Geplaatst op: 14-01-2020

Revival van binnenlandse vakanties verwacht

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe

Revival van binnenlandse vakanties verwacht
Afbeelding van Cedric Clooth via Pixabay

De Nederlandse vakantiemarkt groeit van 40,8 miljoen vakanties in 2018 nog door en komt in 2030 uit op 44 miljoen vakanties. De groei zit vooral in korte en binnenlandse vakanties. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030


Op vakantie gaan blijft ongekend populair onder Nederlanders. "Hoewel veel Nederlanders al meerdere keren per jaar op vakantie gaan, zou twee derde best nog vaker op vakantie willen, als onder andere tijd en geld geen belemmering zouden zijn. Nederlanders geven aan vakanties als belangrijkste bestedingsdoel te zien wanneer ze meer geld zouden hebben”, zegt Kees van der Most van Trends & Tourism.


Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 44 miljoen in 2030

Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. "Mede gedreven door een licht groeiende economie en bevolking is de verwachting dat het aantal vakanties op jaarbasis met zo’n 0,5% tot 1% per jaar zal stijgen (zo’n 300.000 extra vakanties per jaar). De vakantiedeelname zal groeien naar 84% van de bevolking, de vakantiefrequentie naar 2,95 vakanties per vakantieganger per jaar, wat resulteert in zo’n 44 miljoen vakanties in 2030,” vertelt Van der Most.


Vooral meer binnenlandse vakanties

‘’Was er de afgelopen decennia vooral groei voor buitenlandse vakanties; voor het komende decennium dient rekening te worden gehouden met een revival van binnenlandse vakanties. Het aantal binnenlandse vakanties zal na jaren van stabilisatie weer gaan groeien (+1% per jaar); terwijl voor buitenlandse vakanties een iets bescheidener groei van een 0,5% per jaar wordt verwacht.’’


Eén van de redenen is dat de groei van de vakantiemarkt vooral zit in korte vakanties en deze worden relatief vaak in eigen land doorgebracht. Daarnaast zal een sterk groeiend aantal 65-ers een impuls geven aan binnenlands toerisme (oudere senioren kiezen meer dan gemiddeld voor eigen land). Andere zaken die bijdragen aan meer binnenlandse vakanties zijn: het duurder worden van buitenlandse vliegvakanties in combinatie met een kritischer houding ten opzichte van vliegen, een grotere kans op mooi zomer weer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk