Geplaatst op: 27-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea
Het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw heeft 1,3 miljoen bezoekers getrokken. Maar de grootste winst is dat door het themajaar ook kleinere steden en culturele instellingen in de internationale mediaspotlights zijn gekomen.

"Bij Rembrandt denkt men vaak aan Amsterdam, maar dat andere steden naast onze hoofdstad ook schatkamers van de gouden eeuw zijn, is voor velen minder bekend. Met het themajaar hebben we een mooie impuls gegeven aan het bredere verhaal van de kunstschilder,” vertelt Conrad van Tiggelen, manager Strategie & Branding NBTC.

Veel mediawaarde

Het Rembrandt & de Gouden themajaar was zeer populair bij de internationale media. Zo’n 100 journalisten, waaronder de New York Times, Le Monde en Le Figaro hebben kennisgemaakt met de unieke tentoonstellingen rondom de rijke geschiedenis van Nederland in de Gouden Eeuw. In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 10 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd in duizend print en online publicaties. Naast Amsterdam werd er aandacht besteed aan steden als Den Haag, Leiden, Leeuwarden, Delft en Haarlem.

Meerjarige samenwerking opgezet

Het themajaar is onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. Met elkaar vertellen de steden het verhaal van de rijke geschiedenis van de Gouden Eeuw. In totaal trok het themajaar 1,3 miljoen bezoekers. Onno Wittenberg, hoofd Marketing & Communicatie bij het Mauritshuis in Den Haag: "We ontvingen bijna 15% meer bezoekers dan verwacht en dat is heel bijzonder. Wat ons betreft heeft de kracht van samenwerking rondom een themajaar zijn waarde absoluut bewezen. Ook bij volgende themajaren verwachten we weer nieuwe doelgroepen te gaan bereiken.”

Steden profiteren van tentoonstellingen en events

Steden profileerden zichzelf zelfs als Rembrandtstad. Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing: "Voor Leiden was het een buitengewoon succesvol jaar. Als stad waar de jonge Rembrandt de eerste 25 jaar van zijn leven doorbracht zijn we er met de Leidse Rembrandtdagen, de Young Rembrandt Studio en een iconische tentoonstelling in Museum De Lakenhal in geslaagd ook dat deel van zijn leven bekend te maken bij het grote publiek. Jonge Rembrandt is voortaan in Leiden op vele plekken te beleven en staat symbool voor ieder jong talent dat zich in deze studentenstad wil en kan ontwikkelen.”

Nederlanders ontdekken Rembrandthuis
Naast internationaal bezoek, noteerde het Rembrandthuis in Amsterdam een belangrijke toename van Nederlands bezoek. Martijn Bosch, hoofd Marketing & Sales: "In 2019 heeft de Nederlander het Rembrandthuis herontdekt. We zagen een toename van het binnenlands bezoek. Voor een relatief klein museum als het Rembrandthuis helpt een themajaar, waarbij grote en kleinere musea nauw samenwerken, om zich zowel nationaal als internationaal te profileren.”
Trefwoorden: evenementen, themajaren

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...