Geplaatst op: 28-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek

Manifest strategie voor regiobranding Duin- en Bollenstreek
Commissaris van de Koning Provincie Zuid Holland Jaap Smit neemt het eerste ‘Manifest van de regio’ in ontvangst uit handen van wethouder Jan van Rijn (Gemeente Hillegom), bijgestaan door voorzitter Jan Bout (EBDB), directeur Lars Flinkerbusch (EBDB) en d
Gister lanceerde de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB) het nieuwe Manifest van de Regio tijdens haar eerste jaarevenement in Lisse. In dit Manifest worden de uitgangspunten voor de branding van de regio beschreven. 

Jaap Smit, commissaris van de Koning van de Provincie Zuid Holland, nam het eerste Manifest in ontvangst in een bomvol Floralis. Tijdens de bijeenkomst presenteerde de EBDB haar activiteiten, resultaten en plannen aan bestuurders, ondernemers en andere betrokkenen.

Verbeteren economische prestaties van de regio

De Economic Board is inmiddels ruim een jaar actief en werd opgericht door de vijf gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk. De opdracht die zij kreeg is duidelijk: het aanjagen en regisseren van de Economische Agenda van de Duin- en Bollenstreek. Doel is om de economische prestaties van de regio te verbeteren. 


Space, Zorg, Greenport en Toerisme

Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs, de zogenoemde triple helix, werken inmiddels nauw samen in projectgroepen aan 11 businesscases. Stuk voor stuk hebben zij een relatie met de vier sectoren: Space, Zorg, Greenport en Toerisme. Als verbinder wil de Economic Board versnellende en versterkende connecties tot stand brengen die de economie in de regio ten goede komen. 

Inmiddels bevinden 9 businesscases zich in de uitvoeringsfase. Vanuit die 9 businesscases zijn er 14 projecten in uitvoering of afgerond in de periode van september 2018 t/m december 2019.

Manifest & regiobranding

Een van de businesscases uit de Economische Agenda is regiomarketing, waarbij de EBDB kwartiermaker is van het project regiobranding. De Economic Board heeft de opdracht een krachtige en eenduidige positionering voor de regio te bewerkstelligen. Doel is een betere zichtbaarheid van de streek en het vergroten van de aantrekkingskracht voor bezoekers, bewoners en bedrijven. 

Directeur EBDB Lars Flinkerbusch: "Vorig jaar hebben ruim 100 stakeholders in sessies samengewerkt volgens het Perfect World Principle. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een zogenaamd Manifest. In het Manifest dat wij vandaag presenteren wordt uitgegaan van ‘Vrij land tussen de grote steden’, de zogenaamde ‘Space in Between’. Vandaag presenteren wij geen nieuw logo, geen pay off en geen campagne. Wij presenteren u een gedragen strategie die gaat leiden naar het vermarkten van de regio. In 2020 volgt een doorvertaling naar externe communicatie en een activiteitenplan. De EBDB trekt hierin gezamenlijk op met onder andere de Stichting Promotie Duin- en Bollenstreek.”
Trefwoorden: regio, branding, strategie,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    03/02/20
    Overtoerisme!
    Overtoerisme!
    03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
    Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
    31/01/20
    Reisvirus
    Reisvirus
    31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
    Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
    13/01/20
    Eenzijdige beeldvorming
    Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
    27/12/19
    Wat een nepjaar was het eigenlijk…
    Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
    13/12/19
    Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
    Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    17/02/20
    Exclusief voor leden
    Nederlandse stoomtram heeft Europese primeur met Biokool
    De maatregelen die moeten worden genomen tegen de opwarming van de aarde raken ook museumtrams en -treinen. Zij moeten de vervuilende steenkolen inruilen voor een nieuwe brandstof. In Europa heeft de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik de primeur.
    17/02/20
    Exclusief voor leden
    Hoe gedigitaliseerd is de Nederlandse horeca?
    Vandaag komt het CBS naar buiten met cijfers over de digitalisering van Nederlandse bedrijven. Wij duiken wat dieper in de cijfers en leggen de focus op de horeca. De enige vrijetijdsbranche die in de CBS-cijfers wordt onderscheiden.
    17/02/20
    Exclusief voor leden
    Roompot neemt 90 strandhuisjes Landal in Julianadorp over
    Na de aankondiging van afgelopen maandag dat de 74 Beach Villa’s van Hoek van Holland op 1 januari...
    14/02/20
    Zadkine start met nieuwe opleiding ‘Leidinggevende Show & Entertainment / Van Hoorne Academy’.
    Door een unieke samenwerking met opleider Cosmo en Van Hoorne Entertainment krijgen studenten nu de ...
    14/02/20
    Nominaties Fiets Innovatie Awards 2020 bekend
    De nominaties voor de Fiets Innovatie Awards 2020 zijn geselecteerd. In totaal zijn dit jaar 19 inze...
    14/02/20
    Design the sky – Laat een vliegtuig met jouw ontwerp deze zomer Europa rondvliegen!
    In de drukke zomermaanden huurt TUI extra vliegtuigen in om iedereen op zijn vakantiebestemming te b...
    14/02/20
    GLOW Eindhoven 'best toegankelijke evenement van Eindhoven' voor mensen met een lichamelijke beperking
    De Gouden Duim 2019, de prijs voor de beste score op toegankelijkheid voor mensen met een lichamelij...
    14/02/20
    Corendon neemt kwart miljoen stoelen af bij KLM
    Corendon en KLM hebben op donderdag 13 februari een overeenkomst ondertekend voor vluchten naar Cura...