Geplaatst op: 20-12-2019
Auteur: Marc Gerlings
PleisureWorld NRIT
Publicatie: R&T2019-4

Duurzame voeding voor leisure

De jacht op de langdurig werkende interventie

Duurzame voeding voor leisure

Door de principes van nudging te gebruiken, kunnen we mensen verleiden om over te stappen naar gezonde voeding. Probleem is dat het vaak van korte duur is. Hoe krijg je mensen in hospitality locaties zo ver om structureel gezonde groenten te eten? Daarom is Elena Cavagnaro (NHL Stenden) zo enthousiast over het onderzoek om interventies te onderzoeken die jaren lang werken.


Cavagnaro, Professor of Sustainability in Hospitality and Tourism, is er trots op dat NHL Stenden een van de initiatiefnemers is voor dit onderzoek. Het onderzoek krijgt nog meer glans door de grote concerns uit de vrijetijdsindustrie die haar initiatief ondersteunen. Landal GreenParks en Accor hotels doen graag mee. Deze topmerken zien ook de omslag naar duurzaamheid en gezonder eten. Met name de opmars van groenten in het voedingspatroon is interessant. Deze concerns, net als diverse festivalorganisaties, willen weten hoe je mensen permanent de vette hap laat inruilen voor gezonde verse groenten. Met het onderzoek Healthy Foods wil het brede samenwerkingsverband er voor zorgen dat met name groenten altijd op de menu’s staan in de horeca. In 2017 werden de gezondheidsregels herschreven met daarin een nog groter aandeel van groenten voor een gezond leven. Met een gezondere maatschappij die duurzame voeding consumeert bereik je diverse duurzame doelen. De overheid doet graag mee met dit onderzoek. Het is een breed sectoroverstijgend onderzoek. Landbouw, Wageningen Universiteit & Research, Accor, Landal GreenParks en met co-financiering van topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Ministerie van Economische Zaken & Klimaat. Ook CELTH (Centre of Expertise Leisure & Hospitality) is aangehaakt omdat het resultaat interessant is voor de hele sector leisure.


Succesfactor: de medewerker

Carvagnaro en CELTH wijzen op het grote belang van de medewerkers in de sector leisure. Accor doet mee met twee hotelmerken die sterk actief zijn in de Nederlandse markt: Mercure en Ibis. De bijdrage aan dit onderzoek valt onder het bedrijfsproject van Accor met de naam Planet 21. Dat is het duurzaamheidsproject van Accor waarbij een van de strategische hoofdpijlers is om het personeel bewust te maken van hun rol in de transitie naar duurzaam ondernemen. Bij het project dat al meerdere jaren loopt, worden medewerkers maar ook de gasten betrokken.


Onder de indruk van de enorme betrokkenheid van de grote merken

Carvagnaro en CELTH zijn onder de indruk van de enorme betrokkenheid van de grote merken in leisure achter het onderzoek. Grote kans dat het succes van door de onderzoekers samen te stellen interventie afhangt van de inzet van de medewerkers, van receptie tot en met food & beverage. "Zij moeten waarschijnlijk iedere dag de gasten laten zien dat gezonde groenten belangrijk zijn. Met hun inzet kun je dat voor elkaar krijgen,” legt onderzoekster Carvagnaro uit. Enkele jaren geleden deed zij met NHL Stenden onder meer succesvol onderzoek naar het voorkomen van voedselverspilling in restaurants. Ze kent dan ook alle trucs die je met het nog jonge vakgebied nudging voor elkaar krijgt. Er is een groot probleem met dat bijsturen van consumenten. De invloeden werken, maar dat is maar van korte duur. Hooguit enkele weken en dan wil de consument weer wat nieuws ervaren. Daar wringt het. Ondernemers in leisure willen graag mee in de omslag van de maatschappij naar duurzaamheid en gezonde voeding. Het is onmogelijk om iedere paar weken weer vol op de verandering in te spelen. Daarom wil dit sectoroverstijgende samenwerkingsverband interventies onderzoeken die niet een paar weken standhouden maar een paar jaar. Carvagnaro: "Het vraagt teveel van ondernemers en medewerkers in de bediening en de keuken om iedere paar weken met een nieuwe interventie te komen.”


Terra incognita: langdurig werkende interventies

Voor veel partijen in de sector leisure is het perspectief interessant. Van festivalorganisaties tot en met hotels en bungalowparken, iedereen wil graag meedoen in de stap naar duurzame en gezonde groenten. Op de vraag of dit terra incognita is, knikt Carvagnaro voorzichtig. Daarbij geeft ze aan dat er beslist mechanismen zijn die op de lange termijn werken.


Cruciaal in het succes van het onderzoek is of interventies makkelijk te herhalen zijn

Cruciaal in het succes van het onderzoek is of interventies makkelijk te herhalen zijn. Dan kunnen ondernemers in de gastvrijheidsbranche meerdere keren bewezen principes keer op keer toepassen. "In dit onderzoek hebben we heel veel aandacht voor de werkvloer. We luisteren goed naar de medewerkers van de bedrijven want daar is al veel kennis over hoe gasten reageren. Plus deze medewerkers moeten de interventies meerdere jaren volhouden.”


Anderhalf miljoen euro

Onder meer door onderzoek naar en toepassingen van nudging is de verkoop van groenten in supermarkten gestegen in de afgelopen jaren. Die successen vormen de springplank naar interventies die lang lopen. Het onderzoek is nog jong, de start vond plaats in het voorjaar van 2019. Met anderhalf miljoen euro, drie jaar tijd en de combinatie van heel veel kennis uit de bedrijven en de onderzoeksinstellingen
Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, evenementen, gezondheid, voedselverspilling

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Exclusief voor leden
50 Best practices voor duurzaam toerisme in 1 publicatie
Bent u op zoek naar best practices voor duurzaam toerisme? Dan is de publicatie ‘Duurzaamheid in Oostenrijk’ van het Oostentijks Nationaal Bureau voor Toerisme iets voor u.
29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...