Geplaatst op: 18-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay

Nederlandse dagattracties moeten en kunnen meer doen aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat schrijft Karin Stiksma van Joint Projects in haar white paper ‘ Pleasure for all’.


"Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking”, schrijft Stiksma die haar paper start met een mooi toekomstbeeld waar het over 10 jaar heel normaal is dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Aanbieders kunnen op drie variabelen sturen: attracties, infrastructuur en medewerkers.


Inclusiviteit als nieuwe normaal

Volgens Stiksma is in 2030 inclusiviteit het nieuwe normaal. Zo kunnen met nieuwe technologien attracties geschikt worden gemaakt om mensen met een beperking te trekken en kunnen met bijvoorbeeld VR ook multi-zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Voor zowel overheid als ondernemers is een rol weggelegd in de realisatie van toegankelijke infrastructuur. Ook in de communicatie is nog veel te verbeteren voor gasten met speciale wensen. Robots kunnen worden ingezet voor de begeleiding van gasten met een beperking. In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten dagattracties ook meer kijken naar het inzetten van medewerkers met een beperking.


Branche moet flinke stappen gaan maken

Op dit moment signaleert Stiksma in de branche vooral onwetendheid en onvoldoende bewustzijn over en gebrek aan kennis van de doelgroep. Dat uit zich in weinig tot geen fysiek aangepast attracties die geschikt zijn voor mensen met een motorische beperking en onvoldoende activiteiten voor deze doelgroep. Daarnaast ontbreekt het aan een toegankelijke infrastructuur. Medewerkers hebben, ondanks goede bedoelingen, onvoldoende skills om mensen met een beperking goed tegemoet te treden en te helpen.


Nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen

Dagattracties moeten in de optiek van Stiksma op zoek naar nieuwe product-marktcombinaties voor deze doelgroep. Verder moeten ze anders gaan samenwerken met belangenorganisaties: "Deze verenigingen kennen de specifieke wensen en behoeften van deze gasten gedurende de gehele customer journey goed.” Volgens Stiksma moeten dagattracties ook een beroep kunnen doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om hulpmiddelen voor gasten aan te schaffen. Een nieuwe blik op inclusiviteit met bijpassende maatregelen kan de branche jaarlijks honderdduizenden nieuwe en vooral gelukkige klanten brengen.


De white paper ‘Pleasure for all’ is via de website van Joint Projects te downloaden. Wil je met toegankelijkheid en inclusiviteit aan de slag? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. Daar geeft Karin een workshop in een van de breakout sessies.

Link: https://jointprojects.nl/pleasure-for-all
Trefwoorden: attractieprken, dagattracties, inclusiviteit, toegankelijk toerisme

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/04/20
Een streekmerk met marketingpower: goed voor landbouw, horeca en recreatie
Hoe haal je, als regio, het meeste rendement uit streekproducten? In Rivierenland hebben ze daar een uitgewerkt plan voor met als kers op de taart regionale attractie: De Streeckerij
03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
03/04/20
De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
Hoe kun je jonge gasten aan je binden als je bedrijf is gesloten? Richard Otten van Team Animation geeft je heel veel praktische tips zodat je voor de doelgroep zichtbaar blijft.
03/04/20
Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit v...
31/03/20
Je nu alvast voorbereiden op de nieuwe NOW-regeling
Bedrijven kunnen waarschijnlijk vanaf 6 april een aanvraag doen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vandaag heeft minister Koolmees van Sociale Zaken de voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt.
31/03/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
31/03/20
Bijzondere samenwerking Museum De Lakenhal en Fries Museum in coronacrisis
Kunstenares Claudy Jongstra vindt tijdens de coronacrisis tijdelijk een werkplaats in het Fries Muse...
30/03/20
Wat adviseert Alfa Accountants de leisurebranche tijdens coronacrisis
Wat betekenen de verschillende economische steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen in verband met de coronacrisis voor de leisurebranche? Wim Kappers, directeur van Alfa in Hardenberg en Nijverdal en specialist in de recreatiesector, zet het op een rijtje.