Geplaatst op: 16-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

De Nederlandse luchtvaart is met het advies voor de luchtvaart van het Adviescollege Stikstofpreblematiek nog meer onder druk komen te staan. De luchtvaart heeft weliswaar maar een heel klein aandeel in de stikstofuitstoot (1%) maar voorzitter Remkes vindt dat alle sectoren moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot. Dat betekent dat Schiphol niet meer kan uitbreiden en Lelystad Airport op korte termijn niet open kan. Althans, als de Nederlandse regering het standpunt van Remkes overneemt. Groei is alleen mogelijk als tegelijkertijd de emissies afnemen. In de politiek ligt dat gevoelig omdat de VVD met de snelheidsgrens van 100 km/u op snelwegen al veel heeft ingeleverd.


Het adviescollege constateert dat de efficiëntie per vliegbeweging is toegenomen, maar door de volumetoename de emissies in absolute zin zijn toegenomen. Oftewel, de toename van het vliegverkeer is groter dan de afname van de emissies.


Groei kan alleen met minder NOx-emissie

Het adviescollege adviseert om als bindende randvoorwaarde aan de luchtvaarsector te stellen dat groei van de sector alleen wordt toegestaan, wanneer sprake is van een vermindering van de huidige NOx-emissies (van de luchtvaartsector als geheel). Hiervoor kan, net als in andere sectoren, gebruik worden gemaakt van de juridische mogelijkheden, zoals intern en extern salderen. De vermindering van de NOx-emissies is dan ook inclusief de daling die uit de eventuele benutting van intern en extern salderen voortvloeit. Daarmee kan de luchtvaart NOx-emissies in andere sectoren helpen verminderen, zodat per saldo de emissies dalen.


Het adviescollege geeft de luchtvaartsector ook een aantal mogelijkheden voor reductie mee:

  • het beperken van grondgebonden emissies door bijvoorbeeld elektrisch taxiën
  • efficientere en lichtere vliegtuigen
  • milieuvriendelijker vervoer van en naar luchthavens

Groot probleem voor Lelystad Airport is dat er nog geen grote vliegtuigen van de luchthaven gebruikmaken. Alle uitstoot moet dus worden gecompenseerd en de te verwachten uitstoot raakt maar liefst 20 Natura 2000 gebieden.


Schiphol wil verantwoordelijkheid nemen

Schiphol omarmt het advies van de commissie en wil bijdragen aan de oplossingen. "Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden”, stelt CEO Dick Benschop. "Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”


Dit betreft onder meer:

  • Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.
  • Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.

Actiegroepen denken dat Lelystad niet meer open gaat

De samenwerkende actiegroepen rond Lelystad Airport omarmen het advies. Zij hopen en verwachten dat hiermee de openstelling niet mogelijk is. Leon Adegeest: "Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk” 


Een escape voor Lelystad op dit dossier werd gisterenavond door Corendon-topman Steven van der Heijden aangedragen die voorstelde dat Schiphol de ruimte die Lelystad nodig heeft inlevert. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/01/14/advies-luchtvaartsector
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, duurzaam toerisme, stikstof

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/20
Merk KRAS verdwijnt
Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI.
29/09/20
Rijksmuseum verplicht bezoekers om dragen mondkapje
Het Rijksmuseum verplicht aan bezoekers om een mondkapje te dragen en geeft hiermee gehoor aan de oproep van burgemeester Femke Halsema.
29/09/20
Nieuwe coronamaatregelen treffen gastvrijheidsindustrie hard
Het kabinet vraagt het publiek om het reizen te beperken.
29/09/20
Reactie KHN: nieuwe maatregelen desastreus voor horeca
Horeca moet om 22 uur dicht en er mogen maximaal maar 30 gasten in een horecabedrijf aanwezig zijn.
29/09/20
Miljoen euro extra voor Overijsselse Nationale Parken
De provincie Overijssel gaat 1 miljoen euro investeren in haar twee Nationale Parken, Weerribben-Wieden en Sallandse Heuvelrug. Met dat geld en aanvullende fondsen krijgen de parken meer mogelijkheden om fysiek te groeien en ontstaat meer ruimte voor toerisme, educatie en leefbaarheid.
29/09/20
Kampen heeft eigen app met diverse stadswandelingen
Kampen heeft als eerste Nederlandse stad een eigen app met wandel- en zoekroutes. De app is een zogenaamde white-label app van Soekky Stories die voor de recreatiesector al eerder routes maakte binnen een generieke app. De app gidst zowel toeristen als bewoners veilig door deze historische stad met GPS gebaseerde verhalen en routes. De stad kan in het CMS zelf routes maken en toevoegen.
28/09/20
Vakantieboekingen vallen in augustus verder terug
Het slechte nieuws blijft de sector maar overspoelen. Nu de boekingscijfers uit de reisbranche. In augustus lagen de boekingen 50% achter op vorig jaar. In juni en juli was dat slechts 40% na dieptepunten in april en mei met respectievelijk 78% en 70%.
28/09/20
Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel.