Geplaatst op: 14-01-2020

Revival van binnenlandse vakanties verwacht

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe

Revival van binnenlandse vakanties verwacht
Afbeelding van Cedric Clooth via Pixabay

De Nederlandse vakantiemarkt groeit van 40,8 miljoen vakanties in 2018 nog door en komt in 2030 uit op 44 miljoen vakanties. De groei zit vooral in korte en binnenlandse vakanties. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030


Op vakantie gaan blijft ongekend populair onder Nederlanders. "Hoewel veel Nederlanders al meerdere keren per jaar op vakantie gaan, zou twee derde best nog vaker op vakantie willen, als onder andere tijd en geld geen belemmering zouden zijn. Nederlanders geven aan vakanties als belangrijkste bestedingsdoel te zien wanneer ze meer geld zouden hebben”, zegt Kees van der Most van Trends & Tourism.


Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 44 miljoen in 2030

Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. "Mede gedreven door een licht groeiende economie en bevolking is de verwachting dat het aantal vakanties op jaarbasis met zo’n 0,5% tot 1% per jaar zal stijgen (zo’n 300.000 extra vakanties per jaar). De vakantiedeelname zal groeien naar 84% van de bevolking, de vakantiefrequentie naar 2,95 vakanties per vakantieganger per jaar, wat resulteert in zo’n 44 miljoen vakanties in 2030,” vertelt Van der Most.


Vooral meer binnenlandse vakanties

‘’Was er de afgelopen decennia vooral groei voor buitenlandse vakanties; voor het komende decennium dient rekening te worden gehouden met een revival van binnenlandse vakanties. Het aantal binnenlandse vakanties zal na jaren van stabilisatie weer gaan groeien (+1% per jaar); terwijl voor buitenlandse vakanties een iets bescheidener groei van een 0,5% per jaar wordt verwacht.’’


Eén van de redenen is dat de groei van de vakantiemarkt vooral zit in korte vakanties en deze worden relatief vaak in eigen land doorgebracht. Daarnaast zal een sterk groeiend aantal 65-ers een impuls geven aan binnenlands toerisme (oudere senioren kiezen meer dan gemiddeld voor eigen land). Andere zaken die bijdragen aan meer binnenlandse vakanties zijn: het duurder worden van buitenlandse vliegvakanties in combinatie met een kritischer houding ten opzichte van vliegen, een grotere kans op mooi zomer weer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.


Nieuwsgierig naar alle resultaten? Besteld dan hier het complete rapport.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...