Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Herdenking WO2 trekt veel bezoek in Brabant

Herdenking WO2 trekt veel bezoek in Brabant
Nieuwe expositie in Nationaal Monument Kamp Vught. Foto: Jan van de Ven

Het zuiden van Nederland is ruim een half jaar eerder bevrijd dan de rest van ons land. In Brabant lag het zwaartepunt van de herdenking van 75 jaar bevrijding dan ook in het najaar van 2019. Visit Brabant is samen met haar stakeholders al jaren bezig met de voorbereiding die culmineerde in ‘Brabant Remembers’. En niet zonder resultaat.


Dilemma Doolhof: ruim 10 duizend bezoekers en still counting

Deze interactieve kunstinstallatie in Bergen op Zoom werd in juni 2019 geopend en trok tot op heden ruim 10.000 bezoekers, waarvan 750 mensen voor de Engelstalige route kozen en 9.300 mensen voor de Nederlandse. Het Dilemma Doolhof staat er zeker nog tot juni 2020. Brabant Remembers begeleidt regelmatig verschillende gezelschappen naar -voor de doelgroep- relevante WOII-locaties. Denk aan (internationale) persgezelschappen, veteranen, scholen…… Dan bezoeken we ook vaak het Dilemma Doolhof. Zo zal komend jaar een groep van 1.400 Canadezen een bezoek brengen aan het doolhof. De teller loopt dus nog verder op…


Stilleven: 350 bezoekers per dag

Tijdens 10 dagen Dutch Desgin Week in Eindhoven bezochten 3.300 bezoekers de expositie STILLLEVEN. In 75 miniaturen zijn beslissende momenten in het leven van Brabanders in WO2 stilgezet. Sinds 15 november 2019 is de expositie in de LocHal in Tilburg te zien. Daar wordt de expositie dagelijks bezocht door zo’n 350 mensen, de tentoonstelling wordt onder andere meegenomen in rondleidingen. STILLLEVEN is nog te bezichtigen in de LocHal t/m mei 2020.


Brabant brug naar de vrijheid: 2.100 boeken verkocht

Alle Brabant Remembers-verhalen zijn gebundeld in een boek: ‘Brabant, brug naar vrijheid’. Dit boek werd op 16 september 2019 gepresenteerd. Van de 2.500 boeken uit de eerste druk zijn er binnen vier maanden al 2.100 verkocht.


Fietsroute Liberation Route Brabant: ruim 3 duizend kaarten

Eind augustus 2019 werd de nieuwe fietsroute Liberation Route Brabant gelanceerd. Omroep Brabant was bij de lancering in Best. Van deze route zijn fietskaarten te koop. Binnen vier maanden zijn er bijna 3.200 kaarten verkocht.


Supersum en Basecamp: ruim 30 duizend belangstellenden

Brabant stond in 2019 bol van de activiteiten. We noemen we nog twee. In Bergen op Zoom werd de bevrijding herdacht met het openluchtspektakel Supersum. Met 13.000 bezoekers bijna uitverkocht. Ook het Market Garden Basecamp trok veel belangstelling. Afgelopen jaar bezochten in één week tijd ruim 2.700 scholieren het Basecamp. Vijf jaar geleden waren dat er 1.500, een mooie stijging. Het Basecamp trok daarnaast afgelopen jaar 17.500 reguliere bezoekers, en met name in de weekenden was het druk.


Drukte bij musea

Visit Brabant zet in op een grotere belangstelling voor vaste erfgoedlocaties. Dat is in het herdenkingsjaar zeker gelukt.


Nationaal Monument Kamp Vught trok in 2019 72.738 bezoekers (waarvan ruim 31.000 jongeren – 10 t/m 17 jaar). Dat waren er, ondanks de sluiting voor individuele bezoekers van 17 oktober t/m eind november in verband met de verbouwing, toch ruim 100 meer dan in 2018. Dat is volgens Nationaal Monument Kamp Vught mede te danken aan een goede opkomst in de kerstvakantie waarin veel bezoekers geïnteresseerd waren om de geheel vernieuwde expositie te zien.


Het bezoekersaantal bij Bevrijdende Vleugels in Best steeg van 35.000 in 2018 naar 42.000 bezoekers in 2019. Volgens het museum heeft Brabant Remembers zeker ook bijgedragen aan deze stijging.


Oorlogsmuseum Overloon werd in 2019 door 132.400 mensen bezocht. Volgens het museum is het een stijging van 15% ten opzichte van 2018 en is dit grotendeels te danken aan de aandacht voor ‘75 jaar vrijheid’ direct gerelateerd aan de inspanningen van Brabant Remembers, een extra evenement dat ze op het terrein hadden en de gunstige weersomstandigheden.


Jongeren

Brabant Remembers vindt het erg belangrijk om ook de jongere doelgroep aan te spreken. Daarom draaien er verschillende campagnes op social media en komen er regelmatig influencers naar onze provincie die in de Brabantse WO-II geschiedenis duiken en verschillende locaties bezoeken. Voorbeelden hier van zijn Dutchbloggeronthemove, Dutchie en The Social Traveler.


Nieuw in 2020

En het stopt niet in 2020. Dit jaar komen er ook weer nieuwe dingen aan. High-lights zijn:

  • De Kunst van Vrijheid: indrukwekkende kunstinstallaties op vier Brabantse oorlogserfgoedlocaties. Begin maart worden deze kunstinstallaties geopend.
  • Opening van het nieuwe Mazcek Memorial in Breda, 31 maart
  • Officiële opening fietsbrug in Oorlogsmuseum Overloon, 26 maart
Link: https://www.brabantremembers.com/?lang=en
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, herdenkingstoerisme, toerisme,

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
18/05/20
Archeo Route Limburg uitgebreid met vijf nieuwe locaties
In deze tijd van afstand houden, zijn activiteiten in de open lucht populairder dan ooit. Maar doelloos wandelen of fietsen is best lastig. Mensen willen graag een bestemming, een doel. Dat kan met de Archeoroute Limburg.
18/05/20
Fietsen door de Bomen wint World Landscape Architecture Award
Het project ‘Fietsen door de Bomen’ in Belgisch Limburg blijft maar prijzen winnen. Na een Iconi...