Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland

DMO Toerisme VAN werkt aan regionale balans in toerisme

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Uitzicht vanuit de Eusebiuskerk in Arnhem. Foto: Jurjen Drenth.
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder toenam in 2019. Met een ongekende sprong komt het aantal op 343.000 Duitse gasten die één of meer overnachtingen boekten (+25%).

Gelderland verwelkomde het afgelopen jaar 750.000 buitenlandse gasten, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2018. Daarmee groeit het internationale bezoek in de provincie harder dan het Nederlandse gemiddelde (+8%). Opvallend is de forse stijging van het aantal Duitse gasten. Deze nam met meer dan een kwart toe naar 343.000. Hierdoor is bijna 1 op 2 buitenlandse gasten in Gelderland tegenwoordig Duits.

Aantal overnachtingen inkomend toerisme +21%

Het aantal overnachtingen in Gelderland steeg in 2019 met 21 procent naar 2.163.000. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Mooie cijfers natuurlijk, vooral omdat toeristisch bezoek kan bijdragen aan de opgaven waar we in de regio voor staan.”

De meeste bezoekers overnachtten het afgelopen jaar in hotels, pensions en bed & breakfasts, waar over 2019 een lichte toename (2%) in het aantal overnachtingen te zien is. Bij bungalowparken was dit met maar liefst een kwart (814.000). Opvallend hoge groei was te zien in het aantal overnachtingen bij kampeerterreinen, deze verdubbelde zelfs met 53 procent naar 564.000!

Visie met regionale balans in toerisme

Herre Dijkema: "Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen van groot economisch belang met 1,6 miljard euro aan bestedingen en ruim 26.000 banen, maar toerisme is meer dan economie alleen. Het is een belangrijk middel om onze regionale opgaven op het gebied van de economie, werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid te beantwoorden. Zo draagt toeristisch bezoek bij aan de instandhouding van horeca en retail in kleine kernen, maar het zorgt bijvoorbeeld ook voor werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden."

"De afgelopen maanden hebben wij samen met een groot aantal mensen uit de regio Arnhem Nijmegen en (inter)nationale experts, gewerkt aan een toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen ‘Toerisme: bestemming in balans’. Naar verwachting zullen hier de komende tijd concrete stappen omtrent de regionale opgaven uit voortvloeien.”
Trefwoorden: toerisme, overnachtingen, visie, regio, regiomarketing

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...