Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

ADAC reikt Nederlander Loek van de Loo ‘Hall of Fame Award’ uit

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttgart aan de Nederlandse Loek van de Loo de ‘Hall of Fame Award’ uit. Van de Loo ontving deze prijs van de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, 20,8 miljoen leden) als eerbetoon aan zijn innovatieve en creatieve activiteiten binnen de internationale campingbranche. De jury prees in de 35 jaar dat Van de Loo actief is, zijn vooruitziende blik, zijn enterpreneurschap en zijn niet aflatende energie, waardoor vele vernieuwingen binnen de Europese campingbranche mogelijk zijn geworden.

 

Uwe Frers, directeur van ADAC Camping, die de prijs uitreikte, beschouwt Van de Loo als de vader van de Europese glampingtrend. "Door heel Europa stimuleerde hij campingeigenaren om tenten en caravans te vervangen voor luxe glampingaccommodaties.” Vacanceselect, de onderneming die Van de Loo startte in 1984, werd door Frers geroemd als een van de meest vooraanstaande internationale vakantiebedrijven. Ook introduceerde Van de Loo sinds 2008 vrijwel elk jaar unieke glampingaccommodaties. Frers wees daarnaast op Van de Loo’s digitale inspanningen: "Hij herkende als een van de eerste in Europa de digitale mogelijkheden voor de campingbranche en was voortrekker van online campingportals en het gebruik van social media richting de consument,” aldus Frers.

 

Dankbaar maar strijdvaardig

Van de Loo voelt zich trots, maar tegelijkertijd nog steeds heel strijdvaardig. "Ik ben de campingwereld heel dankbaar voor deze prijs. Ik hoop van harte dat campingeigenaren hun nek blijven uitsteken en blijven veranderen. De consument stelt steeds luxere eisen, is ook steeds grilliger in zijn keuzes. Alleen door te vernieuwen, kan de campingwereld de strijd aan met Airbnb’s, hotels en ‘verweg’-bestemmingen.” Zelf voegt Van de Loo daad bij het woord. Kort nadat hij zijn bedrijf Vacanceselect verkocht aan het Franse Vacalians (2018), richtte Van de Loo het (Italiaanse) glampingmerk Vacanze Col Cuore op. Dat bestaat nu uit drie glampingresorts, drie campingboutiques en een park residence, gelegen aan de Garda- en Idromeren en in Toscane in het binnenland en aan de kust. Jongste loot aan de stam is glampingresort ‘Vallicella’, tussen het Italiaanse Pisa en Grosseto. Midden in een honderd jaar oude olijfboomgaard staan nu zo’n 180 luxe en stijlvolle glamping-accommodaties, die elk voldoen aan de hoogste glampingstandaard. Hier realiseerde Van de Loo zijn meest recente innovatie. Hij opende vorig jaar augustus de langste (130 meter) campingglijbaan van Italië.

Trefwoorden: Award, Hall of Fame award, glampingtrend

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...