Geplaatst op: 14-01-2020

Revival van binnenlandse vakanties verwacht

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe

Revival van binnenlandse vakanties verwacht
Afbeelding van Cedric Clooth via Pixabay

De Nederlandse vakantiemarkt groeit van 40,8 miljoen vakanties in 2018 nog door en komt in 2030 uit op 44 miljoen vakanties. De groei zit vooral in korte en binnenlandse vakanties. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030


Op vakantie gaan blijft ongekend populair onder Nederlanders. "Hoewel veel Nederlanders al meerdere keren per jaar op vakantie gaan, zou twee derde best nog vaker op vakantie willen, als onder andere tijd en geld geen belemmering zouden zijn. Nederlanders geven aan vakanties als belangrijkste bestedingsdoel te zien wanneer ze meer geld zouden hebben”, zegt Kees van der Most van Trends & Tourism.


Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 44 miljoen in 2030

Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. "Mede gedreven door een licht groeiende economie en bevolking is de verwachting dat het aantal vakanties op jaarbasis met zo’n 0,5% tot 1% per jaar zal stijgen (zo’n 300.000 extra vakanties per jaar). De vakantiedeelname zal groeien naar 84% van de bevolking, de vakantiefrequentie naar 2,95 vakanties per vakantieganger per jaar, wat resulteert in zo’n 44 miljoen vakanties in 2030,” vertelt Van der Most.


Vooral meer binnenlandse vakanties

‘’Was er de afgelopen decennia vooral groei voor buitenlandse vakanties; voor het komende decennium dient rekening te worden gehouden met een revival van binnenlandse vakanties. Het aantal binnenlandse vakanties zal na jaren van stabilisatie weer gaan groeien (+1% per jaar); terwijl voor buitenlandse vakanties een iets bescheidener groei van een 0,5% per jaar wordt verwacht.’’


Eén van de redenen is dat de groei van de vakantiemarkt vooral zit in korte vakanties en deze worden relatief vaak in eigen land doorgebracht. Daarnaast zal een sterk groeiend aantal 65-ers een impuls geven aan binnenlands toerisme (oudere senioren kiezen meer dan gemiddeld voor eigen land). Andere zaken die bijdragen aan meer binnenlandse vakanties zijn: het duurder worden van buitenlandse vliegvakanties in combinatie met een kritischer houding ten opzichte van vliegen, een grotere kans op mooi zomer weer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.


Nieuwsgierig naar alle resultaten? Besteld dan hier het complete rapport.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...