Geplaatst op: 23-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afgelopen maanden handmatig geplant waardoor ze voor eventuele vorst in de grond zitten.

 

2019 was een succesvol seizoen voor Keukenhof. Bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 9,0. Bovendien is Keukenhof de meest populaire Nederlandse attractie onder Instagrammers, waarbij #Keukenhof ruim 459.000 keer is gebruikt.

 

Recordaantal bezoekers

Keukenhof werd in 8 weken bezocht door het recordaantal van 1,5 miljoen mensen. Bezoekers komen uit 100 landen. De meeste bezoekers komen uit Nederland (20 procent), gevolgd door Duitsland, Amerika, Frankrijk, Groot-Brittannië en China. Het gemiddeld aantal bezoekers ligt rond de 25.500. Net als voorgaande jaren waren er vier dagen met meer dan 45.000 bezoekers. Mensen lopen tijdens hun bezoek gemiddeld 8 kilometer langs de bloeiende voorjaarsbloemen.


Steeds meer bezoek met openbaar vervoer

Steeds meer bezoekers kiezen het openbaar vervoer om naar Keukenhof te komen. Meer dan 300.000 Keukenhofbezoekers maakten dit jaar gebruik van de Keukenhof Express vanuit Schiphol, Leiden, Amsterdam RAI, Hoofddorp en Haarlem.

 

Leuk om te weten

Keukenhof is in de maanden maart tot en met mei een grote werkgever in de Bollenstreek. Het aantal medewerkers op het park stijgt in die periode van 50 naar ruim 1.300 medewerkers. Deze medewerkers werken onder andere in een van de horecagelegenheden van waaruit in 2019 400.000 kopjes koffie zijn geschonken. Keukenhof krijgt iets meer vrouwen dan mannen op bezoek (54 procent vs. 46 procent) en bezoek van kinderen aan Keukenhof is in 2019 toegenomen tot 108.000.

 

Aantal openingsdagen 2019                                 

60 dagen (53 dagen   in 2018)


Bezoekersaantallen

2013                    853.000

2014                 1.000.000

2015 en 2016   1.200.000

2017 en 2018   1.400.000

2019                 1.535.000 (12%)

                                   

Gemiddeld aantal bezoekers per dag: 25.500 (0%)

Aantal dagen boven de 45.000 bezoekers: 4


Vervoer

14.500 touringcars

180.000 auto’s

300.000 met OV (40% Schiphol, 30% RAI, 15% Leiden, 10% Hoofddorp, 5% Haarlem)

 

Bezoekerstevredenheid

9.0 (van 8,5 naar 9,0 in 7 jaar)

 

Thema 2020:

A World of Colours  - een wereld aan kleuren

 

PR en events

o.a.

-           Keukenhof concert

-           Tulpdoop Mark Rutte -Frans Timmermans

-           Eigen winkel Amsterdam

-           Bloemen voor Paasviering in Rome

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers: 46

 

Toename aantal kinderen (4-17) die Keukenhof bezochten:  108.000 in 2019 vs. 88.000 in 2018

                                                          

Herkomst bezoeker top 10 

  

2019

2018

Nederland

20%

300.000

250.000

Duitsland

15%

220.000

170.000

VS

10%

153.000

100.000

Frankrijk

7%

110.000

100.000

UK

6%

90.000

70.000

China

4%

60.000

90.000

India

4%

55.000

60.000

België

3%

40.000

50.000

Italië

2%

30.000

50.000

    

 

Gemiddeld aantal kilometers dat een bezoeker aflegt in het park: 8


Aantal werknemers tijdens een seizoen Keukenhof: 1.300

 

Aantal kopjes koffie: 400.000

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers top 5 landen

Nederland:      53 jaar

Duitsland:       54 jaar

VS:                  53 jaar

Frankrijk:        48 jaar

GB:                 53 jaar

Azië:               40 jaar

 

Herkomst bezoeker Nederland

Zuid-Holland               35%

Noord-Holland            22%

Utrecht                        10%

Gelderland                   9%

Noord-Brabant             9%

Limburg                        4%

Flevoland                      3%

Friesland                       2%

Drenthe                         2%

Overijssel                      2%

Zeeland                         1%

Groningen                     1%

 

Bezoekers mannen vs vrouwen: 46% vs. 54%

 

 

Trefwoorden: Keukenhof, cijfers, bezoekers

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/09/20
Cultuur en erfgoed in provincie Utrecht kan van 7 - 22 oktober overbruggingsregeling aanvragen
De provincie Utrecht heeft de overbruggingsregeling binnen het steunpakket voor de cultuur- en erfgoedsector vastgesteld.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
23/09/20
Theaterfestival Boulevard wint prijs van theatercritici en lof voor spelen in coronatijd
Theaterfestival Boulevard 's-Hertogenbosch krijgt de Prijs van de Kritiek 2020. Het feit dat ook in coronatijd een alternatief festival werd georganiseerd kon op veel waardering van de jury rekenen.
22/09/20
Exclusief voor leden
Preston Palace groeit en zoekt medewerkers
In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert all inclusive hotel Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven.
18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
17/09/20
Exclusief voor leden
Groninger Museum presenteert eerste kinderbiënnale van Nederland
Het Groninger Museum organiseert van 24 april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederland een kinderbiënnale
16/09/20
Lukt het de Jaarbeurs om een virtuele beurs te organiseren?
Alhoewel het organiseren van grote publieksbeurzen heel erg lastig is, gaat de Jaarbeurs niet bij de pakken neer zitten. Een van hun pareltjes is KreaDoe waar jaarlijks zo’n 50.000 creatievelingen op af komen. De Jaarbeurs komt nu met een nieuw concept: KreaDoe Online