Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden heeft afscheid genomen als lector productiviteitsverbetering bij de Breda University of Applied Sciences. Bij zijn afscheid constateerde hij tevreden dat productiviteit in de branche inmiddels op de agenda staat. Verheijden is nog niet klaar bij Buas en heeft nu de opdracht om betere afstudeerscripties bij stagebedrijven te realiseren zodat die de bedrijfsvoering ook positief beïnvloeden.


Bij zijn afscheid kon Verheijden het niet laten om zijn visie op de branche te presenteren. Een visie waarin toeristische bedrijven zich moeten ontwikkelen van producent naar regisseur van belevingen. Die visie komt niet uit de lucht vallen en heeft alles te maken met de zes trends die hij signaleert:


Trend 1: Individualisering / Customised service

Trend 2: Tourism with a purpose

Trend 3: Internationalisering en differentiatie

Trend 4: Kosten groeien harder dan de productiviteit

Trend 5: Een kritische omgeving

Trend 6: De co-creative citizen


Consument is sterk veranderd

Verheijden ziet een veranderende structuur van het familieleven waar gezinnen met vader, moeder en twee kinderen al lang niet meer gemeengoed zijn. Verder heeft van alle 30-minners 60% een HBO of universitaire opleiding en die zijn in hun vrije tijd naar meer op zoek dan simpel vermaak. "Ze willen zichzelf ook ontwikkelen”, stelde Verheijden. "Dat heeft grote gevolgen voor het standaard aanbod aan activiteiten en vermaak dat nu wordt geboden. Deze zullen veel meer op maat gemaakt moeten worden.” Verder ziet hij in de Nederlandse toeristische sector steeds meer Europese toeristen. "Dat heeft tot gevolg dat we ons aanbod letterlijk en figuurlijk meer smaak moeten geven.” Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen we volgens Verheijden goed moeten nadenken over meer self-service. Een concept dat veel consumenten prettig vinden omdat er dan meer tijd is voor echt persoonlijke aandacht.


Bedrijven hebben daarnaast ook nog eens te maken met een kritische omgeving die in staat is om grote plannen zoals Brouwerseiland of de Efteling naar de prullenbak te verwijzen. "De recreatieboodschap is geen populaire meer”, constateerde Verheijden nuchter die ook zag dat bestuurders hun nek niet meer uit steken voor onze branche, waar geen kiezers te winnen zijn. Die kritische buren zijn voor het toeristisch bedrijfsleven nog eens een grote concurrent omdat zij via allerhande deelplatforms op een internationale schaal de krenten uit jouw pap weten te vissen.


Meer maatwerk en differentiatie

Samenvattend constateert Verheijden dat de sector veel meer maatproducten en diensten moet aanbieden. Deze moeten meer aansluiten op de doelstellingen van de consument die hoger in de piramide van Maslow zit. Door het diverse publiek met even diverse wensen is meer differentiatie geen keuze meer maar een vereiste. Daar moeten bedrijven met oplopende arbeidskosten slim mee omgaan.


De participatie-economie

Oplossingen zag Verheijden in de zogenaamde participatie-economie. Want een destinatie is een samengesteld product en je hoeft als aanbieder van bijvoorbeeld een verblijf niet alle producten en diensten zelf te produceren. Je kunt die kritische burger, die ook graag een centje bijverdient, als dienstverlener aan je bedrijf binden. Door bijvoorbeeld met jouw gasten op pad te gaan en vogels te gaan spotten, of een golfclinic, jogales of fotocursus te geven.


Het mes snijdt daarmee volgens Verheijden aan twee kanten: "Je betrekt burgers bij je customized service waardoor je dat gedifferentieerde product kunt aanbieden dat aansluit bij de individuele behoeftes van de nieuwe consument. Het draagvlak voor toerisme bij de burger wordt daardoor versterkt. Omdat je met ‘losse’ krachten werkt, verlaag je ook nog eens je kosten.” Toeristische bedrijven moeten zich daarmee ontwikkelen van producent naar regisseur.



Meer lezen over de visie van Han Verheijden?

Bestel dan zijn boek ' 40 cruciale management tips voor de leisure en 20 columns die trends en markten verhelderen'. Een must have voor iedereen die start in deze branche maar zeker ook als je er al jaren in werkt. De adviezen zijn perfect te gebruiken door ondernemers en beleidsmakers. "Ik hoop dat dit boek voor jou een bouwsteen mag zijn in je persoonlijke kennisontwikkeling.”

Bestel eenvoudig via:
www.nritmedia.nl/store/52/


Trefwoorden: trends, toerisme, ondernemen, bedrijven, organisatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





    ||| Nieuws |||

    27/03/24
    Uitbreiding KLM-busdienst
    Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
    25/03/24
    Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
    Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
    25/03/24
    Exclusief voor leden
    Eindhoven Airport groter en duurzamer
    Eindhoven Airport gaat de terminal uitbreiden. Ook de bagagekelder wordt uitgebreid. De Brabantse luchthaven groeit als kool en verwelkomde in 2023 een recordaantal passagiers. Ondanks die groei wil de luchthaven ook forse duurzame stappen zetten.
    19/03/24
    Exclusief voor leden
    Brussels Airport zorgt voor 26.000 banen
    De economische activiteiten op en rond Brussels Airport dragen netto 5,4 miljard euro bij aan het Belgische bruto binnenlands product. Dat blijkt uit een studie over de economische impact van de luchthaven, uitgevoerd door onderzoekers van de universiteiten UAntwerpen en UCLouvain. Uit de studie blijkt ook dat er in 2019 maar liefst 26.000 directe banen waren.
    15/03/24
    Ontwikkeling ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg' netwerk op volle toeren
    De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen.
    13/03/24
    Corendon opent reisbureau Curaçao
    Corendon heeft zijn eerste reisbureau geopend in Willemstad, de hoofdstad van Curaçao. Het Corendon reisbureau is gevestigd in een monumentaal pand naast The Ritz Village hotel.
    08/03/24
    Klaas Dijkhoff in Raad van Commissarissen NS
    Oud-staatssecretaris en voormalig minister Klaas Dijkhoff is per 6 maart door de aandeelhouder – het ministerie van Financiën – benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen (RvC) van NS.
    08/03/24
    Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
    Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

    ||| Agenda |||

    18/04/24
    18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
    Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    24/06/24 t/m 26-06-24
    24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
    Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
    25/06/24 t/m 28-06-24
    25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
    Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...