Geplaatst op: 21-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming

Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Brabantsedag Heeze. Foto: Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed.
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het congres Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming op 29 mei 2020.

De dag is bedoeld voor (immaterieel) erfgoedgemeenschappen en voor (beleids-)medewerkers uit de toerisme¬sector en erfgoedsector die de kansen en mogelijkheden van immaterieel-erf-goedtoerisme willen verkennen. Het doel van de dag is om verbindingen te leggen tussen initiatieven vanuit imma¬terieel erfgoed en de toerismesector. 

Op deze dag gaan we samen in gesprek, niet alleen over kansen maar ook over uitdagingen als authenticiteit en overcommercialisering. Daarbij worden ervaringen uit Nederland en Vlaanderen uitgewisseld, meldt de organisatie. 

De Zwitserse onderzoeker Barbara Taufer (Hogeschool Luzern) en andere sprekers zullen de recentste toeristische trends en uitdagingen van immaterieel erfgoed belichten.

Partners

De conferentie wordt georganiseerd door Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland in samenwerking met Werkplaats Immaterieel Erfgoed Vlaanderen en Erfgoed Gelderland, met medewerking van het Netwerk van toerismedocenten en -onderzoekers van hogescholen en universiteiten in Nederland.

Congreslocatie

De Nederlands-Vlaamse conferentie is op vrijdag 29 mei 2020 in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. 

Voor meer informatie over de conferentie kunt u contact opnemen met Albert van der Zeijden, via kennisontwikkeling@immaterieelerfgoed.nl. U kunt zich vanaf 25 februari aanmelden via immaterieelerfgoed.nl. Kosten van deelname zijn 15 euro.

Trefwoorden: erfgoed, toerisme, congres

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.
07/12/21
Winterverlichting ontstoken in Den Haag
Corona schopt de winterprogrammering van de Hofstad in de war maar de kerstman en Saskia Bruines ontstaken maandagavond 6 december wel de winterverlichting. “Je beleeft nog steeds een Royal Winter, ook nu het winterprogramma in aangepaste vorm plaatsvindt”, vertelt wethouder Saskia Bruines.
07/12/21
Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen
Koffie- en chocoladeformules zijn als paddenstoelen in het straatbeeld van de steden omhoog geschoten. Nu gaan 3 merken samen verder. Franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) gaan samen verder onder de naam Caféco.
07/12/21
Particuliere toeristische verhuur verschuift van stad naar regio
Het toeristisch verhuren van woningen was lange tijd vooral een stedelijk fenomeen, maar hier is de laatste jaren verandering in gekomen.
06/12/21
Laadpalen bij particuliere vakantiewoningen
Het lijkt ‘klein bier’: een verhuurder van vakantiewoningen die laadpalen bij 12 van haar vakantiehuizen plaatst. Toch geeft het een trend aan dat we langzaam maar zeker op weg gaan naar elektrisch rijden. De behoefte blijkt wel uit het feit dat direct na ingebruikname auto’s al stonden te laden.