Geplaatst op: 06-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat betekent de uitbraak van het Coronavirus voor het Nederland toerisme

Wat betekent de uitbraak van het Coronavirus voor het Nederland toerisme
De uitbraak van het Coronavirus gaat haar derde maand in. Het aantal besmettingen in China loopt niet terug en het virus heeft ook andere werelddelen bereikt. Vooralsnog zonder grote gevolgen. Duidelijk wordt wel dat China de komende maanden nog op slot zit. Zowel voor inkomende als uitgaande reizigers. Wat betekent dat voor de Nederlandse toeristische sector?

Slechts 1,9% van alle toeristen komen uit China

Voor de Nederlandse toeristische sector zijn de gevolgen beperkt. Van alle 20,2 miljoen buitenlandse toeristen die jaarlijks in ons land verblijven, komen er 380 duizend (1,9%) uit China en Hongkong. Problematischer kan zijn het op toeristische hotspots zoals Giethoorn en de diverse Designer Outlets (Roermond, Lelystad en Roosendaal) omdat daar veel Chinese dagtoeristen komen die in andere landen overnachten en niet in de Nederlandse statistiek voorkomen.

Chinese toeristen zijn big spenders

Toch zeggen aantallen toeristen niet alles over de economische impact. Chinese toeristen zijn namelijk big spenders. In 2018 gaven Chinese toeristen volgens het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd in Nederland zo'n 418 miljoen euro uit. Chinese bezoekers (zakelijk + toeristisch) geven gemiddeld per verblijf in ons land 1.256 euro uit. Dat komt omdat veel Chinese toeristen (37%) met een zakelijk motief naar Nederland komen. En zakelijke toeristen geven meer uit. Per dag besteden Chinese toeristen in ons land 328 euro uit. Alleen inwoners van Japan (457 euro) en de Verenigde Staten (343 euro) geven per dag meer uit in ons land.

Op wereldschaal is er echt wel wat aan de hand. China was ook in 2018 weer veruit de grootste potentiële toerisme genererende markt ter wereld was met een waarde van 234,8 miljard euro aan internationale bestedingen. Daarbij moet wel gesteld worden dat Chinese toeristen met name in de regio op vakantie gaan. 



Topics:Toerisme

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/06/20
Gemeenten Land van Cuijk steken 35.000 euro in herstelcampagne
De vijf gemeenten in het Brabantse Land van Cuijk hebben besloten om uit hun samenwerkingsbudget een bedrag van 35.000 euro beschikbaar te stellen voor een toeristisch hersteloffensief.
05/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Verantwoorde vakbeurzen in coronatijd
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
04/06/20
Meer tijd voor recreatievaart voor doorgang Groningse sluizen
De recreatievaart kan een impuls krijgen door het langer bedienen van bruggen en sluizen in de provi...
04/06/20
Exclusief voor leden
15 km klompenpad bij Winssen
Winssen heeft vanaf vrijdag 12 juni een nieuw Klompenpad: het Ambts- en Rijkspad. Het Ambts- en Rijkspad is een rondwandeling van 15 kilometer en voert de recreanten door het buitengebied van Winssen via de historische dorpsboomgaard, over de dijk, door uiterwaarden, langs poelen en de voormalige grens tussen de Ambten Rijk van Nijmegen en Maas en Waal.
04/06/20
Breda sluit VVV-winkel
De deuren van de Bredase VVV winkel, onderdeel van Breda Marketing, gaan definitief op slot. De winkel lijdt al geruime tijd verlies en pogingen het tij te keren hebben niet voor een ommekeer gezorgd.
04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
04/06/20
EuroParcs neemt DroomParken over
Droomparken wordt overgenomen door EuroParcs. De overname moet het bedrijf meer slagkracht geven.
04/06/20
Geheel vernieuwd Center Parcs Zandvoor weer open
Als laatste park opent het geheel vernieuwde Center Parcs Park Zandvoort op vrijdag 5 juni opnieuw haar deuren. Alle 428 cottages, 116 hotelkamers zijn volledig vernieuwd en ook de infrastructuur is vernieuwd.