Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toerisme krijgt eigen Data Center

Toerisme krijgt eigen Data Center
NBTC opent samen met CBS het Data Center Toerisme. In dat center worden verdiepende analyses gedaan op bestaande (micro)data. Dat vergroot het inzicht in toerisme.

NBTC verzamelt in samenwerking met partners kennis en data over toerisme in en naar Nederland. "Het genereren van relevante en actuele data en inzichten is één van de kerntaken van NBTC. Zo voeren wij zelf onderzoeken uit en werken we aan gezamenlijke onderzoeksinitiatieven. Eén van deze initiatieven is het Data Center Toerisme (DCT). Hiermee kunnen wij verdiepende analyses doen rondom toeristische vraagstukken. CBS biedt ons toegang tot microdata, zodat we deze analyses op regionaal niveau kunnen uitvoeren. Zo helpen we de sector aan gedetailleerde inzichten voor specifieke regio´s,” vertelt Evelien Visser, Insight Expert bij NBTC."

Vergroten inzichten toerisme in Nederland
Het Data Center Toerisme biedt de mogelijkheid om inzichten over toerisme in Nederland te vergroten via de beschikbare databronnen.

Luuk Schreven, statistisch onderzoeker bij CBS: "Binnen het Data Center Toerisme maken we voor een aantal projecten gebruik van de zogeheten Remote Access voorzieningen van het CBS. Uiteraard blijven de individuele gegevens van berichtgevers op het CBS netwerk staan en gelden er daarbij strikte voorwaarden zoals de geheimhouding van de onderzoeksresultaten. Met de toegang tot de microdata zijn de analysemogelijkheden echter fors toegenomen ten opzichte van de reguliere publicaties. Zeker als je bedenkt dat de gegevens ook gecombineerd kunnen worden; met andere microdata van CBS of NBTC of met open data. Daarmee beschikken we over een infrastructuur die ertoe moet bijdragen dat er betrouwbare en actuele landelijk en regionale data beschikbaar komen voor de toerismesector.”

Evelien Visser: "Inmiddels heeft het Data Center een fysieke plek op het hoofdkantoor van NBTC. Hier werken wij samen met de expertise van het CBS samen aan diverse projecten. Eén van de projecten waarmee we onlangs zijn gestart is de meting van toeristische druk in steden en regio’s. Binnenkort kunnen we op lokaal niveau cijfers bieden over hoe druk het is in een bepaald gebied.”

De resultaten van de eerste projecten zijn binnenkort al beschikbaar via NBTC en CBS.
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, watersport, virtual reality, gps, radar, ais, emoties

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk