Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toerisme krijgt eigen Data Center

Toerisme krijgt eigen Data Center
NBTC opent samen met CBS het Data Center Toerisme. In dat center worden verdiepende analyses gedaan op bestaande (micro)data. Dat vergroot het inzicht in toerisme.

NBTC verzamelt in samenwerking met partners kennis en data over toerisme in en naar Nederland. "Het genereren van relevante en actuele data en inzichten is één van de kerntaken van NBTC. Zo voeren wij zelf onderzoeken uit en werken we aan gezamenlijke onderzoeksinitiatieven. Eén van deze initiatieven is het Data Center Toerisme (DCT). Hiermee kunnen wij verdiepende analyses doen rondom toeristische vraagstukken. CBS biedt ons toegang tot microdata, zodat we deze analyses op regionaal niveau kunnen uitvoeren. Zo helpen we de sector aan gedetailleerde inzichten voor specifieke regio´s,” vertelt Evelien Visser, Insight Expert bij NBTC."

Vergroten inzichten toerisme in Nederland
Het Data Center Toerisme biedt de mogelijkheid om inzichten over toerisme in Nederland te vergroten via de beschikbare databronnen.

Luuk Schreven, statistisch onderzoeker bij CBS: "Binnen het Data Center Toerisme maken we voor een aantal projecten gebruik van de zogeheten Remote Access voorzieningen van het CBS. Uiteraard blijven de individuele gegevens van berichtgevers op het CBS netwerk staan en gelden er daarbij strikte voorwaarden zoals de geheimhouding van de onderzoeksresultaten. Met de toegang tot de microdata zijn de analysemogelijkheden echter fors toegenomen ten opzichte van de reguliere publicaties. Zeker als je bedenkt dat de gegevens ook gecombineerd kunnen worden; met andere microdata van CBS of NBTC of met open data. Daarmee beschikken we over een infrastructuur die ertoe moet bijdragen dat er betrouwbare en actuele landelijk en regionale data beschikbaar komen voor de toerismesector.”

Evelien Visser: "Inmiddels heeft het Data Center een fysieke plek op het hoofdkantoor van NBTC. Hier werken wij samen met de expertise van het CBS samen aan diverse projecten. Eén van de projecten waarmee we onlangs zijn gestart is de meting van toeristische druk in steden en regio’s. Binnenkort kunnen we op lokaal niveau cijfers bieden over hoe druk het is in een bepaald gebied.”

De resultaten van de eerste projecten zijn binnenkort al beschikbaar via NBTC en CBS.
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, watersport, virtual reality, gps, radar, ais, emoties

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...