Geplaatst op: 20-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

#Retailtainment 2 voorbeelden tours die locaties een topbeleving geven

Geef stille locaties beleving met tours en workshops

#Retailtainment 2 voorbeelden tours die locaties een topbeleving geven
Gin Tour door Schiedam.
Soms heb je als samenwerkende retailers geen grote budgetten voor fantastische evenementen met veel impact. Toch wil je de locaties in jouw stad, winkelgebied, of winkel, levendigheid geven. Ga samen met elkaar brainstormen en zet na die sessie een goede tour in elkaar die impact kan maken. Hoe doe je dat? 3 stappen en 2 voorbeelden. Kom zeker ook naar Retailtainment want dan krijg je volop inspiratie. 

Stap 1 Plot je doelgroep

Pak een kaart. Bekijk met welke wijken jij goed contact hebt. Soms zijn er winkelformules en eigenaren die ver voorbij de stadgrenzen doelgroepen aantrekken. Tel die er bij op.

Stap 2 Bundel je communicatie

De een werkt veel met nieuwsbrieven, de ander is liever actief met sociale media. Prima, zet vooral alles in maar geef de tour een eenheid mee in al die verschillende uitingen en huisstijlen van winkelformules. Denk aan:
- kleuren die bij de tour passen
- Een logo
- Een ambassadeur
- Is er tijd en zijn mensen beschikbaar om een filmpje te maken?
- Kun je een korte podcast maken over je tour.
- Wie (aantallen) kun je bereiken, waar wonen  deze mensen?
- Hoe zet je de kanalen in en maak met elkaar afspraken over de uit te zenden boodschappen. Teken een tijdlijn uit met wie, wat uitzendt.

Stap 3 Organiseer een verbindende sessie

Workshop, lab, creativity boost, hoe je het ook noemt, zorg voor een omgeving waarin je collega retailers geïnspireerd raken. Geef in de sessie een voorbeeld van hoe de tour zou kunnen zijn. Houd de doelgroep voor ogen en bedenk die tours die impact kunnen maken, fans aan je binden en die ook nog omzet maken.

2 voorbeelden 2 doelgroepen

Nu je al denkt aan stap 1, 2 en 3 hier alvast twee voorbeelden van routes met workshops die een locatie veel kunnen brengen. Plus er zit ook nog een verdienmodel achter. We hebben deze twee voorbeelden genomen omdat er verschillende doelgroepen worden aangesproken. Verscherp je aanpak: kies een goede doelgroep. Tip: maak de potentiële doelgroep niet te klein.

Wil je nog meer inspiratie voor creatieve locaties: Bekijk extra goed de locatie van het congres Retailtainment en dat is Doloris’  Meta Maze in Tilburg.
 

1.) S’DAM x GIN = met maten aan de wandel

Schiedam heeft een naam als het om de productie van gin gaat. Mooi, maar dat zit vaak achter deuren. Hoe maak je dan de locaties levendig? Hoe pas je dat aan bij een stad die weer een jonger publiek wil aanspreken?
De succesvolle, keer op keer uitverkochte S’DAM Gin Tour is vernieuwd en kreeg in januari van 2020 een vervolg als een XL-versie. Je duikt nog dieper in de wereld van de S’DAMSE gin. Daarmee krijgt die evenement weer een verlenging van zijn levenscyclus. Nu is de tourr inclusief de nieuwe S’DAMSE hotspot 1714 Drinks & Bites, ongeëvenaarde ginbonbon bij Bonte Koe en een Copa gin & tonic bij Zavor Coffee. Uiteraard een blijvertje, een kijkje in koperen ketels, houten vaten, flessen en stolpen vol grondstoffen in Het Nationaal Jenevermuseum. De Gin Tour is een belevenis waarbij ook zeker geproefd mag worden.

De vernieuwde Gin Tour XL start als vanouds bij de waag in het I-PUNT S’DAM. Waar beter beginnen met de onderdompeling in de gin dan in het bruisende horecaminnende hart van Schiedam. Vanuit de waag wandel je met maatjes en een gids langs de Lange Haven waar historische panden het verhaal van vroeger vertellen. Eerste stop, het Nationaal Jenevermuseum Schiedam met een bezoek aan de nog in gebruik zijnde branderij. Leer meer over het brandersproces. Gelaafd met leuke anekdotes leer jij onder andere dat gin van jenever afstamt en dat jeneverbessen onontbeerlijk zijn.
Na de nodige theorie is er natuurlijk tijd voor wat praktijk. Zo leer je de Oost-Afrikaanse smaken kennen bij Zavor Coffee en raad je de gin in de bonbon bij de Bonte Koe. Nog net niet uitgeput schuif je aan bij 1714 Drinks & Bites. Cin cin. Optimaal genieten van gin tijdens de vernieuwde Gin Experience in het Distillers District van borrelend, bruisend Schiedam.

Ervaren en tickets verkopen
Tickets zijn € 39,95 per persoon. De Gin Tour XL is te boeken via www.sdam.nl. Dat is de site van de city marketing van Schiedam. Op zoek naar een leuk uitje met de familie, een vrijgezellenfeest of met vrienden of collega’s? De S’DAM Gin Tour XL is ook voor groepen te boeken.

2.) Vredespaleis organiseert kinderworkshops voor kinderen

Op woensdag 26 februari 2020, tijdens de voorjaarsvakantie, organiseert het Vredespaleis in Den Haag twee workshops voor kinderen tussen de acht en twaalf jaar. Daarmee krijgt het Vredespaleis weer een andere laag in de beleving. Het is even niet meer het strenge instituut voor internationaal recht, het beeld dat veel mensen hebben bij het paleis. Tijdens deze workshops speuren de kinderen door het magazijn van de bibliotheek en door de gangen van het Vredespaleis. Zij krijgen op een speelse manier toegang tot boeken en praten over hun eigen ambities en dromen. Tenslotte knutselen de kinderen een eigen dromenvanger in de hoop dat ook hun dromen gaan uitkomen.

De droom van Andrew Carnegie De stichter van het Vredespaleis, Andrew Carnegie, droomde tijdens zijn kinderjaren van een beter bestaan. Carnegie werd geboren in een eenvoudig arbeidersgezin in Schotland en verhuisde met zijn familie naar Amerika. Hier wist hij zich van telegrambezorger op te werken tot succesvol ondernemer. Al snel richtte hij zijn eerste staalbedrijf op en breidde dit uit tot een indrukwekkend imperium. En toen hij een succesvolle ondernemer was, droomde hij van een betere wereld. Hiervoor heeft hij alles gegeven: Zijn kapitaal besteedde Carnegie niet alleen aan de bouw van het Vredespaleis, maar ook aan de bouw van meer dan 2.500 bibliotheken. Carnegie was ervan overtuigd dat mensen die toegang tot boeken hebben en die durven te dromen, alles kunnen bereiken.



Locaties en opbouw
Kinderworkshops Wat zijn jouw dromen? Wat wil jij bereiken? Deze vragen staan centraal tijdens de kinderworkshops op 26 februari. Het programma van de workshops start in het Bezoekerscentrum van het Vredespaleis. Eerst luisteren de jonge bezoekers samen naar een audiotour die specifiek voor kinderen werd samengesteld. Daarna gaan zij naar het Vredespaleis en vertelt de gids hun alles over de grootste dromen van Andrew Carnegie. Vervolgens knutselen zij een eigen dromenvanger zodat hopelijk ook hun dromen gaan uitkomen. De kosten per ticket zijn € 18 euro per persoon.

Kom ook naar Retailtainment. Doe meer inspiratie op in Tilburg en in Doloris’ Meta Maze onze congreslocatie. Pak het voordelig aan en schaf de Duo Ticket aan. Dan ga je samen met die slagvaardige collega naar Retailtainment. Samen hoor en ervaar je meer. Kom erbij, boek nu je ticket.
Trefwoorden: retailtainment, tours, beleving, locaties, stad, citymarketing

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.