wat vinden consumenten van chatbots? Die vraag stond centraal in onderzoek van Thomas More.