Geplaatst op: 14-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat

Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat
Amsterdam Schiphol Airport draaide in 2019 een goed jaar ondanks technische storingen waardoor passagiers strandden. Opvallend is de groei van het nettoresultaat. Het dividend nam dan ook fors toe.

Het aantal passagiers op Amsterdam Schiphol Airport is in 2019 met 0,9 procent toegenomen tot in totaal 71,7 miljoen passagiers. Schiphol blijft een van Europa's best verbonden luchthavens met een netwerk dat groeide naar 332 directe bestemmingen (2018: 327), waarvan 138 intercontinentaal (2018: 135). Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol bedroeg 496.826, een afname van 0,5 procent ten opzichte van 2018. Het vrachtvolume vertoonde een verdere daling met 8,5 procent naar 1,57 miljoen ton.


Technische storingen

Een aantal verstoringen heeft onze bedrijfscontinuïteit beïnvloed. In juli heeft een onderbreking in het systeem van de brandstofleverancier gezorgd voor een grote verstoring van de vluchtoperatie, met veel annuleringen en gestrande passagiers tot gevolg. TNO heeft onderzoek gedaan naar deze verstoring en de aanbevelingen van TNO worden geïmplementeerd, evenals de aanbevelingen en de lessen die we getrokken hebben uit de stroomstoring in 2018.


Luchthaven heeft goed verdiend

In 2019 heeft Schiphol solide financiële resultaten behaald. Het nettoresultaat steeg naar 355 miljoen euro (2018: 279 miljoen euro). De netto-omzet is toegenomen met 7,0 procent naar 1.615 miljoen euro (2018: 1.509 miljoen euro). De hogere netto-omzet is voornamelijk te danken aan hogere havengelden, autoparkeergelden en andere inkomsten uit passagiersgerelateerde activiteiten. De bedrijfslasten zijn gestegen met 6,8 procent naar 1.332 miljoen euro (2018: 1.248 miljoen euro).

Belangrijkste ontwikkelingen:


1 Het totale aantal passagiers op alle luchthavens van Royal Schiphol Group steeg met 1,7 procent naar 80,5 miljoen (2018: 79,2 miljoen). Op Eindhoven Airport steeg het aantal passagiers met 8,7 procent naar 6,7 miljoen, en op Rotterdam The Hague Airport met 7,8 procent naar 2,1 miljoen.

2 Voor het zesde jaar op rij hebben Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport de 3+ status behaald in de Airport Carbon Accreditation benchmark van brancheorganisatie Airports Council International (ACI). Schiphol Group heeft zijn roadmap Most Sustainable Airports gepubliceerd, met de acties om in 2030 afvalvrije en emissievrije luchthavens te realiseren, en circulaire, energiepositieve luchthavens in 2050. Onze doelstelling is om bij te dragen aan net-zero carbon luchtvaart in 2050.

3 In 2019 heeft Royal Schiphol Group haar positie in Australië versterkt door het vergroting van zijn belang in Brisbane Airport met 0,9 procent tot 19,6 procent en het verwerven van een aandeel van 35 procent in Hobart International Airport.

4 In de loop van het jaar is Schiphol gestart met innovaties, waarvan veel digitaal van aard, om service en efficiëntie te verbeteren, zoals de self-service informatiepunten voor passagiers, WeChat services en de volautomatische dubbele passagiersbrug. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met de Technische Universiteit Delft en de coalitie Dutch Drone Delta om innovatie te versnellen.

5 Het voorgestelde dividend aan aandeelhouders bedraagt 151 miljoen euro (2018: 117 miljoen euro).
Trefwoorden: luchthaven, vliegen, Schiphol, Group, financieel, omzet, winst, dividend

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
21/10/20
46% meer boekingen voor bungalowparken in herfstvakantie 2020
Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar.
21/10/20
Boekingen voor reizen lopen weer terug: -61%
Met de nieuwe (reis)restricties en oplopende besmettingen in Europa raakt de vakantiemarkt weer dieper in het slop. Dat zien we ook aan de boekingen in de reisbranche die verder terugvallen.
21/10/20
Toverland annuleert Halloween Nights
Door continue negatieve berichtgeving in de media ziet Toverland zich gedwongen de Halloween Nights te annuleren.
21/10/20
Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het lade...
20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.