Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

ABN AMRO: Veel kansen maar ook bedreigingen voor sector in 2020

ABN AMRO: Veel kansen maar ook bedreigingen voor sector in 2020
Photo by Guduru Ajay bhargav from Pexels

ABN AMRO verwacht dat de brede leisuresector in 2020 en 2021 een gematigde groei van 2,5 procent zullen laten zien. Dat is beter dan 2019 toen de groei na jaren van robuuste groei terugviel naar 1,5 procent. De sector profiteert van de vergrijzing en de internationale belangstelling voor ons land maar overaanbod, personeelsgebrek en krappe marges zetten de bedrijven onder druk.


Kansen en bedreigingen

De groei vertraagt door krapte op de arbeidsmarkt en een lager consumentenvertrouwen die daardoor de hand iets meer op de knip hielden. Ook de verhoging van het lage btw-tarief hielp niet mee. Positief voor 2020 zijn de hogere contractlonen en oplopende werkgelegenheid waardoor meer consumenten meer te besteden hebben. Ook het feit dat Nederlandsers door de stijgende welvaart meer voor gemak en luxe kiezen, speelt de leisuresector in de kaart.


Groei niet evenredig verdeeld

Binnen de sector groeien vooral vakantieparken hotels (+6,0%) en travel sterk (+5,0%). Een bovengemiddelde groei laten fastfood (+3,5%), campings (+3,0%) en vakantieparken (+3,0%) zien. Minder doen het bioscopen (+2,0%), restaurants (+1,5%), cafés (+1,5%), kantines & catering (+1,5%) en kunst & cultuur (+1,5%).





Ouderen en buitenlandse gasten stuwen groei

Het zijn volgens ABN AMRO vooral ouderen en buitenlandse toeristen die bijdragen aan de groei van de sector. Zij verwacht dat 65-plussers tot 2023 maar liefst 100 miljoen euro per jaar extra zullen uitgeven aan vakanties. Mede daarom groeit de reisbranche in 2020 en 2021 naar verwachting met 5 procent.


Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Zij hebben bovendien veel tijd en beschikken doorgaans over meer inkomen of vermogen dan jongere generaties. Ouderen gaan ook vaker buiten het hoogseizoen op vakantie en zorgen zo voor een betere spreiding van het toerisme over het jaar. Zij zijn immers niet gebonden aan schoolgaande kinderen of een baan.


Ook buitenlandse toeristen, van wie het merendeel uit de Europese Unie komt, zullen vergrijzen. In de EU neemt het aantal 55-plussers in de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toe, terwijl de leeftijdsgroep tussen 15 en 55 jaar juist met ruim 5,5 miljoen krimpt.


Toerisme uit buitenland blijft toenemen

Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. Sinds 2012 is het aantal overnachtingen van deze groep in hotels, vakantiehuisjes en campings met 8 procent per jaar gestegen. Buitenlandse toeristen nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. "Met name ouderen zorgen ervoor dat de toeristische en recreatieve bestedingen de komende jaren toenemen en ook de instroom van buitenlandse toeristen zal een sterke groei vertonen. Door de stijgende welvaart in opkomende economieën groeit ook het toerisme uit deze landen sterk. Daarnaast profiteren toeristen uit de VS en Azië van de relatief zwakke euro”, zegt Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. "In 2020 is Nederland bovendien gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die nog meer buitenlandse toeristen naar ons land zullen trekken.”


Gevaren liggen op de loer

Door de sterke groei van het aanbod dreigt overaanbod in de horeca en staat de omzet per locatie onder druk. Een indicatie hiervoor is dat de groei van het omzetvolume in de horeca, 20 procent sinds 2010, achterblijft bij de stijging van het aantal horecabedrijven (34 procent). Bovendien stijgen de kosten voor horecabedrijven door de krappe arbeidsmarkt en nieuwe regelgeving, waardoor net als in 2019 de prijzen in de horeca behoorlijk kunnen stijgen.


Daarnaast stijgen de kosten van flexibele contracten vanwege de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze wet raakt de horeca in het hart, omdat maar liefst de helft van alle werknemers in deze sector een flexibel contract heeft, het hoogste aandeel van alle sectoren.


Om te kunnen blijven groeien is het voordeliger om te zoeken naar mogelijkheden om de arbeidsproductiviteit te verbeteren, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van digitalisering en door beleid te voeren waarmee personeel langer voor de sector wordt behouden.


Link: https://insights.abnamro.nl/download/143761/
Trefwoorden: toerisme, recreatie, leisure, horeca, verblijfsrecreatie, hotels, restaurants, fastfood, cafés, bungalowparken, kampeerterreinen, campings, reisbranche, cultuur

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Exclusief voor leden
Keukenhof verwacht 800.000 bezoekers in 2021
Het park wordt gewoon geplant zoals dat al 71 jaar gebeurt: met 7 miljoen bloembollen waar bezoekers in 2021 van 20 maart tot en met 9 mei van kunnen genieten.
18/09/20
Dwingelderveld is het ‘Stilste gebied van Nederland‘
Het Dwingelderveld in de provincie Drenthe is het ‘Stilste gebied van Nederland’. Dat maakte bos...
18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
17/09/20
KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom.
17/09/20
Gasten en medewerkers maken zaterdag kust schoon
Het is de derde maal dat Roompot aan de World Cleanup Day deelneemt.
17/09/20
Exclusief voor leden
Groninger Museum presenteert eerste kinderbiënnale van Nederland
Het Groninger Museum organiseert van 24 april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederland een kinderbiënnale
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.