Geplaatst op: 03-01-2020
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

VrijetijdsTrends 2020

VrijetijdsTrends 2020
Photo by Andre Furtado from Pexels

Vier trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, en de start van het nieuwe decenium, 2020. Ver-entertainisering (de enorme groei van mogelijkheden om je te entertainen in jouw vrije tijd). Technologie (de enorme invloed van technologie op onze vrije tijd). Betekenisvol genieten (een deel van onze vrije tijd moet betekenis hebben, bijvoorbeeld door samen met je familie of vrienden te zijn of iets te leren). Tenslotte zal ‘Uit-staan’ een belangrijke activiteit zijn (dit is vrije tijd die we doorbrengen in de natuur, in stilte of op een plaats die ‘off the grid’ of analoog is). 


Deze trends zijn de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche en baseert zijn visie op de ontwikkelingen van het laatste decennium. Ook geeft hij een doorkijkje naar de komende 10 jaar (de jaren ‘20).


Ver-entertainisering

Terugkijkend op het laatste decennium is er een enorme groei van het aanbod in vrije tijd, horeca, retail en toerisme. Kortom we ver-entertainiseren. Deze groei en innovatie neemt in het komende jaar en decenium ook toe. We genieten meer van pretparkpret (dagjes uit of meerdere dagen verblijven bij een pretpark). Er is een gigantisch aanbod van escaperooms (meer dan 600, NRIT), trampoline- en klimparken, indoorspeeltuinen en andere family entertainment centers (met karting of lasergaming). Er kan worden geslapen op unieke plekken zoals in boomhutten, strandhuisjes, dichtbij dieren (Safari Resort Beekse Bergen) of in vliegtuigen. We kennen inmiddels glamping (luxe kamperen), de groei van campers en steeds meer (luxe) bungalowparken. Edutainment bij musea en dierentuinen laat ons leuk leren. De horeca biedt steeds meer unieke concepten aan (zoals dakterrassen, bar & boules, poke bowls, hapjesplanken, high wine of beer, gintonic & shotjes bars). En niet alleen zijn deze foodconcepten buiten de deur te beleven maar ze worden ook door de bezorgcultuur thuis gebracht.


Als thuis-entertainment kennen we nu streamingdiensten als Netflix, Disney+ en Videoland. Toch lijken deze vormen van vermaak niet te concurreren met uitgaan. In 2018 ging 61% van de Nederlanders van 6 jaar en ouder minstens één keer naar een bioscoop of filmtheater, wat neerkomt op 9,9 miljoen unieke bezoekers (Bioscoopmonitor). De groei van online shoppen daagt de retail uit om live meer beleving te bieden. Mooie voorbeelden zijn de Lego Brand store en de Intratuin. Tenslotte krijgt Nederland in 2020 vier mega entertainment evenementen: de Formule 1, het Europese songfestival, het EK voetbal en de Sail. Ook het economische belang van de vrije tijd is enorm: De omzet in de gastvrijheidsindustrie bedroeg 87,5 miljard euro in 2018 en waren daarmee 6,4 procent hoger dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27 duizend toe tot 791 duizend (CBS). In 2020 zal er nog meer aanbod komen van entertainment. Bovendien zal de levensduur van vrijetijdsconcepten korter worden. De consument wil sneller nieuwe concepten.


Technologie-Tijd

In het laatste deccenium heeft de snelle ontwikkeling van de technologie een zeer belangrijke invloed gehad op onze vrie tijd. De opkomst van sociale media zorgde voor online cultuur van belevingen delen. Ook nu proberen veel vrijetijdsbedrijven een instagramable moment te creeren. Kunst wordt anders beleefd door de inzet van de nieuwste projectietechnieken (artertainment). In pretparken komen meer technologisch hoogstaande attracties. Het online boeken en zoeken werd makkelijker. Door de inzet van apps, VR en AI is gemak en beleving dichtbij.


In het komende decennium staat het gebruik van big data en robotisering centraal.

Big data kan belevingen meer persoonlijk maken. Robotisering kan simpele handelingen van de mens overnemen. Maar robots kunnen ook zorgen voor een extra beleving. De smartphone zal in 2020 de spil van alles zijn. Technologie blijft onze vrije tijd enorm beïnvloeden


Betekenisvol genieten

In 2020 en de jaren erna, willen we ook betekenis geven aan onze vrije tijd. We zijn vaak live samen met vrienden en familie. Deze ‘quality time’ spenderen we in horeca en in allerlei entertainmentconcepten. Maar ook in bungalowparken waar groepsbungalows ruimte geven aan het mulitigeneratie gezin, of andere communities. Naast online gamen en streamen, zijn ook offline bordspellen weer populair. Betekenis kan daarnaast worden gecreëerd door leerzaam edutainment in musea of dierentuinen. Maar ook samen iets leren in de vorm van een workshop of kookclub blijft onverminderd populair. Door rondleidingen (met storytelling) in steden en in de natuur krijgen deze plekken ook meer betekenis. Maar bovenal duurzame keuzes zijn een voorwaarde in ons vrijetijdsgedrag.


‘Uit-staan’

Rust en stilte worden de nieuwe luxe producten in de gastvrijheidsindustrie van 2020. In onze hectische maatschappij is steeds minder tijd om even rust in te bouwen. Hierdoor zien we een groei van wellness, bamping (back-to-basic camping), en natuurbeleving. We zetten onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Door de komst van de e-bike wordt het bereik van fietsers steeds groter. Ook ontspanningsactviteiten als als yoga en meditatie nemen in populariteit toe.

Link: http://www.vrijetijdskennis.nl/home
Trefwoorden: trends, vrije tijd, onderzoek, leisure

||| Blogs |||

03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Gelderland heeft forse groene ambities
Gelderland heeft met de Rijksoverheid afgesproken om 10.500 hectare nieuwe natuur aan te leggen voor...
20/02/20
Landgoed Hizzard voor de tweede keer Camperlocatie van het jaar
Landgoed Hizzard in Friesland is door camperaars gekozen tot Camperlocatie van het jaar 2020.