Geplaatst op: 27-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Reisindustrie wordt hard geraakt door coronavirus

Reisindustrie wordt hard geraakt door coronavirus
De Zaanse Schans ontvangt nauwelijks nog Chinese bezoekers. KLM neemt forse bezuinigingsmaatregelen om de kosten te drukken en schrapt langer vluchten naar China. Maar het coronavirus verspreidt zich snel over vele landen. Ook Booking.com komt met cijfers naar buiten over een forse dip.

Booking.com meldt dat het virus de reisindustrie raakt. De verwachting is dat het aantal overnachtingen met 5 tot 10 procent afneemt in de eerste twee maanden van dit jaar vergeleken met dezelfde maanden in 2019. Booking.com is ook aanbieder van vluchten. Het aantal reisboekingen daalt sterker, met 10 tot 15%. Dit betekent dat de omzet met ongeveer 7% daalt.

In Korea is een grote uitbraak van het coronavirus. De foto’s van een bijna lege vertrekhal van de luchthaven van Hanoi illustreren de scherpe daling in het reisverkeer.

KLM verwacht een verlies van 150 tot 200 miljoen euro door het coronavirus maar dat is het scenario tot en met april. De luchtvaartmaatschappij boekte in 2019 een omzet van 11 miljard euro. Daarbij werd een bedrijfsresultaat van 853 miljoen euro genoteerd. Met de vaste kosten en de ontwikkelingen in Azië kan de hefboom snel veranderen.

Schiphol heeft in de eerste maanden een daling gezien van het aantal vluchten naar China met 80%. Ongeveer 10% van alle passagiers naar of via Schiphol komt uit Azië. Nu ook Korea zwaar is geraakt, lijkt het er op dat het coronavirus meer impact heeft op de reisindustrie dan het sarsvirus in 2003.

Trefwoorden: coronavirus, reizen

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
25/05/20
Rekenkamer kritisch op reisadviezen
De Nederlandse Rekenkamer is erg kritisch op de totstandkoming van de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
08/05/20
48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere ...
07/05/20
Perspectief voor ondernemers
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft vier scenario’s voor de toeristisch-recreatieve sector ontwikkeld. Volgens directeur Herre Dijkema moeten die scenario’s ondernemers perspectief op de toekomst bieden.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
17/04/20
Bijna 80% van de Nederlandse gezinnen staat positief tegenover hun zomervakantie op de camping
Een groot deel van de Nederlandse gezinnen (79,1%) staat nog altijd positief tegenover hun zomervakantie op de camping. Benieuwd wat hun vakantieplannen zijn en hoe zij over hun vakantie denken? Lees dan zeker even mee.