Geplaatst op: 28-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

3 trends retail en leisure die je inzet voor de versterking van je formule

Van kijken naar etalages naar participeren

3 trends retail en leisure die je inzet voor de versterking van je formule
Retailtainment gaat een grote toekomst tegemoet. Er wordt al veel gedaan maar het staat nog in de kinderschoenen. Kom naar de expertmeeting Retailtainment en haal de kennis op die in verschillende segmenten vastgoed, retail en leisure aanwezig is. We zien 3 trends voor de versterking van retailtainment.

1 - Fysiek mixen met online

Je ziet iedereen lopen met zijn mobiel in de hand. De een heeft een technisch gezien beter apparaat dan de ander maar we zijn voorbij de tijd dat maar een handjevol mensen een smartphone had. Iedereen is nu direct bereikbaar. Niet iedereen maar wel een grote groep is voortdurend online. Dat levert een verschuiving op bij je klanten. Zij zijn niet alleen maar aan het kijken naar producten in de etalage of in het schap. Zij zoeken ook meteen zaken op online. De beleving van retail en de fysieke vloer en straat van de stad gaan daarmee online onmiskenbaar samen.

Het gebruik van de bezoeker van de stad blijft niet meer beperkt tot kijken door winkelruiten. Ondertussen worden vrienden op de hoogte gebracht, foto’s uitgewisseld en games gespeeld. Dit is het decennium waarin retail actief de winkelformule met de online beleving kan combineren. Dat maakt een 4D-beleving mogelijk. Pak die bundeling van belevingen bij elkaar en ga ermee aan de slag. Het is winst voor de consument die veel meer aan zijn product én de stad beleeft. Geef hem of haar die extra waarde en je stelt je omzet zeker.

2 - Jouw community

Als de bezoekers van je stad je etalage bekijken, je winkel binnen bewonderen of je website opzoeken, weet je het. Zij voelen zich aangesproken hoe je de formule neerzet. Of dat gaat om de scherpste prijs, het beste aan service van je personeel of de leukste gadgets, deze gasten horen bij jou. Ze passen bij jou. Laat hen deelgenoot worden van jouw community. Daarom is het zo belangrijk om een visie neer te zetten, bewust en onbewust die de klant kan oppikken. Die visie krijgt een weerklank en dat zie je terug in de reacties van je gasten. Hopelijk worden deze dan niet alleen rondkijkende gasten maar loyale klanten. 

Je community dat zijn je echte fans. Die zijn waardevol. Als zij anders gaan denken over beleving, wil jij dat weten. Zijn bepaalde producten favoriet? Dan kun je daar nog meer succes uithalen. Retailtainment is van grote invloed op deze groep en hoe je formule beweegt.

3 - Actieve retail

Paul Rodenburg zet nog een extra trend er naast. Retailtainment levert ook actieve formules op. Net die formules zorgen voor meer succes binnen het gehele retail landschap. Om de consument te blijven boeien ziet Paul Rodenburg dat retailers, horeca, winkelcentra en binnensteden steeds meer entertainment aanbieden. Het is "the next big thing in retailing” en dé reddingsboei voor het funshoppen. Het integreren van entertainment maakt de retailbeleving rijker en zorgt voor meer transactie. Attractieve belevingsvolle retail is ook nodig als tegengif op de verleidingen van internetwinkelen. Voor de leisuresector is retailtainment een goede kans om de positie in winkelcentra en binnensteden te vergroten.

Doe mee!

Retailtainment is voor alle in retailcentra en binnensteden betrokken partijen en winkellocaties bij leisure bedrijven een grote opgave waar we op 10 maart 2020 op de expertmeeting vanuit diverse invalshoeken graag de nodige handvatten voor aanreiken. Doe mee. Kom ook. Alleen al de locatie geeft je inspiratie.
Trefwoorden: retail, leisure, vastgoed, retailtainment, evenement, Tilburg, beleid

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/20
Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten
Met ruim een ton ondersteunt de provincie de uitvoering van een aantal actiepunten uit de uitvoering...
25/02/20
Exclusief voor leden
Duinrell stapt in festivals
Op zondag 10 mei vindt op Duinrell de eerste editie van het One Two Tribute Festival plaats. Het lan...
24/02/20
Exclusief voor leden
Light Walk Zandvoort helpt Zandvoort met positie jaarrond destinatie
Afgelopen zaterdag stonden 5.000 deelnemers aan de start van de allereerste editie van de Zandvoort ...
14/02/20
Zadkine start met nieuwe opleiding ‘Leidinggevende Show & Entertainment / Van Hoorne Academy’.
Door een unieke samenwerking met opleider Cosmo en Van Hoorne Entertainment krijgen studenten nu de ...
14/02/20
Corendon neemt kwart miljoen stoelen af bij KLM
Corendon en KLM hebben op donderdag 13 februari een overeenkomst ondertekend voor vluchten naar Cura...
14/02/20
Valentijnsdag graag met een stedentrip vieren
Wie dit weekend Valentijnsdag gaat vieren in het buitenland, gaat voor Londen, Barcelona of Kopenhag...
13/02/20
Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk
De Koning heeft donderdag 13 februari samen met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ...
12/02/20
Exclusief voor leden
Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff samen in educatie kunst en geschiedenis
Het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff, één van de grootste aanbieders van leermiddelen i...