Geplaatst op: 13-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Flinke omzetgroei voor Out of Home-Food-omzet

Flinke omzetgroei voor Out of Home-Food-omzet
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De omzet van de buitenshuis eten, de zogenaamde foodserviceomzet groeide de afgelopen tien jaar met met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard euro in 2019. Daarvan neemt de klassieke horeca 10,7 miljard voor haar rekening. Pas na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland.


Buiten de deur eten en drinken is na de crisis dus belangrijker geworden in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Zolang er geen nieuwe crisis komt zal die trend zich versneld doorzetten, mede aangezwengeld door jonge generaties voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is.


In 2019 groeide de omzet van Out-of-Home-kanalen met 4,4% naar 21,9 miljard euro. Daarvan viel 10,7 miljard binnen de klassieke horeca. Ook deze branche zag in 2019 haar omzet met 4,4% groeien. De omzet werd gedreven door de btw-verhoging, de forse groei van online, meer aanbod, een mooie zomer en jongeren die vaker buitenshuis eten.



Branchevervaging alom

De foodwereld indelen in logische en afgebakende segmenten is anno 2020 volgens het instituut amper meer mogelijk. Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt. Horeca brengt je warme maaltijden thuis. Retailers leveren steeds meer spullen aan restaurants. En er zijn bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. Het afgelopen decennium is de strijd om de maag van de consument losgebarsten. De vraag "wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, kent complexere antwoorden dan ooit tevoren.


Die beginnende grensvervaging was hét beeld van het afgelopen decennium. "We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. "Dat zien we ook in de recordprijzen die betaald worden bij de overname van foodbedrijven.”





Grote bestedingsverschillen tussen generaties

Opvallend zijn de verschillen tussen generaties. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) fors vaker dan de oudere generaties. Ze besteden per bezoek weliswaar minder, maar in totaal besteden ze toch per persoon veel meer dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld € 1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op € 1.239,- en de babyboomers op € 519,- terwijl de stille generatie op € 436,- zit.* Als we doorrekenen dan zullen in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen.



Rendementen onder druk

Ondanks de flinke groei voor de totaal buitenshuisconsumptie, vermoed het instituut dat het rendement van diverse foodconcepten onder druk staat. Het aantal eet- en drinkgelegenheden is sinds 2012 toegenomen met jaar met 16% tot 42.655 vestigingen in 2019, blijkt uit cijfers van Datlinq. Met name in de grote steden is de toename fors. Leegstand van retailpanden wordt steeds vaker opgelost door inzet van horeca. De omzetgroei is niet evenredig hard meegestegen. Dat zorgt voor groeiende concurrentie. Buiten de grote steden is de stijging van het aantal eet- en drinkgelegenheden 11,4%. In de grote steden is de groei soms extreem hoog, zoals in de grafiek weergegeven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet

||| Blogs |||

03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Gelderland heeft forse groene ambities
Gelderland heeft met de Rijksoverheid afgesproken om 10.500 hectare nieuwe natuur aan te leggen voor...
20/02/20
Landgoed Hizzard voor de tweede keer Camperlocatie van het jaar
Landgoed Hizzard in Friesland is door camperaars gekozen tot Camperlocatie van het jaar 2020.