Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie
Photo by John Cahil Rom from Pexels
Nederlanders hebben in 2019 drie procent meer aan vakanties uitgegeven dan het jaar daarvoor. In totaal werd 21 miljard euro aan vakanties besteed. Groei zat in het aantal zeer korte binnenlandse vakanties en vakanties in het buitenland. Opvallend is dat minder Nederlanders naar de grote vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Spanje gingen. Een duidelijke groei zat in intercontinentale bestemmingen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2019 die vandaag op de Vakdag van de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


Afgelopen jaar is 84 procent van de Nederlanders op vakantie geweest, samen realiseerden ze 39,9 miljoen vakanties. Evenveel als in 2018. Gemiddeld gingen Nederlanders 2,8 keer op vakantie. "Opvallend is dat Nederlanders afgelopen jaar vaker een hele korte vakantie van 1 tot 2 nachten hebben ondernomen (+5%) en dat het aantal buitenlandse vakanties met de trein steeds populairder wordt (+27%),” vertelt Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research.


Minder binnenlandse overnachtingen, meer bestedingen

Zo’n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. "Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers,” vertelt Marieke Politiek. "Het eigen land is voor Nederlanders veruit de belangrijkste vakantiebestemming, zeker wanneer het gaat om korte vakanties. In 2019 hebben Nederlanders zo’n 300.000 meer vakanties van één of twee nachten in eigen land ondernomen dan in 2018. Alhoewel het aantal overnachtingen tijdens vakanties in eigen land is afgenomen zijn Nederlanders wel meer gaan besteden. In totaal hebben Nederlanders in 2019 3,2 miljard euro uitgegeven aan binnenlandse vakanties. Vakantiegangers gaven meer geld uit in een kortere vakantieperiode in vergelijking met 2018.”


Tabel 1: Binnenlandse vakanties van Nederlanders, 2019 

2019

x 1.000

aandeel in %

1. Veluwe en Veluwerand

2.042

12%

2. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

1.863

11%

3. Noordzeebadplaatsen

1.836

11%

4. West- en Midden-Brabant

1.642

9%

5. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg, Rijk van Nijmegen

1.631

9%

Overige binnenlandse bestemmingen

8.426

48%

Alle binnenlandse vakanties

17.440

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research


Minder vaak naar grote vakantielanden

In 2019 hebben Nederlanders weer meer vakanties naar het buitenland ondernomen. Marieke Politiek: "Opvallend is dat we minder vaak naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje gaan, maar vaker plekken bezoeken buiten Europa zoals Bali en Florida. Het is dan ook geen toeval dat het aantal vliegreizen is toegenomen (3%) en het aantal vakanties met de auto is afgenomen (-3%). Dit jaar heeft het vliegtuig voor het eerst de auto ingehaald als meest gebruikte vervoermiddel bij buitenlandse vakanties. Daarnaast zien we dat vakanties met de trein ook steeds populairder worden (+27%).” Overigens is het aandeel van de trein in alle buitenlandse vakanties met 3% zeer bescheiden.


Tabel 2: Buitenlandse vakanties van Nederlanders, 2018-2019

2018

2019

Mutatie

x 1.000

aandeel in %

x 1.000

aandeel in %

in %

1. Duitsland 

3.646

16

3.581

16

            -1,8 

2. Frankrijk 

2.839

13

2.639

12

            -7,0 

3. Spanje 

2.694

12

2.589

12

            -3,9 

4. België 

1.524

7

1.714

8

            12,5 

5. Italië 

1.435

6

1.321

6

            -7,9 

6. Oostenrijk 

1.192

5

1.279

6

              7,3 

7. Groot-Brittannië 

993

4

1.097

5

            10,5 

8. Griekenland 

847

4

882

4

              4,1 

9. Portugal 

653

3

602

3

            -7,8 

10. Turkije 

646

3

725

3

            12,2 

Overige bestemmingen

5.738

26

5.971

25

              4,1 

Alle bestemmingen

22.207

22.400

              0,9 

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research

Trefwoorden: vakanties, nederlanders, cvo

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/01/21
Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
25/01/21
RCN Vakantieparken breidt uit naar Duitsland
RCN Vakantieparken, bekend van 17 vakantieparken en campings in Nederland en Frankrijk, breidt uit n...
25/01/21
Reisplannen Nederlanders steeds later
Steeds minder Nederlanders hebben reisplannen en de plannen die er zijn schuiven steeds verder naar achteren. Nederlanders zijn een stuk negatiever dan de gemiddelde Europeaan.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
25/01/21
Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg
Enkele balie- en beveiligingsmedewerkers van het Fries Museum gaan de komende weken aan de slag als ...
25/01/21
Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken
Het doel van de coronamaatregelen is het contact tussen mensen te verkleinen zodat het coronavirus geen kans krijgt. De lockdown lijkt nu ook zichtbaar te zijn bij bungalow- en vakantieparken. Veel minder Nederlanders pakken de auto naar de vakantiehuizen.
25/01/21
Dobberend Bos verhuist naar Floriade
Het kunstwerk Dobberend Bos heeft haar nieuwe ligplaats gekregen in het Weerwater bij Floriade Expo 2022 in Almere.
22/01/21
Nieuwe CAO voor watersportbedrijven en zeilmakerijen
Er is een nieuwe HISWA/SZS-cao afgesloten voor watersportbedrijven en zeilmakerijen. HISWA-RECRON (o...