Geplaatst op: 28-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek
Commissaris van de Koning Provincie Zuid Holland Jaap Smit neemt het eerste ‘Manifest van de regio’ in ontvangst uit handen van wethouder Jan van Rijn (Gemeente Hillegom), bijgestaan door voorzitter Jan Bout (EBDB), directeur Lars Flinkerbusch (EBDB) en d
Gister lanceerde de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB) het nieuwe Manifest van de Regio tijdens haar eerste jaarevenement in Lisse. In dit Manifest worden de uitgangspunten voor de branding van de regio beschreven. 

Jaap Smit, commissaris van de Koning van de Provincie Zuid Holland, nam het eerste Manifest in ontvangst in een bomvol Floralis. Tijdens de bijeenkomst presenteerde de EBDB haar activiteiten, resultaten en plannen aan bestuurders, ondernemers en andere betrokkenen.

Verbeteren economische prestaties van de regio

De Economic Board is inmiddels ruim een jaar actief en werd opgericht door de vijf gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk. De opdracht die zij kreeg is duidelijk: het aanjagen en regisseren van de Economische Agenda van de Duin- en Bollenstreek. Doel is om de economische prestaties van de regio te verbeteren. 


Space, Zorg, Greenport en Toerisme

Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs, de zogenoemde triple helix, werken inmiddels nauw samen in projectgroepen aan 11 businesscases. Stuk voor stuk hebben zij een relatie met de vier sectoren: Space, Zorg, Greenport en Toerisme. Als verbinder wil de Economic Board versnellende en versterkende connecties tot stand brengen die de economie in de regio ten goede komen. 

Inmiddels bevinden 9 businesscases zich in de uitvoeringsfase. Vanuit die 9 businesscases zijn er 14 projecten in uitvoering of afgerond in de periode van september 2018 t/m december 2019.

Manifest & regiobranding

Een van de businesscases uit de Economische Agenda is regiomarketing, waarbij de EBDB kwartiermaker is van het project regiobranding. De Economic Board heeft de opdracht een krachtige en eenduidige positionering voor de regio te bewerkstelligen. Doel is een betere zichtbaarheid van de streek en het vergroten van de aantrekkingskracht voor bezoekers, bewoners en bedrijven. 

Directeur EBDB Lars Flinkerbusch: "Vorig jaar hebben ruim 100 stakeholders in sessies samengewerkt volgens het Perfect World Principle. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een zogenaamd Manifest. In het Manifest dat wij vandaag presenteren wordt uitgegaan van ‘Vrij land tussen de grote steden’, de zogenaamde ‘Space in Between’. Vandaag presenteren wij geen nieuw logo, geen pay off en geen campagne. Wij presenteren u een gedragen strategie die gaat leiden naar het vermarkten van de regio. In 2020 volgt een doorvertaling naar externe communicatie en een activiteitenplan. De EBDB trekt hierin gezamenlijk op met onder andere de Stichting Promotie Duin- en Bollenstreek.”
Trefwoorden: regio, branding, strategie,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    08/09/20
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
    28/07/20
    Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
    Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
    14/07/20
    Destinatiemarketing in coronatijd
    Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
    30/06/20
    De serieuze business achter prikbordjes
    De serieuze business achter prikbordjes
    30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
    Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    18/09/20
    Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
    In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
    18/09/20
    Exclusief voor leden
    Keukenhof verwacht 800.000 bezoekers in 2021
    Het park wordt gewoon geplant zoals dat al 71 jaar gebeurt: met 7 miljoen bloembollen waar bezoekers in 2021 van 20 maart tot en met 9 mei van kunnen genieten.
    18/09/20
    Dwingelderveld is het ‘Stilste gebied van Nederland‘
    Het Dwingelderveld in de provincie Drenthe is het ‘Stilste gebied van Nederland’. Dat maakte bos...
    18/09/20
    Europa wil wel belasting heffen op kerosine
    Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
    17/09/20
    KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
    KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom.
    17/09/20
    Gasten en medewerkers maken zaterdag kust schoon
    Het is de derde maal dat Roompot aan de World Cleanup Day deelneemt.
    17/09/20
    Exclusief voor leden
    Groninger Museum presenteert eerste kinderbiënnale van Nederland
    Het Groninger Museum organiseert van 24 april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederland een kinderbiënnale
    16/09/20
    Exclusief voor leden
    Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
    In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.